mandag den 7. maj 2012

"Hvorfor muterer tulipaner?" Et forsøg på en forklaring

Ja, hvorfor bliver så mange af mine tulipaner stille og roligt gule eller røde?

Da jeg så Søren Ryges artikel, tænkte jeg at det vil da være spændende at finde ud af. 

For jeg har aldrig købt en rent rød eller gul tulipan, men se her:


Ja ikke? Temmelig meget rødt og gult. udover de botaniske Clusiana og et par enkelte lilla Triumph tulipaner, så er resten muteret, eller hvad der nu er sket? 

Men artiklen giver intet svar. Hyggeonkel-entertaineren Ryge får blot en "ekspert" til at komme med et par andre eksempler - og iøvrigt kalde fænomenet "spontane mutationer".

Men tilfældigheder kan ikke forklare den systematik vi ser med tulipanerne. 

I toget på vejen hjem fra min lille ferie i det svenske, satte jeg mig for at finde en bedre forklaring.

Det var ikke nemt - Tulipan forædling og salg er en kæmpe forretning og meget information er holdt skjult for forbrugeren. Forskningen fokuserer på selve forædlingen og ikke på forbrugerens oplevelse udover det første år.

Salgsmæssigt er det en fordel at vi tvinges til at købe nyt.

Men her er lidt langhåret facts:


  • Tulipaner har (med enkelte undtagelser) altid 12 kromosom par, disse 24 normale kromosomer bliver kaldt diploide (2n).
  • Typiske havetulipaner er krydsninger mellem T. fosteriana og T. gesneriana, på dette link kan du klart genkende de røde og gule former.
  • Disse kryds er enten diploide eller triploide (2n eller 3n) idet pollen fra T. gesneriana en sjælden gang kan være "ikke reduceret" altså dobbelt og resultere i de triploide kryds. 
  • Alle stabile gamle typer er 2n, også visse nye er det (bla den meget brugte Queen of night) Disse bliver typisk kaldt "darwin tulipaner".
  • Alle ikke stabile typer er 3n - de bliver typisk kaldt "darwin hybrider", hvis der overhovedet står noget på posen. De er ofte særdeles spektakulære.
  • Ved celledeling har de triploide 3n tulipaner en tendens til at "reduceres" til det naturlige diploide 2n (det komplette sæt fra T. gesneriana) - denne celledeling foregår i stor stil når der laves sideløg - altså næste års tulipaner. 
  • Din spektakulære imponerende orange flamme tulipan (eller hvad det nu var) bliver således pludselig til en ordinær pæn standart udseende tulipan - rød eller gul!

Det var så et forsøg på en forklaring. Min teori er en slags sammenlægning af mange informationer fra vidt forskellige videnskablige publikationer og kilder.

Man finder ud af mange mærklige ting undervejs, bla min egen lille søde T. polychroma viser sig at være naturligt hexaploid (6n) - temmeligt usædvanligt.

Pu ha - 8 timer i tog er også lang tid - de timer gik lidt hurtigere med dette lille projekt ;-)





6 kommentarer:

  1. Ikke at jeg forstod alt af dine videnskabelige forklaringer - men vil blot konstatere, at der jo rundt omkring i blog-land er en vis forundring over, at der pludselig dukker en vildfaren farve tulipan op. Jeg har selv et par stykker! Så det giver lidt »flimmer« i bedene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Ja indimellem kan virkningen blive ganske pudsig. Og i mine haver er det ingen katastrofe - her står allerede andre besynderlige planter ;-)

      Slet
  2. Hi hi så tror pokker jeg bliver ved med at få knaldrøde tulipaner, uansat hvad jeg gør. Har forsøgt at grave dem op - men alligevel kommer der røde igen og jeg køber dem heller ikke. Til gengæld er de røde og gule så trofaste, det må man lade dem :)

    Hilsen Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise Lotte

      Ja, de "reducerede" typer vil være meget lig de oprindelige robuste typer.
      Jeg har lavet en link oppe i teksten for T. Gesneriana - det er let at se sammenhængen.

      Slet
  3. Det er fordelen ved tog. Jeg har søgt forklaringen i årevis, men kører altid i bil.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tog er alletiders!

      Tak for din kommentar

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...