mandag den 29. maj 2017

De små




Vi skal ikke glemme de små blomster!
Nu hvor pæonerne blomstrer, hvor de mere almindelige iris er godt igang, det er nu vi husker at se på de små!

Hvad siger du til denne her:
Den er måske kun en 3cm i diameter, det er Delosperma 'Fire Wonder' udviklet af  Koichiro Nishikawa 

Det er som om dygtige plantefolk konkurrerer om at få de mest spraglede frem, her er det Canadenseren Panayoti Kelaidis der har været i sydafrika og selv fundet de vilde arter der giver baggrunden for dette kryds:
Delosperma "Firespinner" den skal jeg have med til Sverige, så den står i sin potte endnu.
Alle disse Delosperma er fra mit køb hos Sempervivum i Tyskland, der er link i links fanen!

Før vi bliver alt for koleriske må vi hellere tage en afdæmpet: 
Oxalis "Ute" ren og fin med superflotte tegninger i kronbladene. Og sikke fint vandet perler!
Oxalis er en superflot slægt "Fru Ranten" har rigtig mange på sin blog idag

Ok ja, vi napper lige en hvid mer:
Hesperis matronalis -Natviol- det er da egentlig en køn sag!

Min Podophyllum hexandrum "majus" Har sendt 2 store blade op med blomster og det hele, men hvad er dette:
Det er småt jeg er gået tæt på, tror kun sneglen spiser på det døde, Podophyllum er giftig, men er det et havareret skud? Eller?

Sådan er der lidt små mysterier i haven.

Mens vejret slapper af, er blevet mere normalt og det hele puster ud. 

Ha en dejlig ny uge!





28 kommentarer:

  1. Delospermaene var flotte, de er nye for meg. Her blomstrer noen oxalis, men jeg venter fortsatt på den hvite.
    (den er forøvrig fra Danmark :-) )
    ellers falt jeg totalt for din nattfiol.
    Ha en deilig uke i hagen.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin

      De er ikke så kendte endnu, eller også er de vildt dyre - så de kostede 130kr hos Bakker jeg har givet 4,5€ for de dyreste.
      De europæiske Oxalis er meget anderledes - men også flotte!

      Natviolen er en klart underv urderet plante - måske den er for let?

      I må også have en dejlig haveuge

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja den er også ny for mig, men jeg tror nu ikke, at det er en jeg vil invitere ind i min have, selvom den er fin.
    Oxalis har jeg heller ikke, men natviolen var der rift om i dag både hos mig og hos Cecil, som har rigtig mange af dem. Jeg har også mange, de selvsår sig her hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Natviolen er ualmindelig nem, måske det er derfor den ikke er så velanset - altså lige til før folk ser den?
      Godt du ikke faldt for flere her, din have rummer jo så meget!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  3. Praktfulle Delosperma. Men jeg falt mest for din Oxalis Ute. Flotte bilder! Ha en fin kveld!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Tror også Fru Ranten viser Ute - ja det gør hun!

      TaK!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  4. Hej Karsten

    Flotte oxalis! De har jeg ingen av bortsett fra de som vokser vilt her. De heter O. acetosella tror jeg. Veldig søte og dukker opp på skyggefulle plasser helt av seg selv. 'Ute' var helt nydelig!

    De små blomstene er yndige.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      ja O. acetosella kalder vi skovsyre på dansk - den er langt ude i slægt med dem jeg viser, de stammer fra sydamerika - Patagonien.

      Ute er så ren og fin!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Fine små specialiteter du viser!
    God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise

      tak - alletiders du kunne lide dem!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  6. Jeg kan i virkeligheden bedst lide de små blomster. Din oxalis er utrolig smuk, det er natviolen også, og det kan da kun være en fordel, at den er let at dyrke.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja, sådan kan jeg også have det - Oxalis er et klart hit! Og natviolen glæder hvert år! Og ja den spreder sig uden at være invasiv:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. De er søde de små kulørte, det er fest og farve ;o) Natviolen er fin.
    Her regner det kraftigt lige pt, det er tiltrængt oven på den de mange varme dage.

    Rigtig god uge til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Her styrter det også ned - ja, det er alletiders!
      Rigtig godt for planterne!

      Du må også have en dejlig ny uge

      Slet
  8. Hei Karsten

    Jeg liker de små plantene/blomstene mere og mere. Før hadde jeg bare store planter i hagen, nå blir det flere og flere små. Ranten har mange oxaliser ja, og den jeg fikk fra henne i vår, blomster til meg nå:)

    I Norge kalles Nattfiolen Dagfiol. Den lukter godt. Nattfiolen i Norge er derimot en orkide, Platanthera bifolia. Dufter av vanilje om natten.

    Ha en fin ny uke:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      indimellem bliver de store bare "for meget", så er det godt at vi har de små!
      Ja, der råder en stor generøsitet blandt rigtig mange havebloggere:)

      Ja det havde været nemt at misforstå - godt billedet taler for sig selv:)

      En fin uge til dig med
      In

      Slet
  9. Hej Karsten!

    Det var då tjusiga bilder på de små i trädgården, vi får inte glömma bort dem när alla de stora och frodiga växterna bara exploderar. I år blommar många av mina Oxalis, några har jag i alla fall fångat på bild.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Det ska bli roligt att se dina Oxalis - du har många fler än jag:)
      Och vilken explosion i år - vi har tulpaner, rosor pioner och liljor samtidigt.....

      Ha en trevlig vecka

      Slet
  10. Det farvespil der er i de Delosperma er da slet ikke til at stå for. Hold op hvor er de fine -). Jeg tror, at jeg nu har fået opklaret en af mine plantegaver fra Lisbeth, nemlig natviolen som jeg er så heldig at have fået med hjem. Den står nu i potte og venter på at komme i det hvide/cremegule bed :-). God aften til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Det er nogen helt nye typer - de er virkelig markante!
      Natviolen er et klart hit:)

      Du må også have en dejlig aften

      Slet
  11. Roligt se Delosperma, de har jag ingen erfarenhet av. Men nattviolen har jag mycket av och den doftar väldigt gott nu.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Delosperma har jag provat tidigare år. Nu försöker jag igen.
      Nattviolen är fantastisk!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  12. Hei Karsten! Og da fikk jeg mange hyggelige gjester på bloggen :-)) Takk for det! Jeg er jo veldig glad i disse små men akk så vakre :-)) Kjøpte forskjellige Delosperma hos Gerben for noen år siden, men de varte ikke lenge. Det var en natt så hadde sneglene jafset i seg alt som var over bakken :-D Håper dine får være i fred!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Jamen det er da alletiders!
      Delosperma står ikke først på mine snegles menu, men har de først fundet en så tager de det hele, i regnen igår tog de fat på en, jeg fjernede dem og gav planten en masse kaffe, vi får se!

      Ha en dejlig onsdag

      Slet
  13. Tänk jag gillar mycket smått och oansenligt för sina detaljers skull men jag har inte fallit för Oxalis eller flera andra släkten. Det är ingen värdering - det bara är :) Giftigheten brukar anges för oss och gäller sällan andra 'djur'. Vi är olika helt enkelt.

    Ha det fint! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Det är superbra vi inte har samma favoriter, det ville vara ledsamt, för då riskerar vi att våra trädgårdar blir allt för lika!

      Ha en trevligt kväll

      Slet
  14. Hej Karsten!
    Fina små färgglada blommor. Nattviolen minns jag från mitt föräldrahem, den doftade ljuvligt.
    Pappa var så rädd om den, orolig att vi skulle trampa sönder den av misstag.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Nattviol är nu inte specielt känslig - tänker den överlevde:)

      Ha en trevlig kväll

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...