onsdag den 17. maj 2017

Forfra for roserne



Ja, det bliver så en status på roserne.

Men først lidt fra naturen heroppe:
Nej, der er ikke meget der er sprunget ud, det hele er nok en 14 dage senere end sidste år. Isen gik allerede i marts får jeg at vide, men den kom igen og den tynde nye is blev til ind i maj. Normalt ligger den til slutningen af april.
Her højere oppe er birken ved at grønnes, de grå træer længere nede er asp der altid kommer sidst.

Nå tilbage til søen: 
Bæveren har lavet sine synlige spor, jeg skjulte det så godt jeg kunne, og smurte jord på stubbene. Sådan at trofæ-jægerne ikke ligefrem får det hele serveret.

Nå, det var jo roserne... Vi må hellere se på det: 
Sådan ser de ud!
Visne pinde, og jeg skal meget meget langt ned for at finde noget der måske ser en lille smule levende ud.

Så det er i bedste fald forfra, roden har forhåbentlig ikke fået nogen skader, så på det punkt er det nok et lille forspring fremfor sidste års barrodsroser.

Her er den der har klaret sig bedst:
Morden Fireglow er lavet for at være robust, Det siger noget om vinteren at også denne er så slemt medtaget.
Andre bloggere har også beskrevet disse helt unike problemer. Bland andre Marit har været særdeles hårdt ramt...

Midt i misæren er her er der dog lidt at glæde sig over:
Tror det var juni sidste år at jeg modtog en hel del planter fra netop Marit. Alle Primula ser ud til at være i supergod vækst! Hostaerne ser jeg frem til!

Lad mig samtidig ønske alle norske blogvenner en flott 17 mai!



24 kommentarer:

  1. Tråkigt att mötas av frusna rosor. Jag bor väl ca 3 timmar söderöver men jag gör helst en rejäl uppkupning, 20-40 cm, runt nederdelen av rosorna när jordytan frusit till. Kupar med barkmull, torra löv, eller torr jord för annars fryser rosorna gärna bort. På det sättet har jag lyckats behålla 2 exemplar av That's Jazz till exempel.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Bra med tips om hur andra gör! Tack för det!
      Jag hade hoppats att sånt inte skulle bli nödvändigt...
      Men när vädret nu är så kaotiskt, kanske detta blir losningen!

      Ha en trevlig semester

      Slet
  2. Oj, vilka vyer! Trist med rosorna, kanske har denna vinter varit väldigt påfrestande, inte för att det var särskilt kallt men växlingarna i temperaturen har varit svängiga vilket kan orsaka skador.

    Kul med Primula eller hur?

    Njut av den vackra naturen!

    SvarSlet
  3. Hej Gunilla

    ja, tror denna vinter har varit oerhört omväxlande, och de lovar just detta mera kaotiska väder framöver.
    Primula är kul! Jag provar också Dodecatheon häruppe nu!

    Tack!

    Ha en trevlig kväll:)

    SvarSlet
  4. Det blev jo en gyser, da du fik kigget roserne efter. Trist for dig! Håber du kan finde nogle mere robuste til næste gang, og ellers må du jo gå over til Primula.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, nu er de beskåret, der er ikke meget tilbage!
      Af de remontyerende tror jeg kun det er rugosa typerne der er mere robuste end dem jeg har nu...
      Ja, måske det bliver Primula - ville nu godt have begge dele:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten

    Ja, hos deg er det omtrent som her, for det er minst 14 dager senere med alt i forhold til i fjor vår. Koselig å se at primula liker seg hos deg! Primula er en spennende slekt, så du må nok prøve flere.
    Roser er et kapittel for seg selv i år. Heretter skal jeg bare ha meget hardføre roser, nemlig sånne som overlever hos deg :)
    Vakkert bilde av vannet.

    Takk for hilsen! I dag har det vært sol og 18 grader her, men i morgen kommer monsunen tilbake.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Der er rigtig mange Primula som kommer nu - de er fra dig! Dette var den eneste med tydelige blomsteranlæg.
      Tror også at det er året - jeg håber at alle kommer sig og at de få nogle mere normale år foran sig!

      Det lyder som dejligt vejr til en 17 maj- her har det været gråt, men lunt, en 16 grader.

      En dejlig aften til dig med

      Slet
  6. nå, ja så skal jeg straks holde op med at beklage mig over et par svedne skudspidser hist og her :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi

      Hi hi, ja dette sætter det lidt i perspektiv:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Ack Värmeland du sköna, så fina vyer. Det är vackert.
    Hoppas rosorna kommer igen, primulan är fin, tur att den klarat sig.
    I morgon blir det varmt och skönt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, här är skönt!
      Jag ser små skott så jag är optimist!
      Vi ligger på gränsen till den svalare luft så det är inte säkkert att vi får så mycket sol - men varmt är det redan!

      Ha det fint du med!

      Slet
  8. Hej Karsten

    Der må være et fantastisk dyrelive deroppe. Det var fint du hjalp Bæveren med at dække til.
    Hvor er det dog et trist syn af dine roser, vi må håbe at du kan klippe roserne så langt ned at de skyder igen og vokser sig smukke.
    Men ellers så er det lækre billeder du viser.

    Masser af Hilsner og god dag
    Linda :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Uha, ja her er det hele, bæveren har været næste udryddet igen, det var ellers her de overlevede, men nu får trofæjægerne lovet sikker bæver. Den overlever kun helt sikkert i vandløb der ligger langt fra vejene.

      Jeg er nu optimist med roserne, jeg har lige kigget på dem, og synes jeg kan ane små skud på dem alle!

      Her lover de op mod 24 grader idag, men ligenu støvregner det.

      Du må også have en dejlig dag

      Slet
  9. Ja, her var det en fin 17. mai i går, som dessverre ikke ble brukt til hagearbeid. I dag pøsregner det. Håper rosene dine kommer seg. Dette er ikke i Danmark? Har du erfaring med Finlands vita ros?
    Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Idag skjal vi have sommer her - op mod de 24 grader:)
      Nej dette er i Sverige - og min nabo har faktisk Finlands hvide rose:) Så den kender jeg da!
      det er en flot dobbelt pimpinellifolia variant, robust og en 3-4 meter høj. Klarer sig overalt, selv foretrækker jeg den remonterende "Paula Vapelle".

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. Imponerende natur der omgiver dig i Sverige. Det er næsten lidt for spændende, hvordan det kommer til at gå med dine roser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det må man sige, jeg tror jeg er heldig på 4 af dem synes jeg at kunne se hvordan de små skud vokser fra dag til dag!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  11. Smukke naturbilleder! Det er spændende, hvordan bæverne klarer sig. Har du set dem? Det er jo natdyr, så de er vel ikke så meget fremme i dagtimerne?
    Held og lykke med roserne! Det kan godt være en udfordring at være haveejer, men nogle gange sker det da heldigvis, at selv den mest tørre "pind" overrasker med nye skud.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja, det sker tit at jeg ser bæver, men sjældent på land, det er som regel når de lige stikker hovedet op af vandet.
      Man bliver så ofte forbløffet over hvad planterne kan klare, så er optimist, der er små skud på alle nu!

      Du må også have en dejlig weekend

      Slet
  12. HejKarsten
    Her blev jeg da noget bagefter, jeg har også undret mig over, du ikke var kommet med et nedslag. Det ser trist ud med roserne. Jeg har en rose, som jeg troede var færdig, da jeg skrabede lidt jord væk fra roden, så det ikke lå så tæt ved den, begyndte den at skyde igen, måske skal du prøve det?
    Flot udsigt fra søen og flot primula fra Marit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      det kan da også være svært at nå det hele for os alle!
      Varmen igår fik alle roserne til at vise levende knopper så jeg håber de klarer sig!

      Primulaen ser ud til at ville eksplodere hvert øjeblik:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  13. Hei Karsten!
    Jøss det var overraskende. Jeg tror jo alltid at alt klarer seg hos dere lengre syd, spesielt rosene. Jeg skal prøve med med en Austin rose i år, Lady Emma Hamilton, som skal ha sone H5-6.Her ser det ut som alle rosene har greid seg, men så har jeg jo stort sett bare herdige roser. Krysser fingre for at det er liv :))
    Hilsen Lena

    SvarSlet
  14. Hei Lena

    Dette er ved mit hus i Sverige! Så der er et helt andet klima end det der råder i Danmark.
    Tak, der er liv, håber det rækker til at få godt gang i væksten!

    Ha en dejlig helg!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...