Så er der gået en måned siden sidste status, status for mine Rhododendron og mit stubberi.
Her er nedslaget fra maj måned.
Lad os lægge ud med stubberiet:
Det ser helt fornuftigt ud synes jeg! De 4 Rhodoer er i god vækst og jorden har ligesom sat sig, stubbene står helt fast.
Her fra den anden side:
Stubberiet ligger midt i en frodig birkelund, midt i storkenæb, nælder, tidsler og forskellige høje græsser.
Jeg er glad for at jeg har lavet forarbejdet så grundigt, der er meget lidt ukrudt i selve stubberiet, og det der var, pilles let op.
Jeg havde også sat Rhodedendron andre steder, og af de større, er her den der har haft det sværest:
Rhododendron ebianense "Hans Eiberg".
Den stod som en vissen pind, med de gamle blade liggende der på jorden, men jeg ser jo gode sideskud nu, og tror faktisk på den!
Enkelte andre opgiver også topskudet men kommer så kraftigt nedefra:
Rhododendron souliei.
herover for et par dage siden.
Og herunder igår:
Det går bare så hurtigt på 3 dage!
Men der er helt klart et mønster i hvilke der har klaret sig bedst siden sidste år.
- De der blev plantet så tidligt, at de blev udsat for tørke, er hårdest ramt.
- Der hvor forarbejdet har været mest gennemført har de klaret sig bedre.
- De små løvfældende har klaret sig bedre end de små stedsegrønne.
Jeg kunne forestille mig at det har noget at gøre med etablering af rodnettet, og at planterne iøvrigt er i fuld gang med at sende nye lange rødder ud.
Der blev ingen blomster i år, det var nu heller ikke målet allerede, det skal nok komme i årene fremover!



















