tirsdag den 10. januar 2017

En slags vinter



Jeg bruger disse måneder til at kigge tilbage, og også måske lidt frem.  
Men ja, jeg har skam været ude med kameraet.

Først lidt "vinter" fra sidste uge:


Det er silkehaler -Bombycilla garrulus- der har invaderet trætoppen her. Den kommer jo kun her som trækgæst, og der lader til at være usædvanlig mange i år. Måske de ved noget vi andre ikke ved om klimaet i Rusland?


 Digitalis...




Et par af de Rhododendron jeg købte i efteråret og ikke lige fik slæbt med til Sverige. 

Og så idag var det jo tøvejr, men frosten er lige under overfladen ½cm nede, og ovenpå er det totalt smattet.
Lidt Crocus titter frem

Og så sandelig også en blomst! 
På alle andre årtider ville jeg have fjernet den - men idag fik den lige lov - min eneste blomst!  Og så tror jeg ikke den sådan sætter frø nu...

Nå, det var så en situationsrapport før vi skal have uvejr inat og imorgen, her lover de "vindstød af stormstyrke", det er vist endnu kun bornholmerne der skal have snestorm.

Næste uge lover de rigtig vinter her, vi får se!



31 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Så vakre rimfrostbilder! Det er alltid så flott å se på. Her regner det så mye i kveld at det høres godt når det pisker mot ruten. Hvor kaldt vil det bli hos deg i neste uke? Her spår de om -18. Etter dette milde været og så iskaldt etterpå er ikke bra...
    Vi får se hva det blir!
    Søt liten blomst hos deg:)

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      De varsler ned mod en -10 i næste uge - sidste uge havde vi -12. -18 er vildt - i Värmland har der været endnu koldere forstår jeg... Nej det er disse skift der er hårde ved alt! - Nu håber vi jo at de sidste dræbersnegle går til - så kommer der jo noget godt ud af det hele!

      Du må også have en dejlig aften

      Slet
    2. Ja, det er jo helt vilt med disse temperaturer, og i Sverige har det vært enda kaldere. Hun ene som skriver på bloggen min sa de hadde -25 her om dagen. Drepersneglene må gjerne dø, men ikke alle plantene...

      Slet
    3. Ja -25 er ikke usædvanligt i dalene, mit hus ligger oppe i højderne så det kan skille en 5-10grader.
      Ja bort med dem!

      Slet
  2. Ja så har kulden da gjort noget godt, hvis den kan tage livet af dræbersneglene :)
    Det er fine knopper, der er på dine rhododendron, den ene bliver vist rød?
    Spændende om vi får vinter, og om I får snestorm. Vores færge er aflyst i morgen tidlig, jeg skulle heldigvis ingen steder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det håber jeg, begge dele:))
      godt de aflyser i så god tid så de fleste vel når at ændre sine planer!
      Tror ikke rigtig på snestorm her, tror mere det bliver slud som jo bliver liggende...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Silkehalerne er en yderst sjælden gæst her, på Samsø har jeg indtryk af, at de nærmest kommer hvert år. Jeg er vild med dit græsbillede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      den kommer jo østfra og der er jo masser af mad endnu her så her ser de ud til at trives, Samsø er jo også ret lun så det er oplagt at invadere der:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten!

    Vi har haft ovanligt mycket besök av sidensvansar i år och det redan ganska tidigt på säsongen. Vanligen brukar de komma efter julhelgen - vackra fåglar.

    Den där gräsbilden är flott! Man ser nästan rörelserna i vinden fast jag antar att det är frosten som pressat ner gräset.

    Här blåser det hårt just nu, vid kusten lovas stormbyar. Termometern visar över två plusgrader men det känns betydligt kallare. Jag hoppas vi klarar oss utan strömavbrott.

    Allt gott till dig Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Tror det är besvärligt för sidensvansarna i Ryssland, och de är mycket välkomna här:)
      ja det är troligen underkyld regn som först pressade det ner - sen kom nattens rim.
      Det värsta är över nu här nere, vinden har lagt sig. De lovar riktig vinter från helgen och en 10 dagar fram, vi får se!

      Allt gott till dig med!

      Slet
  5. Koselig at det titter frem en lille blå blomst, håber på krokus om ikke lenge! Det ser under alle omstendigheter ud til at de er kommet lengre i DK. (Ikke overraskende.) Men nu ville jeg næsten foretrekke sne og is fremfor dette regn- og stormvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, jeg håber også på Crocus, der er dog mange af de mere sjældne der ikke er kommet op endnu...?
      Nå jeg håber det bedste, og ja det vil være godt med lidt konstant vinter!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Trevligt med besök av sidensvansar, såg dem i mellandagarna, och då fick jag också besök av domherrar. Det var länge sedan. Dina krokus har kommit långt. Här börjar det precis med snöyra.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, sidensvansar och domherrar - det var bra det!
      Det var regnblandat den snö vi fick och nu regnar det, ingen snöyra här:)

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  7. Hei Karsten

    Ser du har hatt litt frost til deg også. Vakre bilder! Og koselig med fugler. Det har vært ganske kaldt i Russland den siste tiden. Kanskje det er grunnen?
    Så flott med en blomst, og da gjør det ingenting at det er et ugress?
    Ha en fin torsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      I sidste uge havde vi -12:)
      ja det kunne jeg forestille mig de smukke fugle flygter fra kulden!
      nej på denne årstid går det nok!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Jeg blander mig også i koret, der beundrer dit græsbillede. Den lille blå ærenpris er da noget af det dejligste og mest livsbekræftende, man kan tænke sig på sådan en rå januardag. Godt du skånede den!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Dejligt du kan lide det!
      Ja, en lille uventet blomst gør en lidt glad!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Deilig med litt vinter også. Her er det hvitt ute i dag, men jeg mistenker at det bare er slaps toppet med hagl. Heldigvis foreløpig vindstille etter uvær i går.
    Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Her har uvejret også raset over, stille og tø om dagen, egentlig godt vejr!

      Ha en dejlig helg!

      Slet
  10. Hej Karsten,
    Det er vinter hos dig. Her er der lige 1 grad. Jo megen frost er lige om hjørnet. Silkehalerne er så fine. Nogle gange har de også været forbi her og spist frosne bær i hæk og krat. Den lille blomst er også hos mig. men jeg prøver at fjerne den. Her i bedene er den næsten som ukrudt. jeg tror den kom ind via frisk hestemøg som jeg gravede ned. Der var en del ukrudtsfrø med. Ja sådan er det når jeg ikke havde læst om møget før det kom ned i jorden. Men den gamle have og staudebedene fik ny energi efter 2-3 år. Nu laver jeg egen kompost til bedene, men har også købt lidt gødning til mine roser. Gøder du?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Silkehalerne var også kun på træk her, men mon ikke de dukker op igen
      Ja jeg gøder, tang, kompost og hestepærer, hestepærerne lader jeg stå i en spand vand en uges tid - det er ret effektivt!

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Nu bliver jeg nysgerrig, hvor lader du hestepærerne stå i en spand vand en uges tid?

      Slet
    3. Du tænker vej på lugten? Jeg lægger bare en plade over hvis det bliver slemt.
      Jeg kom iøvrigt en gang til at dumme mig og tog hestepærer fra en sygefold. Hestene havde åbenbart fået kraftig medicin, der var mange planter der simpelthen døde for mig, så lærte jeg det!

      Slet
    4. Næ jeg tænker mere på, om det virker bedre, når det har stået i vand.
      Ja det var ikke heldigt :(

      Slet
    5. Ja det bilder jeg mig ind - det bliver en grød hvor det faste ligger tilbage på jordoverfladen, når jeg har vandet det ud.
      Ellers skal de jo graves ned og det kan være svært midt i sommer frodigheden.

      Slet
  11. Så du giver dem det om sommeren? Jeg har rig adgang til hestemøg, men har jo hundene, så jeg afstår fra det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de får stort set hele året, man kan jo nærmest se når de har behov, og det er mest når de vokser:)
      Hvis hestepærer kan klare hundenes behov for uhumskheder så kunne det da være værre!

      Slet
    2. Det har du ret i, men det lugter stadig ikke godt, hvis de ruller sig i det ;)

      Slet
    3. Nå de ruller sig - ja den var straks værre!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...