onsdag den 12. juli 2017

Sådan lidt af hvert



Det er hyggeligt at sommerblogge. Det er lidt tilfældigt hvad der blomstrer og hvordan vejret arter sig. 
Og haveblogland er også lidt løsere i det, mange har simpelthen sine haver og har dårlig tid nu hvor det hele sker, nogen er på ferie og andre er desto mere fremme. Det er som det skal være, og lidt hyggeligt.

Lad mig lægge ud med denne noname Astilbe, der har fået besøg
Blomsterfluerne vælter frem nu, dens larver lever af bladlus så vi må håbe der er nok!

Også et par roser bliver besøgt:
"Alfred Sisley" -G. Delbard 1998
"Eyes for you" - Warner 2009-. Den hulthemia hybrid har nu et par år på bagen her i haven, det synes jeg den kvitterer for med stadig flottere blomstring og farvemætning.

Og det der er på besøg er denne flotte filur:
Dobbeltbåndet blomsterflue - Episyrphus balteatus
Nå, så kom der alligevel en slags tema!

Crocosmia x curtonus "Lucifer" har etableret sig flot i haven, der er lagt op til en overdådig blomstring.

Og det har næste også: 
Det er igen hybridpæonerne der vil til at remontere, du husker måske min Osozaki 遅咲き fra sidste år?

Nu lader det til at mindst 3 pæoner vil følge i dens fodspor, det er da for temmelig vildt! 
Jeg kan undre mig over, at jeg ikke kan finde andre der omtaler dette, det er noget af en sensation jo.....

Nå, så må vi da lige have dagens daglilje:
Jeg har gået hele dagen og er blevet stadig mere begejstret for denne farve!

Men det er fra den samme belgiske leverandør, der tidligere har leveret med tvivlsomme mærkesedler, og den egentlig ikke ligner "Kraken" på nogen måde. Så er jeg på bar mark med denne.

Han siger nu at jeg måske - ved en fejl- har fået 5 unavngivne dagliljer der skulle være gået til en kollega, der så skulle stå for registreringen... 

Øh javel ok. Det er da lidt morsomt - hvis det altså stemmer...



34 kommentarer:

  1. Hej Karsten. Dagliljens farve er også en farve (nuance), jeg holder meget af..
    Der er masser af motiver i haven, jeg tror, jeg ikke får blogget, fordi der er så meget at vise og fortælle at det virker overvældende. Motiverne skifter også hele tiden.
    Svirrefluer er nogle af havens mange gode dyrevenner. Jeg er bange for, der ikke er lus at komme efter her, ihvertfald ikke i øjeblikket.
    God aften, der er smuk sol lige nu.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      De kender jeg godt med at der er så meget, men så tager jeg bare en enkelt ting og så bliver det om den:) Og det gik da fint for dig nu i aften!
      Jeg har heller ikke mange lus, styrtregnen forrige weekend tog dem tror jeg.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten, sommertid er jo ferietid, om det er i haven eller længere væk, det afhænger af så meget. Egentlig sjovt, der er ikke særlig mange der blogger om deres sommerhushave, hvis de har sådan en. Selv holder jeg lidt lav profil, vi har faktisk en sommerhushave, som betyder lige så meget for os, som vores helårshave...Jeg kender ikke til remonterende hypridpæoner, det skal vi da høre mere om.
    Venligst
    Henrik fra sommerhushaven

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik

      Det har du da egentlig ret i, jeg blogger jo om min svenske og Berit om sin i Nordsjælland, men ellers?
      Ja de remonterende, det er noget af et mysterium, jeg kan intet finde om det! Men skriver selvfølgelig når der sker noget...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten
    Spændende med din hybridpæon, tænk at få blomster flere gange i den, det er ikke så tosset.
    Dagliljen ligner lidt mine almindelige, men det er det nok ikke.
    Flotte billeder af blomsterfluerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det er slet ikke den fra sidste år (tror jeg, den fik også først nye blomsterknopper noget senere)! Det er nogen helt andre black eyes og somoma kaleidoscope,, særdeles uventet!
      Ja dagliljen kan agtens være helt ordinær, min belgiske ven er i familie med Donald Trumph og har ikke den store troværdighed, men historien er jo god;)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Remonterende hybridpæoner, det lyder da skønt, vi vil gerne have mere af den slags.
    Bortset fra en lidt for lyserød rose, er det en fin afstemt farveskala, du viser i dag.
    Crocosmia er smuk både i knopstadiet, under blomstring, og når den står med frøstande - en dejlig plante.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Det havde jeg slet ikke tænkt på, det med farverne:)
      Ja, de remonterende hybridder, det er oplagt at finde ud af hvorfor..!
      Ja Crocosmia er super!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten

    Ja, bloggland er litt opp og ned midt på sommeren, men nå er det jo også mest å skrive om. Så de som ikke blogger nå er vel ikke så aktive likevel ;)

    Flott bilde av den dobbeltbåndede blomsterfluen!

    Spennende med remonterende peoner! Flott farge på den røde astilben. Astilber er vakre blomster.

    Ja, det er en flott farge på den dagliljen. Den ser ut som en jeg har fra før som er veldig gammel. Det er nok egentlig den "opprinnelige" fargen på dagliljer.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Det kan du have ret i - eller også kan de ikke overskue det -lidt som Mette skriver, eller er på ferie, og det er jo super... Og når man kommer hjem kalder havens ukrudt, ja, det kender jeg jo:)
      Astilbe er totalt undervurderet!
      Det var også det jeg tænkte, men blomsten er bare en hel del større end de gamle.

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  6. Jeg har så rigeligt med lus, både i den røde kvan, i æbletræerne og minsanten i min salat i drivbænken.... vi måtte hive den ene slags salat op og smide den ud, der var simpelthen for meget liv i salatskålen trods intensiv skyldning. Gad godt den "Lucifer" jeg tror den vil se godt ud sammen med mine de orange (jeg har forstået at den er rød ?)..... jeg er meget glad for kombinationer med rød og orange i år

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi

      Ærgerligt med salaten men ellers er det jo alletiders, med god mad til vore nyttige insekter
      Lucifer er meget rød ja, den spreder sig moderat og klarer vintrene superb. Tror jeg fik den som efterårsløg i sin tid.

      Ja gamle tiders rigide "regler" om farvesammensætninger er heldigvis kun mest af historisk interesse.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Fantastiskt fina bilder. Insekter vill man ju verkligen ha i sin trädgård och då blir det både de goda och de "onda". Rosen 'Eyes for you' är verkligen underbar i färgerna. Gillar den skarpt.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Det går inte bara att ha de insekter man tycker om, nej.
      Men en bra balans är nog det optimala att sträva äfter.
      Eyes for you blir bättre och bättre för värje år.

      Ha en trevlig dag

      Slet
  8. Gad vidst om knopperne vil udvikle sig, eller om planterne har overskredet en tidsgrænse for det. Det sidste var i hvert fald tilfældet for en træpæon her i haven. Dens sent opdukkende knopper blev ikke til blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg bliver stadig mere overrasket over hvad jeg ser med pæonerne, jeg har yderligere en ren delavayi var potaninii der står med masser af nye knopper...
      Et enkelt blomsterskud (af de fire) på Dark eyes er helt visnet, så der klippede jeg langt nede...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  9. Astilbe är tacksamma växter särskilt nu tillsammans med dagliljorna. Crocosmiorna är på väg här också men de vill inte blomma hos mig. Får ta tag i det problemet ett annat år :) Härligt varm brunröd ton i dagliljan.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Tror många av de nya Crocosmia är kromosom-fördublade 4N och blommar mera än äldre typer.

      Ha en trevlig dag

      Slet
  10. Hej Karsten, dejlige billeder af svirrefluer og skønne blomster. Her har lusene sat sig på Dahlierne. Spændende hvis Pæoner vil genblomstre, det er da en nyhed. Her har jeg ikke set knopper af nogen slags. Ja det er hyggeligt at der er nogen der sommerblogger og andre er stille men læser med. Jo det er vel egentlig bloggenens formål - at lave indlæg når det passer. Der er maser af aktivitet på Instagram, men er et helt andet type medie, men mere smukke billeder. Der er også små videoer fra haverne. Dem er jeg ret glad for. Altså dine dagliljer er da næsten historisk med den leverandør😀 . Farven ser lidt mere sart orange ud end de sædvanlige- de er ofte mere skinnende at se på synes jeg. God dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Jeg havde jo en genblomstrende pæon sidste år, og tjekkede ekstra op idag: Der er knopper igen i år, men de er mindre end den jeg viser. Spændende!
      Ja instagram er jo betydeligt mere flygtigt end bloggen. Jeg tror vi er mange der kan se hvordan folk fra mange lande søger langt ned i gamle indslag.
      Ja, jeg plejer jo at sætte en leverandør ind i mine links, men allerede dengang var han bare for utjekket.
      Ja jeg ser også en anden farvenuance, og er ret begejstret!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Hei Karsten. Min Lucifer, som jeg fikk frø av deg i forfjor har ikke kommet med blomster ennå. Jeg må forresten ut og sjekke etter, jeg har vært bortreist og har ikke hatt en skikkelig hagerunde på nesten to uker. Jeg har også funnet ut at jeg må flytte dagliljene mine, ofr de vil ikke blomstre i skyggen av kirsebærtreet. Det er godt med alle insektene, de er mye viktigere enn mange tror. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Kunne forestille mig at det tager et par år ja, Men godt at høre at der er god vækst, her kommer de lidt overalt og af sig selv:)
      Jeg giver altid mine dagliljer et par år til etablering men kommer de ikke så bliver de også flyttet!
      Ja insekternes mangfoldighed er nødvendig!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Hei Karsten. Jeg har også en trepeon hvor det kommer nye knopper. Har aldri skjedd før. Spennende. Rosen "Eyes For you". Nydelig. Det er masse lus i hagen i år. Kan gjerne ha flere fluer på besøk. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne.Lise

      Det var spændende, du må vise billeder!
      Ja Eyes for You er en superspændende sag, en anden lækker hulthemia er "for your eyes only"

      Ha en dejlig aften

      Slet
  13. Dejlige billeder af flotte farver. Jeg er jo vældig begejstret for kraftige røde og orange farver. Har den orange montbretia....men lurer mere og mere på "Lucifer", for den er altså så smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Ja lucifer er lækker, den sprang iøvrigt ud idag:>)
      <kan godt forstå du overvejer den!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  14. Så mye fint, og lucifer var ekstra spesiell.
    Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Lucifer er lækker og har vist sig at være usædvanlig robust samtidigt.

      Ha en dejlig helg du med!

      Slet
  15. Hej Karsten!
    Snygga bilder på insekter och vackra växter. Skulle inte vara helt fel om mina pioner också började blomma om.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det villa vara kul!

      Ha en trevlig helg du med!

      Slet
  16. Ikke dårligt med en gen-blomstrende pæon.
    Fede billeder du viser, som altid :)
    Dagens daglilje er meget smuk - ja, det er hyggeligt at sommerblogge, nogen får mere tid til det, nogen får slet ikke tid og alt derimellem er jo dejligt.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, det er ved at blive en epidemi her hos mig, eller også er jeg bare mere opmærksom på det?
      Det er lidt med forskel ja, og helt ok!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  17. Jeg har klippet mine visnede peoner i dag, og tenkte lige over at det er trist de ikke remonterer - så superflott at du har flere som er klare for gjenblomstring!! Det er bare helt fantastisk!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Det er noget af en sensation, og er kun visse ITOH pæoner og evt delavayi nogen i komplekset...

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...