torsdag den 28. februar 2019

Det tidligste forår




DMI har lavet deres hjemmeside om. Det har de fået mange hug for.
Den nye er tydeligvis lavet til smartphones og tablets.

For os med store skærme, bliver det temmelig stort og ret unuanceret. Mange muligheder er også skåret væk. En enkelt nyhed tror jeg dog de har introduceret:


Gennemsnits-temperaturen for den indeværende måned og til dato, tror jeg det er. Eller er det året til dato? De skriver det ikke...

Det giver under alle omstændigheder en forklaring på det vi ser i haverne nu. 2019 er markant afvigende. især den høje minimumstemperatur er extrem.

Det er ikke uden grund det sprøjter op derude.

Her er en man ikke ser ofte:
Merendera sobolifera er den anskaffet som. Nogen vil includere hele slægten Merendera i Colchicum, men man har vist ikke gjort det endnu. En køn lille sag er det uanset!

Ligesom næste:
Crocus chrysanthus 'Ladykiller'.I efteråret satte jeg denne enlige sag i stenbedet, der hvor der er mest sol.

Sol, det er der også på mine Crocus vernus 'Vanguard'.
Og de første bier er kommet til haven - super! 
Først bemærkede jeg en spejder, der slet ikke samlede pollen men myldrede omkring. Siden kom der bier strømmende, direkte til netop 'Vanguard'.

Jeg synes ellers den ser bedst ud når den lukker sig i skygge:
Flot med de forskellige matte farver på kronbladene!

Og der er mere på vej: 
Fritillaria stenanthera 'Ingachsai' skal til at blomstre, det gør den allerede i jordhøjde.
Sidste år kunne jeg vise lignende billeder den 7 april.

Jo, man kan bestemt sige vi er tidligere i år.



22 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Den kurven DMI viser av temperaturen i 2019 er jo helt vill! Vi har ikke samme utvikling her hvor jeg bor på Østlandet, men det er samme utvikking på Vestlandet. Kurven viser jo at dere har det meget varmt allerede. Jeg synes at det nesten er uhyggelig, for det er tross alt bare 1.mars i morgen. Det er jo deilig at det er varmt, men normalt så skulle det ikke ha vært sånn hos dere før i slutten av mars/april? Det er noe helt galt når det blir så varmt så tidlig. Men vi får ikke gjort noe med det, og må bare ta det været som kommer :)
    Flotte crocus, og de er jo bare så vakre når de lukker seg i skyggen. Jeg blir nesten grønn av misunnelse her jeg sitter ;)

    Ha en deilig dag i varmen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det er en markant forskel, især til sidste år.
      Men marts kan godt blive kølig.
      Vi er langt foran 18 - men ellers nok en 14dage kan jeg se.
      Om ikke så længe bliver det din tur - med crocus!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja jeg er også meget spændt på marts måned. Desuden giver jeg dig ret i, at DMI´s nye side er noget værre skidt, jeg er bestemt ikke tilfreds, for der er slet ikke de samme muligheder mere. Men vejret i disse dage kan vi ikke klage over, det gør ikke noget, hvis det bliver ved på den måde, bare vi ikke får 3 måneders hedebølge :) Merendera sobolifera er vældig flot. Mon ikke du har set flere bier end mig nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, den har de ikke været heldige med DMI...
      Nej vejret er bare flot - og imorgen skulle vinden lægge sig!
      3 mdr hedebølge får vi vel ikke igen - men mere kaotisk vejr må vi nok forberede os på!

      Der kom en del bier så måske ja?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Lidt grafik er ingen skade til, så får man syn for sagn. Jeg så et lignende solidt, brunt fritillariaskud i dag, men det var raddeana.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Super, raddeana er bare så flot!
      Det kommer alt sammen nu!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hei Karsten.
    Ja, vi merker det her. Har blitt satt varmerekord. Ifjor hadde vi over en meter snø på denne tiden.
    Selv om jeg er glad i varme og sol om sommeren, håper jeg at vi ikke får tre mnd med tørke i år også. Det kan regne om natten og sol om dagen.
    Fine crocuser.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja dedt var en helt anden vejrtype sidste år - i år er vi forskånet for kulden fra putin!
      så vi er ihvertfald begyndt anderledes!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten!

    Februari som normalt är den kallaste vintermånaden här har bjudit på många dagar med runt +10 grader här. Har nog aldrig upplevt detta förut. Hamamelis blommar för fullt i trädgården, kollade fjolåret och då började den blomma exakt en månad senare. Våren var kylig ifjol men ändå..

    Tänk så viktiga våra tidiga krokus är för bina, här har de inte vaknat ännu och det är enbart bra för nu skall det visst bli kyligare igen.

    Allt gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      ja denna februari har varit ovanlig varmt i stora delar av västeuropa.
      10 plusgrader hos dig är värkligen mycket ja!
      1månad före hos dig och 40 dagar här - det är extremt!
      Där var bin igen idag - crocus är super!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  6. Uh ja, et meget unormalt vejr. Hvilket nok i virkelgheden er den nye normal. Jeg ser heldigvis kun vejrgrafer på mobilen, hvor jeg bruger app'en Vejret DMI/YR Det fungerer perfekt.
    Du har ret i, at man ser krokussernes yderfarver bedst i skygge. Men jeg er nu også vild med dem i sol. Gerne i modlys. Blomstens form er som skabt til det.
    Èn ladykiller... det var da godt den kom :-) Var det farvetegningen eller historikken bag, der fristede dig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      ja det usædvanlige bliver normalt.
      Godt nogen har lavet en app. DMI burde have et kursus..
      Ja og så åbner de sig jo i sol:)
      kender slet ikke dens historie? Jeg valgte de markante farver. har flere andre steder men her kommer de først.

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  7. Jeg tager vejret, som det kommer. Jeg har YR’s vejrapp., men jeg synes, det er sjældent, vejret bliver som i vejrmeldingen.
    Jeg elsker krokus, de er så elegante, og ‘Vanguard’ er flot med de forskelligt farvede blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Det kan du have ret i - men tendenser og radarbilleder er nu gode at have:)
      Crocus har længe været alt for undervurderede - Vanguard er bare lækker!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Hej Karsten!
    En varm februari har vi också haft, men riktigt så långt som dina krokus har kommit, är de inte här. I växthuset har jag några stora korgar, och där tittar det upp en hel del lökar som jag planterade på hösten. Idag är det kallare igen, men solen tittar fram, så det blir en fin dag.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Tror det har varit varmt i hela norden, nu får vi nog lite kyla, men imorgon har vi +9 igen...
      ja bara du får sol, då blir det bra!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  9. Variationer - naturliga eller onaturliga - alldeles oavsett så är våren tidig i år. Jag ska så småningom våga mig på Fritillarian du visar. Här sa man förr att den endast klarade sig i lökbädd eller alpinhus men idag kan jag nog prova på friland även hos mig.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Fritillaria stenanthera har inga problem med vädret, frånset sommaren, -om den inte är som förra året - du får lifta den strax när den är nervisnat i början på sommaren.

      Ha en trevlig helg

      Slet
  10. Hej Karsten, ja det er markant varmere end ellers. Flotte billeder af de forårsblomstrende løg. Skønt at bier er her, men håber ikke på for megen kulde nu. Her nydes haven i stort mål og hvor det pibler frem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Nej hård frost vil vi nødig have - men de ting der er koommet op tåler nok lettere frost.
      Det er dejligt som det grønnes!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  11. Hei Karsten!
    Av en eller annen grunn husker jeg våren 1989. Da hadde bjørka museører i slutten av februar. Slike variasjoner har det alltid vært. I fjor for eksempel, var det en helt ekstremt vinter. Det som er skremmende nå, er at flertallet av vintrene er for milde. For å være selvmotsigende, skulle jeg gjerne hatt danske vintre. Krokus i blomst i begynnelsen av mars hadde vært deilig.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      ja det milde er en klar trend, men hvis vinden går i øst så bliver det jo koldt på denne årstid uanset.
      det er 14 dagetidligere end normalt - over en måned sammenlignet med sidste år.

      Ha en dejlig søndag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...