mandag den 24. juli 2017

Sommerens Iris




Næsten alle iris heroppe har blomstret i mit fravær.

Kun en enkelt var i blomst da jeg kom:
Iris pseudacorus "Berlin Tiger" -Tamberg 1988- her med flot besøg.

Det var dog en anden der tiltrak sig min opmærksomhed:
Efter mine optegnelser skulle det være en Iris x pseudata, men jeg syntes jo at farven på skudet var noget mørk.

Men den var god nok: Iris x pseudata "Okagami" -Shimizu 2008-
Det er min første pseudata og en jeg har både i Danmark og heroppe 
Den bliver beskrevet som hvid, men egentlig synes jeg at den har en lille gul tone også
Jeg har andre pseudata heroppe, jeg havde jo fornøjelsen at være koplet på Marits import fra USA for et par år siden. Men hos dem er der kun blade, og det er jo egentlig godt, de sparer kræfterne til årene fremover!

Og jeg har da senere Iris - en del Iris ensata, men jeg kan ikke se blomsteranlæg på nogen af dem, selv de kraftigeste. Så det bliver en flot bonus, hvis der skulle vise sig noget!

Det er nogen fantastiske sommerdage vi har, de lover hele tiden at nu kommer omslaget, nu skal regnen komme (og vi trænger!). Men nu er det hele udskudt til næste uge...

Jeg har en dejlig dyb brønd, så jeg skal ikke klage. Andre har langt større problemer!



26 kommentarer:

  1. Hei
    Flotte iriser du har og imponerende at du husker navn på plantene dine. Vi er også heldige med været her oppe i nord. Håper det varer i noen dager til:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Inna

      Jeg har optegnelser, så jeg kan se navnene, men mange husker jeg da efterhånden:)
      Specielt når i er så langt mod nord betyder vejret så meget...

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  2. Hej Karsten
    Dejligt med sommervejr, mens du er deroppe, men det er nu ikke rart at mangle vand, håber der kommer regn, når du tager hjem.
    Det er flotte iris, du har. Berlin Tiger er selvfølgelig tidligere hos os, så min er for længst afblomstret.
    Hyg dig i det svenske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Solen skinner flot idag også,
      Jeg har vist begge iris i Danmark, for en måned siden ja.

      Tak og ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten
    Det er da en win win at du både kan nå se Iris i DK og bagefter nyde dem i det svenske. megtsmuk billede af den øverste med den hvide sommerfugl på.

    Forsat god ferie deroppe og man må da håbe i får noget vand snart :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Netop, og heroppre har jeg den fordel at der ingen snegle er:)
      ved ikke om det er en sommerfugl - men den er fin!

      De lover en 5mm på fredag og en masse om en uge, men det gør de altid:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Alt efter belysningen oplever jeg også, at der er noget gult i den sidste iris. Med al den regn, vi har fået her, er det svært at forestille sig en tør have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Tror det er hvidbalancen i kameraet der driller..
      Alletiders at Danmark har fået! Nu mangler vi bare resten af Norden:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hei Karsten. Det var da godt ikke alle irisene var avblomstret da du kom. Ulempen ved flere hager er vel akkurat det at man går glipp av en del blomstring. Ha en fin sommerdag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja, det er en del liljer jeg ikke kommertil at se nu, det er vilkårene, Men disse iris fik jeg at se:)

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  6. Hej Karsten

    Ja, jeg har også en "hvit" pseudata som er mer gul, men tror ikke det var den du viser. Flott er den uansett! Nydelig 'Berlin Tiger' også. Godt at du fikk sett de!

    Ja, dette regnværet blir hele tiden flyttet på. Det er kritisk med denne tørken nå. Vi har også brønn, men vi er to familier som deler på den. Det er skummelt med en sånn tørke. Vann noe vi her i Norden har tatt som en selvfølge inntil nå, men det kan se ut som vi må endre vår opofatning av det...

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja der var jeg heldig! Håber de amerikanske kommer næste år:)

      De varsler en 5mm på fredag men ellers er det altid om en uge - over 25mm på næste tirsdag ser jeg nu...
      Det ville være helt fint!

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  7. Hej Karsten. Flotte flotte iris. Sjovt at du rejser lidt tilbage i tid, når du tager til Sverige. Ingen snegle, så må du passe på ikke have et par små snegleæg siddende i en rille i skosålerne, når du kommer til Sverige :-)
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mettew

      Uha ja, jeg tager ingen chancer, også med planter jeg flytter de får karantæne på 1sal her før de kommer ud!
      Og det selvom jeg ikke er sikker på at sneglener kan overleve her.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Det var tur att du fick se några Iris i blom, och riktiga skönheter. Vacker bild på Berlin Tiger och fjärilen. Det är väldigt torrt, och har som du väntat på regnväder ett tag nu.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det var tur!
      Jag har nu vattnat så mycket att alla plantor trivs - en ½ timme 2 gånger om dagen med vattenkannor:)

      Ha en trevlig vecka

      Slet
  9. Hei Karsten. Godt at du fikk se noen av irisene. " Berlin Tiger" er flott med den gulfargen. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja BerlinTiger er en markant sag, og totalt livskraftig!

      Du må også have en dejlig dag

      Slet
  10. Hej Karsten
    Det var da en herlig bonus med iris i blomst ,nu da de fleste er færdige i DK, Berlin Tiger stortrives sikkert også i Sverige, den er flot din pseudata, jeg har haft kig på dem nogle gange ,men er ikke rigtig kommet til at bestille nogen endnu,her kan de kun gro i store potter,hvor jeg kan styre vandningen, måske skulle jeg prøve et par stykker.
    Ved ikke om du er bekendt med det italienske firma som har en del iris til fugtige forhold,jeg fik nogle få Louisiana i foråret ,de blomstrer nok til næste år ,men her er linket: http://www.piantedacqua.it/shop/en/
    Ha en god dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Berlin tigeren er superfrodig heroppe ja,
      Pseudata fik jeg først fra Geles i Litauen, bla denne. Så var jeg sammen med Marit da hun fik hjem fra USA, bla nogen af de mørkere amerikanske. Og så har jeg fået hjem fra Nymphaion. De har netop nogenlunde samme udvalg som italienerne men er lidt billigere - men vil kigge på dem igen nu - tak!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  11. Hvor er det dog en smuk iris. Jeg vil også mene den har lidt gult i farven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Ja ikke? og det gør jo ikke noget:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  12. Hei!
    'Berlin Tiger' har jeg ikke sett før. Flott. Nå må det kjære... komme regn. Hostaene begynner å knele og det har jeg ikke opplevd før.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Ja en ordentlig omgang stille regn - det har du ret i, det ville være dejligt!
      Berliner tigeren kan varmt anbefales!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  13. Fantastisk med irisimport, det kunde jeg tenke mig:)

    SvarSlet
  14. Hei Ingvill

    Ja, for jer i Norge er det jo lige nemt/svært at få varer fra kina, usa eller et EU land:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...