fredag den 22. februar 2019

En ommer i Tyskland




Du har måske bemærket at jeg har været udenlands en god uges tid. Jeg har været i Tyskland!

Det egentlige formål var jo arbejde. men jeg havde da bestemt tænkt mig at møde foråret dernede, at se lidt haver og skrive om det, her på bloggen.

Jeg synes ikke rigtig jeg er kommet i mål.

Og det er der flere grunde til:
Der var måske nok omkring de 18-19 grader flere dage, men der var også nattefrost, Foråret er kommet længere her hos os i Danmark!
Men der var en anden grund der forbløffede mig mere, nemlig manglen på haver.

Lad mig vise et billede:
Her bor byens bedsteborgere!
Det er gode officersboliger fra krigens tid, De store betonfliser er marcherveje for soldater... Og de små haver i midten bagved er noget af det nærmeste jeg kom hvad der med lidt god vilje kunne sammenlignes med en dansk have.

Til den anden side er der ret nybyggede ejendomme i samme stil. Køkkenerne er større, men ellers kunne det have være de samme tegninger der er brugt fra før krigen, i DDR tiden og i nutiden. Her er der slet ingen haver.
Det er ellers folk med overskud der bor her, både tidsmæssigt og økonomisk. Rent menneskeligt var det som at træde ind i en tidslomme, henaf hvordan man idyliserer Danmark til at have været i halvtredserne.
Folk tager sig virkelig god tid, snakker venligt og interesseret når man mødes og der er små gaver til hinanden for selv den mindste venlighed. Små kitchede ting, men ment og opfattet venligt. Man (=jeg) skal lige vende sig til det, men det er trygt og også lidt hyggeligt!
Ingen overhovedet, af de jeg snakkede med, havde nogensinde været de 500meter ovre i den bydel der ligger på den anden side af byens å.
Der bor arbejderne.
Måske har man haver der? Jeg ved det ikke...

Ved indkøbscenteret er det den internationale konforme beplantningstil der råder:
Disse triste grå skærver kunne ligesågodt have ligget i hvilketsomhelst andet europæisk land, på den anden side af tilkørselsvejen ligger et IKEA, det er vel kun dette 'Höffner' logo der røber at vi faktisk er i Tyskland.

Centeret var iøvrigt ret mennesketomt, det er kun først på måneden der er gang i den.

Ved et anlæg ved siden af byens gamle slot er der blomster under kirsebærtræerne.
Og varmen har lokket bierne frem!

Dem har jeg ikke set i Danmark!

Bier og fluer

Og dette er vist en dobbeltbåndet blomsterflue.
Her overvintrer blomsterfluerne åbenbart!

Jeg er så heldig at blive inviteret ned igen, I givet fald satser jeg på at gå mere på opdagelse, der må da være spændende haver, også i denne del af Tyskland!


Det er en ommer!





20 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Jeg kan da godt se, at det har været skuffende. Måske en anelse bedre hen på foråret, men det er ikke nemt at gøre så små haver spændende. Jeg var spændt på, hvor du havde været, men det var så ikke længere væk end Tyskland. Det er de åbenbart ikke helt kommet over krigen.
    Godt du så bier og blomsterfluer, det har jeg ikke set endnu.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Skuffet er jeg nok egentlig ikke - men jeg undrede mig bestemt!
      Jeg så intet der var spændende, men jeg brugte jo heller ikke al tid på det. Jeg fik snarere lyst til at finde ud af hvorfor:)
      Godt at se sunde bier og blomsterfluer - håber Danmark følger efter!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  2. Hej Karsten

    Det er jo nesten merkelig at du ikke har sett noen hagen der nede i Tyskland. Det er mulig at tyskere ikke interesserer seg for hager? Jeg "kjenner" kun en tysk blogger som for øvrig skriver blogg på norsk for hun er så glad i Norge :) Hun skriver om planter og parker i Tyskland, men jeg tror ikke hun heller har nevnt private hager. Mulig jeg husker feil. Kanskje det ikke er så vanlig å ha det i Tyskland?
    Hyggelig å se humler og krokus igjen!

    Ha en deilig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, de små haver der var, 'nyttehaver' ville vi nog kalde dem, de var tydeligvis til sommerafgrøder. Måske er jeg stødt ind i forskellen på det gamle Vesttyskland og Østtyskland?
      Jeg får også indimellem kommentarer fra Tyskland og når jeg kigger retur på dres blogs bemærker jeg at der er få kommentarer fra andre tyskere. Men jeg tror der findes spændende tyske haver - de har velrenomerede planteskoler...
      Ja, det var hyggeligt - og der var mange!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  3. Det var ju inga jätteroliga miljöer du visar. Men det känns ganska vanligt i många central europeiska städer att trädgårdarna är få och små. I bästa fall en stor park och ännu bättre om den är vacker. Hoppas du hittar fina vårtecken hemma.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      nej, inte jätteroligt - för oss. Men för de som bor där var det helt ok, de saknar inte det de aldrig haft...
      Tack ja - det har jag redan!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  4. Hei Karsten.
    Helt merkelig. Skulle tro det fantes mange fine hager der nede. Hvis en er innom instagram ser jeg flere flotte tyske hager.
    Så er jo Tyskland stort. De finnes nok.
    God helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja, det var også mit udgangspunkt - Næste gang vil jeg på forhånd kontakte folk jeg kender dernéde fra haveblogverdene:)

      En god helg til dig med!

      Slet
  5. Hej Karsten.
    Rigtig interessant og tankevækkende hvad du her fortæller.
    Det ser noget trist ud, det område du har besøgt.j
    Det bliver spændende at høre, hvad du senere finder ud af angående haver i Tyskland.
    God weekend, vejret er fint for tiden.
    Hilsen fra Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Ja, årstiden er jo heller ikke den mest spændende - mon ikke det grønnes senere? Det tror jeg!
      Det er faktisk spændende - næste gang vil jeg prøve at arrangere egen bil:)

      hA en dejlig weekend

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Vilka trista miljöer du har hittat och jag blir nästan chockad över att ett samhälle fortfarande är så uppdelat. Vi människor lär väl oss aldrig..
    Det finns ju utomordentliga plantskolor i Tyskland så visst måste det finnas ett levande trädgårdsintresse i landet - någonstans.
    Våren har deklarerats i södra Sverige så samma gäller säkert för Danmark. Vi får nog vänta ett tag till men nu skall det bli varmt igen.

    Ha det så bra!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja denna uppdelningen förvånar också mig, verkar vara innbygd i strukturen...?
      Ja de har super plantskolor - vi får se!
      Ja, från idag ser det ut til vår här:)

      Ha det bra du med!

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Du hittade i varje fall alldeles underbara vårblommor. De stora köpcentren blir inte fina, med stora parkeringsplatser runt om. Hoppas du får uppleva lite vackra trädgårdar, de borde finnas.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
  8. Hej Marika

    Ja, de borde de!
    Vi får se nästa gång!

    Ha en trevlig helg du med!

    SvarSlet
  9. Havekulturen ser ikke ud til at være ret veludviklet der, hvor du har været; men almindeligvis mener jeg da ellers, at Tyskland har ry for at være et land, der rummer spændende haver og spændende plantemennesker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      nej det må man sige - eller måske er vi forvente?
      Jeg vil kigge ihærdigt næste gang!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  10. Det er en lidt anderledes havekultur du har set, jeg har været en del i tyskland og de kan altså også noget med haver :o) måske bare ikke der hvor du har været. Selv om det ser ud til at bierne de er der, det betyder vel at der er et eller andet de kan smæske sig i.

    God weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja, det må man sige - jeg tror bestemt at der må være haver - måske er der bare lidt længere imellem?
      Jeg blev glad da jeg så bierne - jeg så også 2 sommerfugle! Det bliver spændende når jeg nok besøger igen!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  11. Hei Karsten!
    Det er rart de vil ha det sånn. Minst mulig påvirkning av farger og spennende former. Det er nifst at de ikke har kontakt med dem på andre siden av elva. De må være utrolig lite nysgjerrig. Det virker veldig grått og trist.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja det kan manb mene - men hvis man ikke har prøvet andet?
      Ja det er en mystisk adskillelse - der er ingen dårlig stemning - denne kommune har feks vedtaget at der er gratis vuggestue og børnehave til alle.

      Jeg må kigge på det når foråret er kommet!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...