onsdag den 10. maj 2017

Jeg tager alligevel med.




Mens russerne invaderer bloggen og vejret har en klam offday, så tager jeg en rask beslutning.

For det franske valg er forbi, og russerne har ingen andre aktuelle sabotage-opgaver åbenbart?
Og vejret tror jeg lige vi glemmer, nordpå lover de sne...

Så ja, jeg tog den hurtige beslutning alligevel at tage til CPH Gardens. Det er sidste dag idag til halv pris, og selvom jeg ikke har de store forventninger, så er jeg da lidt nysgerrig: Har de rykket sig, i lyset af den kritik der har været? Eller klamrer de sig fast til deres oprindelige plan?
Og så synes jeg egentlig også at jeg skylder mine bloglæsere, at følge op på den debat jeg selv har været involveret i.

Så derfor gæster jeg showet, der engang i juni. Og et nedslag kommer der jo nok ud af det. 
Det bliver også spændende at se hvad de store medier får ud af det. Selv tror jeg mere på vurderingerne fra de små uafhængige blogs, især når vi husker os selv og ikke kun er benovede mikrofonholdere!

I haven er vi nede i tempo.

En enkelt pæon er sprunget ud - hos en nabo.
Paeonia tenuifolia -Trådpæon. Jeg hjalp med at sætte den for nogen år siden, så derfor kommer den med.

Hos mig selv spurter mit pæonfrø videre:
Det er sidste års frø, så efter bogen skulle det egentlig nøjes med at lave en rod nu i år, men den klarer tydeligvis også et skud første år. Det ser vi også indenfor andre planteslægter. Jeg tænker dette er en følge af at disse arter er blevet sået af os mennesker gennem flere generationer. Vi selekterer helt klart sådan en hurtig en, de 2 årige bliver sorteret fra.
Min Dodecatheon pulchellum har foldet sig ud. Graciøs og finurlig på samme tid!

Jeg håber meget der kommer specielle planter, som denne, på CPH garden.....



28 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Det lyder rigtig godt, jeg glæder mig til at læse dit nedslag om det :) Spændende at se ovenpå debatten, og du kan lige så godt benytte dig af den halve pris.
    Smuk Dodecatheon - min er også ved at blomstre nu, for første gang i flere år, er jeg lykkedes med dem igen.

    SvarSlet
  2. Jeg har i øvrigt besøg af både russere og amerikanere, det sætter gang i tælleren :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Også amerikanere, det er ikke så tit!
      Ja, tror det blev 150kr plus noget gebyr, det er jo ikke en Herregård.
      Tillykke med det - denne har jeg haft nu siden 2012, og den er ved at få en fin størrelse!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Så flott Dodecatheon, eller Gudeblomst på norsk. Nydelig farge på den og mye mørkere enn på mine. Artig lite peon-frø :-) som kjemper seg videre i verden... Ha en god kveld!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Den hedder også gudeblomst på dansk, Der er mange forskellige arter og denne ses ikke så ofte.
      Ja det er et imponerende lille skud!

      En god aften til dig med

      Slet
  4. Hej Karsten

    Jeg har amerikanske lesere stadig vekk. Har ikke dere det? Og veldig mange russere i dag.
    Spennende å lese om at du skal til dette showet, og da får vi jo høre din mening om det :)

    Gudeblomsten er utrolig vakker!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      ja 450 besøg fra Hr Putin og 88 fra Trumps USA, men mange af de amereikanske er sikkert "rigtige":)
      Ja, nu får de en fair chance!

      Den er lækker ja!

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  5. Ja, selvfølgelig tager du med! Ellers ved du jo ikke hvad de gør godt og hvad de gør galt. Jeg er da lige så spændt på at se hvad det hele går ud på, og håber selvfølgelig på mange fine oplevelser. Er ellers helt tilfreds med at gå og rode i min egen jord, men måske kan man også blive lidt for selvfed herhjemme og have behov for inspiration ind imellem.

    Fantastisk med dit pæonfrø. Det ligner en lille fyr som holder sig for ørerne. Her er det liiige oppe over med de gode gamle bonderoser...

    God fornøjelse med regnen, når den synker ned i jorden og befordrer dine spændende planter.
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Det er jo det ja, og så skriver de jo at mange af specialklubberne kommer, det tror jeg faktiskt kan blive spændende!
      Tror pæonerne venter på varmen! Så eksploderer det, måske allerede imorgen eller på fredag?

      Tak i ligemåde

      Og ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Trevligt att se det lilla pionfröet, en riktig kämpe.
    Gudablomman är vacker och graciös. Var tvungen att kontrollera statistiken och det var ovanligt med 390 besök från Putin. Så många besök från öst, brukar jag inte ha.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Jag har förstorat mycket, fröet är nog 1 cm på längden.
      Putin övar på oss tror jag - Det gör det svårare att ha koll på hur det går med bloggen!

      Men inget att göra åt det...

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  7. Hej Karsten. Fint du tager til CPH Gardens, og er spændt på at høre fra dig,, hvad det egentlig er. Hvorfor mon det er på engelsk, og hvad står CPH for. Jeg har ikke studeret det særlig nøje.
    Gudeblomst er skøn men desværre en plante, jeg nemt kommer til at overse. Tak fordi du mindede mig om den, i morgen vil jeg også tage billeder af min og rigtig nyde den, mens den er her. Har læst at den forsvinder efter 5-6 år, min er her stadig. Måske var det en ide at dele den, hvis jeg tør og kan nænne det. Formere sig har den ikke gjort af sig selv. Jeg har ikke så meget styr på gudeblomst at jeg kan se, hvordan din er anderledes.
    Her er der ikke mange russere, i min blogs levetid har der kun været 56. Fra USA har det været 265. I det hele taget er jeg ikke meget besøgt. Danmark er selvfølgelig land der er flest besøg fra. Nr. 2 er USA.
    Hilsner fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Tror inspirationen kommer fra det engelske, så... Københavnerhaver lyder måske for lokalt? og er da vist også optaget af et supergodt initiativ med byhaver:)
      Ja Dodecatheon bliver nemt overset især når den visner ned i eftersommeren, så man nemt sat et par tulipaner oven i sig, jeg opdagede det dog og forsøgte at redde de meget delte rester, og det var super, hele planten vitaliseredes, og står nu flottere end nogensinde.
      Tror mine og Lisbeths mange besøg skyldes de mange indlæg, Putin læser åbenbart også kommentarerne:) Så: Hej med dig din lille skurk!
      Du har jo en sjov og spændende blog, tror du ville få flere besøg hvis du selv begyndte at skrive mere hos andre?

      Ha en dejlig torsdag

      Slet
  8. Ser frem til dit næste nedslag :)
    Gudeblomsten er bare så smuk.
    Hav en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Der kommer forhåbentlig nok nogen mere "normalle" nedslag før et eventuelt om "CPH garden";)
      Ja den er det svært at sige noget dårligt om - en lækker sag!

      En dejlig dag til dig med

      Slet
  9. Forhåbentligt bliver arrangementet en succes - succes kan selvfølgelig defineres ud fra forskellige kriterier. Det var nok en fejl fra Haveselskabets side at kalde det en blog kåring. I virkeligheden er det nok havepersoner med rigtig mange followers på diverse platforme, de prøver at få publicity igennem. Gudeblomsten er en utrolig fascinerende blomst, men ikke imponerende som plante

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Marie

      Jeg er mest spændt på deres fordeling mellem livstil/pynterier og det mere fagligt funderede. Sætter min lid til at specialklubberne kan løfte det hele. Og er ellers bare parat til at blive positivt overrasket!

      ja uden blomsten ville den ikke være så spændende, måske de andre arter inden for slægten har mere spændende bladværk?

      Ha en dejlig torsdag

      Slet
  10. Fin pionblomning :) Jag blev så glad igår för mina frösådda P mairei hade slagit ut. Ville så gärna se blomningen och jag reser bort på lördag. Dodecatheon är vackra med sina speciella blommor.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja, den fina Paeonia mairei brukar vara tidigast, vet inte varför dillpionen, klarade sig så bra i år...?
      Dodecatheonblomman är vacker och botanisk mycket speciel - med sitt behov av vissa humlor för sin pollinering.

      Ha en trevlig torsdag

      Slet
  11. Selvfølgelig skal du da til CPH. Når vores gamle haveselskab endelig arrangerer en udstilling med mange spændende programpunkter, er vi da nødt til at deltage. Der skulle jo gerne komme mange besøgende, så udstillingen kan blive en tradition.
    Sjovt at følge dit pæonfrø.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja, haveselskabet kan lave nok så mange fjollerier, "Årets blog" og dette der "Blog-event".
      Jeg har besluttet mig for at se hvad det er!
      Jeg frygter selvfølgelig at det bliver et livstilsshow, men vil gerne overraskes!

      Ja det pæonfrø er totalt egenrådigt:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Hei Karsten

    Flott gudeblomst! Mine har fått knopper, men de er små enda. Nå får vi litt mere varme, så da hjelper det på vekstene.
    Og lekker peonblomst. Men peonfrøet var da morsomt. Flott bilde!
    Jeg har mange innom fra russland og usa nå, og det går litt i bølger. Denne uka har det vært voldsomt. Hva vil de? Hackere?

    Ha en fin fin aften:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja varme skal det til - her har det ikke været over 10 idag.
      Ja det frø er min mascot..!
      Jeg ligger på jorden når jeg fotograferer det:)

      Jeg har dem ret konstant, Putins drenge, altså når der ikke lige er valg et sted;)

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  13. Hej Karsten!
    Dejligt at se gudeblomsten,-den kendte jeg ikke!
    Jeg er også nysgerrig for at se hvad "der bydes på" ved CPH!
    Dog er det ikke med den samme "forventningens glæde",som da jeg for mange måneder siden købte billet!
    Haveselskabet har da fuldstændig fejlet med deres sidste udspil,-hvad mon deres formål er?
    Tak fordi du tager "bladet fra munden"
    Hilsen og god weekend fra Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise

      Gudeblomsterne kan varmt anbefales, der er en del forskellige arter og varianter at vælge mellem.

      Haveselskabet må edfterhånden da vide at de har dummet sig, de er ved at skabe en stemning mod sig blandt de seriøse haveblogs.
      Da jeg snakkede med Charlotte G holdt hun stædig fast i den ide, at der er havebloggene der behøver haveselskabet, mens hele denne affære viser at det forholder sig lige omvendt. Egentlig godt at deres forsøg på at manipulere os har været udført så kluntet at alle da kan se det!

      Jeg tager jo med til showet, men i lyset af hele forløbet er mine forventninger heller ikke høje, jeg håber jeg bliver positivt overrasket.

      Jeg er glad for at andre nu også markerer sig:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  14. mojn Karsten
    tak fordi at du har pillet lidt i dette "CPH Garden -show" ???

    Så er jeg da ikke den eneste som har undret sig en del over "hvad fan'en har i gang i" blog-udvælgelse m.m., næsten "desværre" må jeg sige at jeg for længst har købt billet til showet på åbningsdagen, er man velkommen eller ej ????

    Jeg vil da alligevel lige skrive en venlig mail til haveselskabet, for at spørge om jeg må deltage denne dag, eller om jeg evt. kan få pengene retur, hvis jeg er en uønsket haveblogger...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim

      Selv tak, de har simpelthen ikke forstået hvad haveblogland er. Og at deres udnævnelse af et a hold risikerer at give den stik modsatte effekt, deres a-hold kunne risikere at blive vores b-hold...
      Det må vi undgå!
      Jeg kommer også åbningsdagen, måske ses vi?

      Ha en dejlig weekend

      Slet
    2. mojn Karsten
      Jeg er total enig med dig i at deres A-hold kunne vi komme til at se skæv på !!!!! men det ønsker jeg bestemt ikke at det sker...

      Jeg håber at vi ses til showet :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...