tirsdag den 18. juli 2017

Detektiv




Ovenpå blomstringen af mine ukendte og fejlmærkede dagliljer satte jeg mig for at finde ud af hvad det var. 
Den belgiske forklaring var for god til at være sand: At det skulle være nogen der var på vej til registrering der ved en fejl blev leveret til mig i stedet.
Begge ukendte er hvide/grønne, og det var netop dem jeg bestilte en del af dengang.
Fra venstre ses først "spider"typen så den mørke "Beautiful Halloween" (den er fra Anita Kleffel - så den er der styr på!)og til højre den der var fejlmærket som "Green Flutter".

Spidertypen var lettest:
Jeg tror det er "Desert Icicle" -Roberts 1995
Spidertyper er ikke så sædvanlige og slet ikke i denne farvesammensætning.

Så var næste noget vanskelligere:
Jeg tror det er "Friend Sandy" -Shooter 2003-  Jeg har tidligere haft den og dette kan være en fane fra den?
Der er så mange lignende dagliljer så her er jeg mere usikker. Men "Green Flutter" tror jeg ikke det er.

Det var så detektiven der var på arbejde.

Og så er der de remonterende pæoner.

Jeg har nu disse små knopper på samtlige etablerede intersektionelle pæoner, de der bliver kaldt ITOH pæoner. 
De er ikke store, sådan en 8-10mm i diameter. Jeg er spændt på om de kaster dem eller at de får lov til at blomstre.

Denne her tror jeg ret sikkert på:
Dette lange skud er nu 1½ meter langt, og det ender i denne markante knop, på nu nok en 2cm i diameter.
Det er "Dark Eyes" som er et kryds mellem Træpæonen P. delavayi og staudepæonen P. lactiflora "Mikado". Den har 4 af disse lange skud, men kun dette med blomsterknop - endnu.

Holder den til vind og vejr, så tror jeg på blomst her!

28 kommentarer:

  1. Jeg har stor sympati for dit detektivarbejde. Det kan være utroligt svært at sammenligne en levende plante med billeder på nettet, og nogle gange må man bare acceptere, at man ender med uforrettet sag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det har du ret i - mine noname pæoner er sådan nogen. Med især den ene daglilje føler jeg mig nu ret sikker:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Du har sikkert rett i dine navn. 'Green Flutter' er det i alle fall ikke. Den er mye grønnere i blomsten, omtrent helt limefarget.
    Nydelig farge på den 'Friend Sandy' Disse lysegule dagliljene er så fine.
    Spennende med dine remonterende peoner! Noe sånt skjer aldri her, for sesongen er mye kortere her enn hos deg. Spesielt den 'Dark Eyes' har jo en sjanse. Det hadde jo vært mosomt å se den i blomst en gang til!

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det var jo det vi fandt ud af og som satte mig igang:)

      Sæsonen er kortere ja, men lysintensiteten er meget større nordpå så måske? Det lader til at pæonerne skal være virkelig veletablerede. Og disse nye typer er jo endnu ikke blevet særlig gamle nogen steder.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten!
    De är vackra dina dagliljor, härlig ljusgul grön färg.
    Har två som står i knopp, den ena är aprikosfärgad, den andra vet jag inte.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Det var presis det jag gick äfter, limegrönt utan för mycket gult.
      Kul med dina!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  4. Godt med lidt detektiv arbejde, du har i hvert fald ret i, at det ikke er Green Flutter.
    Spændende med dine pæoner, jeg skal vist have kigget lidt på mine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det har du ret i - GF har klart en anden mere grøn nuance og er mere ensfarvet.
      Ja især dine delavayi og Itoh hybridder kunne være kandidater.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Den er nu rigtig fin, uanset navnet :)
    ha' en dejlig dag med solskin, forhåbentlig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja det har du da ret i:)

      Tak i lige måde.

      Slet
  6. Hei Karsten. Nydelige dagliljer. Liker så godt den lysegule fargen. Jeg har også vært på nettet og søkt, med og uten hell. Spennende med peonene dine. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja det var denne nuance jeg gik efter.
      Det er noget af en jungle derude på nettet:)

      Ha er dejlig dag du med

      Slet
  7. God kväll Karsten!

    Jag gillar ditt detektivarbete, det är så spännande att leta upp ursprunget till vad som växer i trädgården. Jag vet att det inte på något sätt är enkelt men man får så mycket information på köpet när man söker. Det ger ytterligare en dimension till trädgårdslivet - tummen upp! Och så får man ta bloggvärlden till hjälp och där finns mycket att hämta.

    Ha det så gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgon Gunilla

      Ja, det är just så! Nyfikenhet är drivkraften:)
      I bloggvärlden finns där så mycket kunskap...

      Ha det gott du med!

      Slet
  8. Det er lidt sjovt sådan et detektivarbejde.
    Jeg har været på lidt i dag - fik dog lige hjælp i en facebookgruppe, men så er jeg også ret sikker på, at jeg fandt ud af, hvad den græs jeg har i haven hedder. Phalaris arundinacea var. picta 'Ribbon-Grass' Altid rart at få sat navn på sine planter, især dem der stod her i haven, da jeg flyttede ind. Denne græs var forøvrigt kun en lillebitte klump, der var ved at gå til, da jeg overtog haven.
    Jeg flyttede den og nu fylder den omkring 1m2 så den stortrives nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Ja det er morsomt:)
      Alletiders at det lykkedes dig!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  9. Hej Karsten. Flotte farver på dagliljerne. Jeg krydser fingre for at pæonen blomstrer, jeg anede slet ikke at der fandtes remonterende slags. Det er jo rent win win :-). Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Pæoner remonterer ikke -hedder det sig- men jeg må konstatere at visse veletablerede hybrid pæoner så alligevel gør det.
      Mit nedslag Osozaki fra sidste efterår handler om det:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. Hej Karsten
    Flotte Liljer og et imponerende detektivarbejde du har gang i. Spændende med en remonterende Pæon, det var da noget af et langt skud den der har sendt ud :o))

    Hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja det var morsomt!
      Ja denne pæon har 3 sådanne lange skud - og nu er en anden også igang - meget usædvanligt!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  11. Hei Karsten
    Så gøy med remonterende peoner! Mine har råtnet endel denne sommeren, og de har mere enn nok med å blomstre en gang,)
    Feilmerking skjer ja. Men det meste ordner seg til slutt.
    Ønsker deg en fortsatt fin juli:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine
      Ja de fyldte pæoner rådner gerne i knoppen når vejret ikke lige er optimalt.
      Ja tror jeg fik meget godt styr på det:)

      Tak i lige måde

      Slet
  12. Jeg har også fått en del feilmerkede planter gjennom årene, og som regel har jeg måttet leve med at de forblir navnløse. Litt iriterende for sånne som meg som liker å ha orden i sysakene. Men er de vakre nok så blir de tilgitt :-)) Håper knoppen kommer i blomst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Der er vi nok ret ens, det er godt at vide hvad det er man har!
      Sidste år fik jeg en lignende knop i blomst, så det er spændende:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  13. Det är lite vanskligt med namn på dagliljor - det finns ju så otroligt många... Oavsett så är de en väldigt läcker färg, en favorit hos mig :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja, det är inte lätt. och många ¨är inte registrerade...
      Jag fick tag på många med den färg för några år sen - nu blommar de:)

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  14. Hei detektiv, det er godt at finde dd riktige navne - spesielt når de er smukke som her!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, tror det lykkedes:)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...