onsdag den 30. maj 2018

Dogmer




I dette ekstreme år er der mange dogmer der står for fald. Selvfølgelig med vejret, men også med det mere nære: Med det der sker i haverne.

Da jeg gik min runde i morges så jeg dette:
En spinkel Polygonatum multiflorum, hvor et blad tilsyneladende er blevet ædt på.

Og på en måde der minder meget om det liljebillens larver gør.
Ja, det ligner!

Og ja det er det:
 Sikken noget...
Da jeg tværer dem ud ser jeg den typiske liljebillelarve kulør.

Det man lærer i bøgerne er at Liljebillen æder på Fritillaria og på Lilium - og at dens larver kun lever på Lilium.

Jeg har tidligere vist at larven kan leve på Fritillaria.

Nu kan vi føje en anden art til: Polygonatum.

Er det året i år - liljer er kendt for at følge et indre ur i starten. mens Polygonatum spirer og gror efter hvordan vejret er, ligesom billerne? 
Eller har det hele tiden været sådan?

Men godt er det, at få sat spørgsmåltegn ved det forudfattede, ved dogmerne.

Der bliver vandet i disse dage, og i haverne gror det fantastiskt. Mange gøder også og det gror endnu vildere. 
Og det gør man jo - Eller?

Fortsætter varmen og tørken ved jeg ikke hvor godt det er: Den nye vækst kræver endnu mere vand! Måske det var bedre at lade planten stoppe op, til naturen selv lagde op til nyvækst?

Sådan kan man fundere nu hvor termometeret nærmer sig de 30.

Vi må vist hellere få en blomst:

Epimedium dolichostemon med sin elegante spinkle blomst!



24 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Ja, plutselig så skjer det noe uventet, og vi må endre på det vi visste i går... :)
    Liljebiller er ekle, og dem kunne vi godt ha vært foruten :(

    Nydelig epimedium! De er bare så vakre. Her er mine avblomstret etter kort tid.

    26 grader her akkurat nå. Men det stopper nok ikke der.

    Ha en deilig dag i varmen

    SvarSlet
  2. Hei Marit

    Ja, netop!

    Denne lækre Epimedium har nu blomstret i en uges tid:)

    27 her nu - også her skal det blive værre siger de.....

    En dejlig sommerdag til dig med

    SvarSlet
  3. Hej Karsten
    Interessant observation ;-)
    Jeg gøder ikke. Jeg gøder normalt ikke meget, men slet ikke år, af de grunde du nævnter.
    Epimedium dolichostemon er så fin. Har den blomsterne over eller under bladene? Og er den en af de stedsegrønne bispehuer?
    Jeg har ikke noget termometer, men i dag føles som den varmeste dag trods blæst. Jeg er iført lange bukser, gummistøvler og gummihandsker - jeg flytter stauder... Det er helt idiotisk, men foråret, hvor det er bedst, kom aldrig, så jeg flytter og potter og planter nyt. Og vander, vander, vander. Jeg har ikke tålmodighed til at vente til efteråret. Tænk, hvis det heller ikke kommer.
    Hyg dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja ikke?

      Den har blomsterne ligesom fremskudt foran bladene,men ser blomsterne:)
      Her er den delvis stedsegrøn - ved ikke hvordan den er i et mildere klima - men mon ikke?
      Her har vi også fået varmen 29,5 foreløbigt...
      Uha det var noget af en mundering - er det mod solen?

      Tak i lige måde og ha en dejlig aften

      Slet
    2. Tak - den kommer på ide-listen. Jeg er vældig glad for bispehuer. De er så nemme.
      Munderingen skyldes at jeg ikke kan lide at ligge på knæ med bare ben (=bukser) og jeg hader jord i skoene/sandalerne (=støvler) og jeg har et sår på hånden (=handsker). :-)

      Slet
    3. Efter at min belgiske leverandør fik den, er den nu blevet mere udbredt og sælges bla af en del engelske netbutiker.

      Slet
  4. Hej Karsten!
    Hittade dessa larver idag på en lilja, försökte så gott det gick att ta bort allt. Jag vattnar där det ser mest visset ut, men göder gör jag inte. Vi har 25 grader i skuggan och 30 på solsidan, puuh. Läcker Epimedium ser ut som en Prima Ballerina!
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Så bra du fick bort dessa larver!
      Ja en fantastisk "Prima Ballerina":)

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  5. Hej Karsten
    Måske fik du lige sat lidt på plads i mine spekulationer om at gøde. Jeg fik som du ved gødet rhodoerne i går, det var nok en fejl. Jeg springer over med roserne, for skal de gødes, skal de også vandes. Det orker jeg ikke. De står flot nu, så må vi se, hvordan det går. Jeg lader dem stoppe op, tak for rådet.
    Jeg har indtil videre ikke mange liljebiller.
    Dejlig lun dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      jeg har ingen facitliste - tror ikke den findes og der er jo heldigvis mange måder at have have på:)
      Man siger at rhodoer uden gødning får gule blade, det tror jeg ikke gælder altid.
      Det kan jeg godt forstå med roserne. De er jo under alle omstændigheder allerede langt foran et normalår.
      Her har jeg mast 9 liljebiller - de er nok alle kommet flyvende fra dalen.

      Ha en dejlig lun aften:)

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Du är skarpsynt men det är ingen rolig iakttagelse att det finns fler arter som blir offer för dessa larver. Här har jag faktiskt inte plockat så många som jag brukar i år, de har väl torkat bort.

    Du frågade för ett tag sedan om en blommande Oxalis, jag har ganska många sorter så de avlöser varandra hela tiden nu och jag tror jag hittade din planta, Oxalis enneaphylla `Patagonia´ du får väl googla och se om det stämmer.


    Ha det så gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Nej det är inte roligt - kanske der bara är i år?
      Ja den Oxalis kan det vara, jag har den här också, men inte blommande än.
      Tack:)

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  7. Det med vandingen er et vanskeligt spørgsmål og noget af en balancegang. Surbundsbede, hvor der er en del spagnum i jorden, er man nødt til at vande, for ellers går planterne ud i en langstrakt tørkeperiode. På vores lerjord er der mange planter, som kan klare sig uden vanding, selvom pynten måske går af nogle af dem. Mon ikke man er nødt til at vande på sandjord for at holde liv i planterne, det tror jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      ja netop, det gælder om at kende sin jord og behovet hos de planter man har, jeg ved heroppefra at meget lyng feks klarer den vildeste tørke på sin surbund mens mange rhodoer nok har det sværere...
      Jeg håber de tørvdepoter jeg har lagt i mit stubberi kan give en langsom udsivning til bedet.

      Det er ideen, nu må den stå sin prøve!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Hei Karsten.
    Jeg vet ikke hva som er best. Ifjor regnet vi bort, og i år en enorm tørke. Skulle snart gjødsle rosene igjen, men jeg tør ikke. Ikke bare med disse liljebillene. Her er det mange. Tar en haug hver eneste dag. Nydelig epimedium. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Måske er det en super kombination? mange planter ligesom sparede op sidste år, og har vist fantastisk vækstkraft i år!
      Godt du gør en indsats mod liljebillerne!

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  9. Her bliver der vandet og der blev også gødet i mandags,i håb om at der kom noget mere regn. Det gjorde der ikke så nu er der blevet vandet godt igen :o)
    spændende om det bliver sådan en sommer hvor der kommer vandingsforbud ?

    Rigtig god fordat uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Der kunne sagtens komme vandingsforbud senere. Men endnu er grundvandsneveauet vel ok? Jeg mener dog ikke at det nogensinde også har været for vanding med vandkande. Det er vist bare for at undgå de der lader sprederen køre.

      Ha en dejlig sommerdag

      Slet
  10. Där man vattnar växer det verkligen bra nu. Underlig vår/försommar i år. Tråkigt med liljebaggarna. De ökar sin aptit på nya arter precis som sniglar och rådjur.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Ja, allt kommer med raketfart!
      Denna vår som inte blev av och nu reel högsommarvärme.
      Naturen tilpasser sig,..

      Ha en trevlig dag

      Slet
  11. Din Epimedium er virkelig smuk - en rigtig fotomodel. Her er det en livsnødvendighed for planterne at blive vandet, det er ulempen ved sandjord. Jeg gøder ikke, når det er så tørt. Det gælder bare om, st få planterne til overleve, til der kommer regn. Men min kommentar skal ikke lyde som en lang klagesang. Jeg nyder varmen og havelivet i fulde i drag.
    Hav det godt!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Jeg måtte lægge mig helt ned for at få billeder af denne model:)
      På sandjord er fordelen jo om vinteren at der sjældent er stående vand - så der er også store fordele!

      Ja det er bare at nyde det!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  12. Epimedium dolichotemon var virkelig vakker !
    I går skar vi ned noen liljer, husket ikke at det stod liljer der, og billene hadde virkelig kost seg. Her er det meldt sol og varme til og med 9 juni., så her blir det nok en del vanning:-)
    Ha en fin dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Ja den Epimedium kan jeg anbefale.
      Uha, håber ikke liljelarverne har nået at forpubbe sig...?
      Tror hele norden har disse tørre udsigter.

      Ha en dejlig helg

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...