søndag den 10. februar 2019

Aprilvejr i februar.




Omskifteligt kan man vel kalde det -vejret! Fra morgenens sol til bygevejret nu. 

Man skulle tro det var april, også temperaturen leder tanken hen på noget helt andet end vinter.
Ovenpå sidste års sommer, er det let at glemme, hvordan foråret kom sent. Vi var et par uger bagud i starten af maj. 

Men det hele roder rundt, siden har hverken vi eller planterne rigtig haft en pause.

Nå, men før den første byge, havde jeg 2 kameraer med mig ud.

Kan du se forskellen:
Lumix LX7 

Modellen er jo Adonis amurensis.

Og her Samsung NX1 60mm
Begge billeder er taget håndholdt. og der er processet helt neutralt i 'lightroom'.

Hvilket foretrækker du?

Den større dybdeskarphed og størrelsen er grunden til at jeg købte det lille LX7. og jeg skal bruge det mere nu til andre ting så nu blev det lige støvet af.

Her er lidt af hvad det lille kamera ellers præsterede:
Crocus flavus - I Norge på Vestlandet har de allerede fuldudsprungne Crocus, se bare hos Anne-Kristin.

Så har vi haft lidt snak om Hamamelis. Om ikke blomsterne er ualmindelig små i år?
Jeg synes det gælder for hybridderne Hamamelis x intermedia. 
Hvorimod den rene kineser Hamamelis mollis ser ud til at være helt normal. Hybridderne er jo selekteret og udvalgt for et tidligt udspring, måske er det derfor?

Nu slår regnen igen mod ruden. Alletiders man kan blogge lidt!



24 kommentarer:

  1. Jeg synes begge billeder er flotte, det første er lidt større, på det andet er dybdeskarpheden bedre (jeg fik hjælp af Bent :)
    Jeg frygter stadig for frost i marts som sidste år, jeg synes det minder en del om sidste år indtil videre, men måske husker jeg fejl. Det er meget mildt nu, det mener jeg også, at det var sidste år i februar.
    Min Hamamelis lyser op i vinterhaven, det er dejligt.
    God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja og frost i marts kan godt være rigtig hård - tænk bare på 2013!
      sidste år husker jeg marts som ok - men april som noget kølig.

      Ja de ser godt ud!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  2. Der er tydelig forskel på kameraerne - på sæt og vis er begge billeder gode. Men der er unægtelig forskel i prisen, så vidt jeg kan se.
    Mine krokus er også kun i knop, men i næste uge, hvor de lover sol og MÅSKE tocifrede varmegrader, så sker der måske noget :-)
    I dag er det koldt. Jeg har lige gået en tur ved vandet. Brrrr.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Hej Lisbeth

      Ja, ingen af billederne er jo dårlige. men forskellen på sensor størrelsen er tydelig - den lille sensor giver jo langt dybere skarphed - som jo kan være godt i nogen sammenhænge!

      Ja det er temmelig vildt, det de sætter os i udsigt og langt op i norden lader det til!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  3. Hej Karsten!
    Fina bilder,gillar dem båda, din lilla kamera tar skarpa fina bilder. Har en liten Nikon Coolpix, som jag tar med ut i fickan, praktiskt och nära till hands. Vi får nog vänta på crocus ett tag till, kanske i mars.
    Ha en fin söndagskväll.
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det är ingen dålig kamera!
      Ja du har snö kvar än tänker jag? Men ja de lovar värme nu!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  4. Hej Karsten

    Flotte bilder! Vanskelig å velge, for de er jo gode bilder begge to :)

    Ja, selv her er det vårstemning. 5 grader i dag og nå regner det igjen. I følge yr skal det være varmegrader hver dag midt på dagen, og det er jo helt utrolig i februar, og i alle fall her. Jeg tør ikke tro at det er vår riktig ennå, men det er langt mer vårlig nå enn for bare noen dager siden.

    Tenk at du har Adonis i blomst alt nå. Ja, Bergen er alltid tidlig ute med vårblomster :)

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, de har hvert deres fortrin:)
      Ha lige hørt fra Värmland de har haft 6 greder og det har regnet hele dagen - og nu fryser det igen - puha det bliver glat!
      Prognoserneere ret klare med tøvejr fra midt i ugen - og meget varmt!

      Bergen er jo nordens riviera:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  5. Hei Karsten, så kjekt at du linker til bloggen min. Ellers synes jeg det ser ut som om dine krokus er like om hjørnet. Jeg synes begge bildene av Adonisen har gode kvaliteter, Lumix får fram de små detaljene i bladene, men bekgrunnen tar en del oppmerksomhet fra blomsten. Samsung fikk blomsten mer fram med den mer diffuse bakgrunnen, men samtidig er ikke detaljrikdommen i bladene like god. Det er vanskelig å velge en favoritt... Ønsker deg en fin ny februaruke. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja, men det gør vi jo:)
      det varer nok ikke længe hvis prognoserne holder nej!
      Ja, det synes jeg du beskriver rigtig godt - baggrunden bliver måske lidt for tydelig. Samsungen er jo meget sværere at fokusere.

      Ha en dejlig ny uge du med!

      Slet
  6. Du tager altid gode billeder. Men hvis jeg skal besvare dit spørgsmål, foretrækker jeg det sidste af de 2. Her er mere dybde, og blomsten træder tydeligere frem, fordi baggrunden er sløret. Egentlig synes jeg også, at billedet vinder ved, at detaljerne ikke er så tydelige, men det er jo en smagssag.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja nr 2 har meget mere ro, og er fatisk også lidt skarpere på netop blomsten. Til gengæld må man gætte sig til løvets fantastiske udtryk:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. Hei Karsten.
    Jeg synes bildene er like fine. Det er bare i Bergen de er tidlig.
    Her ligger snøen enda, selv om den nesten er forsvunnet med alt regnværet vi har hatt.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja tror der er noget helt specielt ved Bergen:)
      Ja, som prognoserne lyder så kan det blive snefrit langt op i skandinavien - vi får se!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  8. Lumix LX7 gir det beste bilde, synes jeg :-). Og jeg kjenner at jeg burde hatt have i mildere klima..... her er det fortsatt snø og is, og ikke meget vårfølelse. Men gleder meg over dine bilder og lengter til våren.. ;-). Ha en fin sødagskveld!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Jeg kan jo godt forstå det med klimaet - men det er jo heller ikke godt hvis rigtig mange planter sætter igang og så bliver ramt hvis vi får østenvind og hård frost igen. Vi må tage det som det kommer!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  9. Hej Karsten!

    Båda bilderna är fina och jag har faktiskt svårt att säga vilken jag föredrar. Du tar alltid läckra bilder! Hoppas frosten håller sig borta nu när växterna börjar vakna till liv. Här har vi haft varmgrader en hel vecka nu så snön smälter bort, i går regnade det men nu är det en par minusgrader igen - och halt.

    Ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Februari här har aldrig för haft så hög en lägsta temperatur. Det har inte varit under -4. så vi har haft en ovanlig 'varm' månad. Men frosten kan komma i mars!
      Ja då blir det halt - men med onsdagen får du nog också sol ock plusgradigt!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  10. Det er da en flot dybdeskarphed på det lille kamera - afgjort en fordel hvis man skal botanisere. Og lovende ser din Adonis jo ud på begge billeder.
    Vi plantede en rødblomstrende troldnød i efteråret og den har stået længe med store knopper som ikke rigtig vil springe ud, så vi venter stadig spændte på det rette øjeblik. Tænker den er værd at vente på.

    God ny uge!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, detr er den lille sensor der har den egenskab, jeg vil bruge det lidt mere fremover!
      De røde er vist nogen engelske hybridder - spændende!

      Ha en dejlig uge du med!

      Slet
  11. Det är svårt att avgöra skillnaden eftersom utsnitten är så olika, förutom att skärpedjupet är helt olika. Skärpan i första bilden ser ut att ligga lite bakom på ett av foderbladen. Båda bilderna känns 'mjuka' skärper du ingenting i LR? De hamamelis som börjar slå ut hos mig är nyplanterade så jag väntar mig inga direkta stordåd :)

    Ha en fin vecka! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      jag låter automatiken stilla skärpan på min LX7 - Med min NX1 gör jag det manuelt.
      Använder själlan den funktion i LR, och med dessa var meningen att de skulle vara neutrala.

      Dina nya Hamamelis kommer nog att växa sig större fort:)

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  12. Jeg kan rigtig godt lide det første billede, men jeg har overhovedet ingen forstand på at tage billeder. Jeg bruger bare min telefon simpelhen fordi det er det jeg kan finde ud af :-)
    I dag har vi haft rigtig fint vejr her hos os i Nordjylland, men selvom solen skinnede var der lidt koldt da jeg gik tur ved 2 tiden.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Mange telefoner tager rigtig gode billeder, der foregår en vildt hurtig udvikling:)
      Jeg tror det var det vejr vi fik ned til os i eftermiddags - kølig vind men lidt sol - før den gik ned - imorgen skal blive flot!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...