lørdag den 14. januar 2017

Årets rose 2016




Det var ikke et svært valg.

Jeg har faktisk tidligere har rig mulighed for at skrive om netop denne rose, men jeg var klar over, at dette var noget særligt, så når det skulle være, så skulle det gøres ordentligt! Og ja, så kom der noget andet og så gik tiden.

Men her er den: "Zeelandia":
Det er svært at gengive for kameraet, jeg kan se jeg har underbelyst med -1 for at få en antydning af det mørke, det nærmest sorte med, og alligevel har billedet svært ved helt at gengive dybden i farven, en dybde der skifter ved den mindste bevægelse, af dig, eller af rosen i vinden.

Det er en amerikaner og på en måde en slags Carruth sag: Den er skabt af Robert Neil Rippetoe der har krydset sin egen storblomstrende "Lyn Griffith" med Carruths fantastiske "Home Run" - Denne selektion indeholder det bedste fra begge forældre.

Hos mig havde den så denne mindre blomstring i slutningen af juni, men næste gang jeg så den i blomst var i Sverige, hvor jeg også har fået sat en:
Den nåede lige at vise sig umiddelbart før jeg skulle hjem til Danmark igen der i starten af august, ligeså fløjls dyb som i Danmark og må man sige: I god vækst:
Du husker måske hvordan jeg satte roserne i frossen jord? Alle har klaret først vinteren og siden den tørre sommer, og væksten her, ja den er fuld godkendt! 

Rosen blev registreret i 2006 som: "Zeelandia" (hvad vi her på sjælland jo kan være lidt stolte over) men da man skulle vælge en rose for at markere, at en god pilot undgik en forfærdelig flyulykke valgte man denne rose for at markere det, så den er nu også kendt under navnet: "Miracle on the Hudson". Der er vist iøvrigt lavet en stjernespækket film om hændelsen.

Nå, hjemme igen var der nu rigtig kommet gang i festfyrværkeriet:
Ja hvad skal man sige?

Egentlig er det noget værre roderi:
Roserne, jeg fik hjem der i 2015, står tilsyneladende totalt malplaceret og tilfældigt i halvcirklen, og alt alt for tæt. Men tanken er jo at mindst hver anden skal flyttes, men først skal de lige bedømmes.

Og der klarer Zeelandia sig bare suverænt godt.
I den dejlige lave sol der i september 
En glad dyb rose!  Årets rose 2016.

Alting får en ende...
Ja i december er det ved at være slut!

Tidligere var jag nok lidt overbegejstret for roser der bare bliver ved og ved, men idag er jeg mere afventende: Bruger de bare al energien på noget totalt dumt og får intet igen her i vinter kulden og mørket? Jeg har set flere der har haft svært ved at klare sig året efter...
Men med Zeelandia er jeg lidt overbærende, væksten har været så overvældende så mon ikke den bare spurter derudaf igen, når tiden kommer?

Og hvor kan man så få den henne? Ja, jeg er holdt op med at undre mig over den danske rosenbranche. Ingen har åbenbart taget dette hit hjem. Mine egne kom fra Polen.

Men jeg er ret sikker på at den nok skal dukke op, for jeg ved at de læser med. Ærgerligt er det blot at de ikke lever op til deres berettigelse. At de ikke tør gå forrest!

Der er lige nu en debat om haveblogs og deres levedygtighed. 
Mange er holdt op med at blogge, nye blogge er kommet til. 
Mange savner dem der var, andre ser med glæde på de nye.

I modsætning til fb, instaG og så videre, er blogs anderledes varige.

Her på bloggen kommer der selvfølgelig en masse hits på det nyeste nedslag, men derudover får jeg vel omkring en 20-30 anderledes hits dagligt, hits hvor folk tydeligvis har søgt dybt og således kommer direkte ned i et ældre nedslag, nogen kommenterer endda på årsgamle ting. 
Så bliver man da lidt glad!

Nå det var min rose 2016, det kunne være spændende at høre om, hvilken du ville have valgt?


36 kommentarer:

  1. Jeg er ikke rigtig nogen rosenperson, det lykkes ikke så godt for mig, og der er så mange andre blomster der både kan og vil.... men der er jo noget uimodståeligt ved roser, duften - farverne - teksturen som kan være som fløjl - blomsterrigdommen og den lejlighedsvise overdådige overdådighed - den lidt dekadente afblomstring - og viljen til at blomstre selvom der dårlig nok er et blad tilbage.

    Og den dybe farve på den rose du viser her er så fantastisk smuk at det ikke kan undre, at det bliver årets topscorer hos dig. Topscorer hos mig: Constance Spry, det var simpelthen den der tiltrak sig al opmærksomheden

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi

      Constance Spry er en dejlig rose! Frodig og overvældendende, den er han Austin sluppet godt fra!

      ja den overdådige overdådighed er også et hit hos mig:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten

    Flott rose du har valgt, og med det navnet sa det seg jo selv at den måtte vinne ;)

    Ja, dette med blogging har det blitt litt diskusjon om, og jeg har også skrevet dette på min blogg. En blogg kontra insta og fb kan ikke sammenlignes, og jeg har vært innom begge deler. Jeg fant ut at jeg måtte ta et valg, for alt tar jo mye tid. Jeg valgte bloggen, og det har jeg aldri angret. Den tar mest tid, men så har en også et oppslagsverk for seg selv. Det nytter ikke med de andre.

    Ha en deilig aften og weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja ikke - den har nmu også de andre kvaliteter i orden:)

      Forstår godt du valgte bloggen - og det er du jo sluppet rigtig godt fra! Men tiden ja, bare det at svare folk ordentligt må jo tage ret meget tid for dig, der får så vildt mange kommentarer;)

      Ha en dejlig aften og søndag!

      Slet
  3. En väldigt vacker djup röd färg på din ros. Min favorit är annars Ghislaine de Feligonde eller kanske Mozart. Jag är ganska ny med min blogg, har bara hållit på ett år så ännu känns det kul.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene
      Ja, Ghislaine är också populär här - Tror alla där känner till den är positiva!
      Din blogg är en av dessa man gläds över, glad och kunnig:)

      Ha en trevlig helg

      Slet
  4. Hej Karsten,Lækker rose med smuk dyb farve. Flot at få farven godt med på billedet. Det er ikke så nemt endda. Den rose der var min favorit i år 2016 var Queen of Sweden, som jeg troede var død. Men kom med lækker blomstring. Du er jo helt blevet " a rosegardener"💚👒

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, QoS er en flot Austin sag, kan godt lide at den er lidt pjusket:)
      Nej det er svært at få de nuancer med som øjet opfatter, vi er i stand til at se tredimensionalt og at udelukke uvæsentligt langt bedre en det et kamera kan- endnu!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  5. God morgen Karsten
    Så kom din favoritrose, gad vide om den har duft, den har i hvert fald en flot vækst og ser umiddelbart ud til at klare sig godt. Min årets rose 2016 er endnu ikke helt fundet, men det kommer nok snart, som ved alt andet har jeg nok mere end en favorit. Med hensyn til blogning kører jeg videre, som jeg plejer. Her skifter det meget, hvad folk kigger mest på, mine temaer er ret populære, det er fint. Står roserne for tæt? det er jeg noget i tvivl om, jeg kan godt lide, at de væver sig ind i hinanden, de skal selvfølgelig bare passe sammen i farverne.
    God dag til dig, måske bliver det solskin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Ja, den har duft, men det er ikke det du vælger den for, andre i bedet dufter så kraftigt så den blev ligesom overdøvet.
      Ja de står nok for tæt, især et par enkelte har været noget klemt. men det er første år, år 2 vil være afgørende!

      Ha en dejlig dag i solen:)

      Slet
  6. Hej Karsten!
    En fin favorit, med en otroligt vacker färg. Tycker att du fångat den fint på dina bilder. Har inte många rosor, så min favorit måste bli förra årets nykomling Rhapsody in Blue. Finns inte många konkurrenter här. Kanske blir det fler.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tack Tack, ja, det kunde visst ha varit värre!
      Rhapsody in Blue är bara en fantastisk ros:)

      Ha det fint du med!

      Slet
  7. Hej Karsten!

    En underbar kärleksförklaring till en ros, kombinerat med gedigen kunskap och väl underbyggd argumentation om varför du väljer den till årets ros.

    Det är bl.a. den här typen av inlägg som gör bloggandet så intressant och värdefullt.

    Många hälsningar från ett fruset Sörmland!

    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Tackar:) det finns så många sätt att göra en blogg levande och intressant. Jag håller på med att göra en sorts vägledning i att börja blogga, så att folk kan undvika de värsta fallgroparna.

      Din egen blogg ger bra inspiration!

      Men mera om detta senare!

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Sikke en flot,dyb farve 'Zeelandia' Jeg synes generelt at buske,træer og blomster er smukke når de er mørke/dybt røde.F.eks. Blodblommetræer,blærespirea og den storblomstrende rose 'Barkarole'
    Min favoritrose(også) i 2016 er 'Astrid Lindgren'.Den har jeg stor glæde af hvorimod de engelske roser skuffer.
    Hav en god søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Lise

      Ja den dybde er helt fantastisk!
      Og ja "barkarole" har netop noget af det samme, men er så jo lidt sart og mere fyldt...
      Astrid Lindgren er da også superlækker!
      Nu er de "engelske" jo ret meget forskelligt - Jeg synes også at Austins fyldte typisk har haft et svært år, hvorimod roserne fra feks Warner og Harkness har klaret sig super!

      En dejlig søndag til dig med!

      Slet
  9. For en nydelig farge!! Den er sikkert enda finere i virkeligheten.
    Fortsatt god søndag,
    Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Lena

      Ja, det må man sige- billeder har svært ved at gengive dybden i farven!

      En dejlig søndag til dig med!

      Slet
  10. Dramatisk rød, får en vel si, den er virkelig vakker! Jeg er imponert over hvor mye du klarer å finne av planter i ulike land! Jeg klarer meg foreløpig fint med det jeg finner i Norge, men må kanskje utvide etter hvert!
    Jeg synes det er mye å hente fra ulike blogger, og kommentreer også på mange. Å gå tilbake og lese eldre innlegg kan kanskje være et godt tips. Jeg mistet allw kommentarer på mine innlegg da jeg gjorde om på innstillingene for et drøyt år siden. Så mer enn et år med innlegg er uten kommentarer... dine innlegg re alltid interessante å lese, det hadde ikke vært det sammemed noen bilder på instagram! Ha en fin søndag, her er det sol, litt snø og minus seks. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne Kristin

      Det er jo noget lettere for os der er i EUs indre marked. Til gengæld giver de norske firmaers monopolagtige stilling mulighed for at de -ideelt- har et bredt udvalg....
      Uha, det var mange kommentarer at miste! samme vejr her, lidt varmere bare:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  11. Et ægte Karsten-indlæg var min første tanke efter at have læst dit indlæg i dag og med den aktuelle blogdiskussion i baghovedet. Jeg frydes simpelthen over diversiteten inden for vores blogunivers. Hvad en rosenkåring angår, tror jeg, min favoritrose 2016 er Sally Holmes. Som du også skriver, skal en rose have lov at vokse til og få nogle år på bagen, før man kan tillade sig at fælde en dom.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, jeg var igang med at skrive endnu mere om denne her blogdebat. Men det ville måske tage fokus fra nedslagets emne. Sally Holmes har jo blomster i de vildeste klaser, lidt hen af en anden favorit Ghislaine d F.
      Ja de må have et par år så de har en chance til at finde sig til rette!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  12. Super lækker vinder rose her hos dig - den kan jeg godt lide :) Både farven og det helt anderledes udtryk den har når den er fuldt udsprunget. Rosernes kvaliteter kan man bestemt ikke dømme om efter én sæson, de skal altså også kunne klare noget vinter...
    Min favorit er mange, jeg kunne nok nævne fem ligeværdige, men den som står forrest er Lark Ascending fra Austin.
    Ha' en god ny uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Jamen det er da alletiders!
      Glæder mig også til årets sæson!
      Lark Ascending er nok en af de mest vellykkede Austin ting overhovedet!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  13. Hei Karsten

    Det var en veldig vakker rose! Og den ser sterk ut også. Jeg har ikke mange roser, men min favoritt er Astrid Lindgren.
    Jeg kommer til å ha hageblogg fortsatt. Det blir som en hagedagbok der en kan finne igjen det en leter etter. Jeg hadde en hageblogg for mange år siden, faktisk en av de første på Hageblogger som Anne på Moseplassen fant.
    Men så fikk jeg så mange kommentarer, at det tok helt overhånd og jeg sluttet. Hageblogging skal være fint, ikke stressende.
    Nå er det så mange hagebloggere at kommentarene jevner seg mere ut, så nå går det greit. Jeg bruker ikke mye tid på dataen(en stasjonær mac), men det er koselig å legge ut innlegg i ny og ne og besøke andre fine hagebloggere.
    Flotte bilder av rosen din!
    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, Astrid Lindgren er en flot flot rose, er glad for dens åbne sunde opbygning!

      Tankevækkende med din oprindelige blog, og dine erfaringer der...
      Tiden var selvfølgelig en anden ja, og idag er vi flere til "at trække læsset", og mon ikke også fb tager mange af dem der kun er småinteresserede?

      Tak for roserne:)

      Ha en dejlig onsdag

      Slet
  14. Et rigtig lækkert haveblogindlæg og en lækker rose, som jeg nu vil spejde efter!! Vel vidende at jeg ikke har plads! Jeg har ikke været aktiv på bloggene i december og januar, så jeg læser med bæven om snakken omkring havebloggenes fremtid. Er der et bestemt sted, jeg skal starte for at at kunne læse op?? Jeg vil så nødig undvære hverken min egen blog eller alle dem jeg følger, men må også erkende at livet nogle gange kræver andet af mig. Håber du fortsætter ufortrødent. Ønsker dig et herligt godt nyt haveår. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Tak for roserne:)
      Tror ikke der er et bestemt sted, debat om bloggene har der været løbende, nogen synes at der er blevet færre der blogger, jeg siger at vi er blevet flere:) men at vi ikke er specielt gode til at opdage de nye.
      Den aktuelle debat startede hos Kjeld Slot i hans forrige indlæg, og mange har kommenteret på deres egne blogs bla Marie har et godt indlæg.

      Ja, indimellen er der andet der kræver en, sådan er det!

      Jeg forsøger mig med at lave en vejledning for nye bloggere, det er noget af et arbejde..

      Jamen jeg fortsætter da, og det går da helt ok synes jeg... :)

      Tak i lige måde:o)

      Slet
    2. Jeg skynder mig ind til Marie, hende var jeg ikke nået til. Men Henriks og Kjeld Sloths indlæg har jeg lige fundet. Virkelig spændende læsning, samtidig med at jeg morer mig lidt. Jeg er ikke helt enig omkring de nye bloggere, - og måske er jeg alligevel (vægelsindet... nej, ikke spor!). Når jeg spotter nye ansigter i kommentarfelterne, snuser jeg gerne ind forbi. Og ser det spændende ud, kommer de på min blogroll. Når det så er sagt, så er det svært at nå dem alle, så de dem jeg har fulgt længst, får førsteprioritet som regel.

      Slet
    3. Ja, det er netop min pointe, du kigger forbi de nye der lægger en par ord hos dig, man er vel nysgerrig!
      Sådan gør jeg også, men hvorfra skal de nye kunne vide at det er sådan det ofte sker?
      Da jeg startede skulle man bare melde sig til haveblogs.dk, så var det klaret, og jeg kunne så begynde at kigge på dem der skrev til mig, det var jo lige omvendt og meget nemmere for den nye.

      Slet
  15. Der har du selvfølgelig en pointe. Jeg har bare aldrig brugt haveblogs.dk så meget, blot tilmeldt mig. Eksisterer den ikke mere? Jeg røg lige ind i en fejlkode, da jeg tjekkede. Og eksisterer den ikke mere, skyldes det vel sagtens også det arbejde der skal lægges i, for at holde en ajour.

    SvarSlet
    Svar
    1. Joda sidst jeg tjekkede var den da der endnu.
      "De gamle" bloggere har netop bare deres egne blogrolls som så heller ikke bliver opdaterede.
      Jeg har jo selv "Nordiske Havebloggere" og det tager ikke over ½ min at lægge en ny ind, og lige svare - det er ikke noget problem.

      Slet
    2. Hov hov :) min bliver opdateret, men der skal nok snart nogle slettes, men det kunne jo være, at de vendte tilbage, men jeg har fået en del nye med. Ja havebloggere er der endnu, men somme tider er den flere dage bagud.

      Slet
    3. Ja ja Lisbeth, men du er jo heller ikke gammel, du er jo så aktiv. Fordelen ved en samlet tjekket oversigt er at det er noget man kan bede om, det er ikke på samme måde nogens blog den hører til.

      Slet
  16. Ahhh, det var dejlig at endelig se din årets rose. Jeg er imponert over den, det var slik en mettet rødfarve. Og det desemberbildet var jo bare nydelig, det også!! Ser ut som om den er duppet i melis. Takk for godt innlegg! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, det er det ekstremt mættede der afgjorde sagen - Flot!
      Selv tak,

      Og hav en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...