fredag den 24. marts 2017

En stime




Det er nu tredie gang jeg får nye vildt spændende planter hjem inden for de sidste 10 dage. 
Det var en hel lille stime, dette kom i tirsdags og nu skulle der ikke være mere på vej - altså i denne omgang.

En omgang som er lidt aparte:
Det er fra Himalayan Gardens Ltd. der ligger i Skotland, i denne sending er der en del Oxalis men også planter jeg ikke har set prøvet herhjemme tidligere. Hvad siger du feks til denne bunddække/bladplante?

Der var nogen ret besynderlige knolde mellem:
Denne kiksede kartoffel er angiveligt Remusatia pumila som også har et imponerende bladværk, der hvor den vokser højt i bjergene i Sikkim.
Himalayan gardens er røget ind på min links side!

Så til noget jeg ikke lige ved hvad er:
En blød svamp på noget dødt træ - der foresvæver mig noget om at den er spiselig?

Og så er der måske temmelig gode nyhedder:
Imponerende ikke?

Og her:
Den første er et skud af Thalictrum rochebrunianum og næste er Fritillaria persica.

Det gode er at de er her - de plejer at være sneglenes favoritmad nu og her. Det der har ædt lidt på persicaen er nogen insektlarver nede i jorden, jeg har endnu ikke set en eneste dræbersnegl!

Deres antal faldt markant sidste efterår, selvom vejret var godt for dem. Det ser ud til at denne tendens består!

Det ville da være en god nyhed!



22 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Så mye spennende du får i posten! Den bladplanten/bunndekkeren var veldig fin. Sånne bunndekkere er gull verdt. Heller det enn ugress ;)
    Flott at mordersneglene er på retur hos deg! Jeg er spent på hvordan det blir her i år. Jeg så fire for første gang i fjor, og jeg vil helst ikke ha besøk av de mer :(

    Ha en deilig aften og weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det synes jeg også!
      og ugræs det gider vi ikke!
      Ja, hvis det ikke bare er en pause? Jeg kommer ikke til at savne dem!

      En dejlig aften og helg til dig;)

      Slet
  2. Sikke du har fået handlet, spændende ting du har fået hjem (måtte lige google lidt for at blive klogere :-)). Jeg krydser fingre for, at dræbersneglene forbliver væk. Vi er heldigvis ikke plaget og de få jeg finder, bliver fluks elimineret. også god weekend til dig, hvor har det været fantastisk vejr de sidste par dage :-). Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Ja, der er unægteligt kommet meget i hus.
      Vejret er i den grad med os må man sige - vi er vi langt forud for sidste år!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  3. Du får planter/knolde med posten...jeg henter i Tyskland... :)

    Det ser ud til at være nogle spændende planter du har fået dig. Spændt på at se dem når de er sprunget ud. God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Ja og du får endda også en tur ud af det - alletiders.
      Det er spændende ja!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  4. Du er altså god til at finde anderledes planter :o) det er altid en oplevelse at se hvad du har fået hjem.
    Hvordan bærer du dig ad med at se om det er en snegl eller en larve der har gnavet i dine planter ?

    Det skulle jo blive godt plantevejr i weekenden :o)

    God weekend :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Jeg graver da ned til den:) det er nogen store nogen, jeg tror det bliver til flotte sommerfugle!
      Ja det anderledes er spændende - og jo ikke noget man ser hos naboen:)
      Ja det bliver nogen grønne dage!

      Du må også have en dejlig weekend

      Slet
  5. Hej Karsten
    Jeg skal love for at du får handlet planter, spændende planter, det er interessant at se, hvad du kan finde.
    Næstsidste billede ligner blodurt, nå ja det er det også, den er tidligt ude, mine står lidt i stampe. Godt du har sluppet for sneglene indtil videre i hvert fald.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, der kom ligesom en stime.
      Næ nej det er da en Thalictrum, i modsætning til dens fætter akelejen så er den vildt eftertragtet af snegle.
      mine blodurter kommer først med næste gang!
      ja - hvis vi bare vidste hvad det var... Hvorfor er de sådan decimeret?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Nå ja der stod Thalictrum, jeg har ingen problemer med snegle i dem.
    Dejlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det fik jeg pludseligt sidste år - troede denne var gået til..

      Slet
  7. De allerførste blade på rigtig mange stauder er virkelig en nydelse for øjnene som nu din thalictrum. Har du ikke udvidet din interessesfære i år, hvad planter angår? Sådan ser det umiddelbart ud for mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det må man sige - de første skud er imponerende!
      Ja udvidet er nok det rigtige ord, prøver nyt og finder måske flere favoritter?

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  8. Hej Karsten!

    Mera paket - så spännande, en del är bekanta för mig. Lilium nepalense som inte är härdig här utan måste tas in på vintern men otroligt vacker lilja!

    Kul med Oxalis också, de är så näpna med vackert bladverk. Och så ser jag ännu en bekant, Primula sieboldii som jag gillar jättemycket.

    Lycka till med dina nyförvärv !

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Nepalense är fantastisk, Den tål inte vatten om vintern och kommer gärna upp långt från sit lök, så många har den i en stor kruka, de flyttar in.
      Min första nepalense täckte jag till på vintern och den klarade sig en 3-4 år. Denna klon skulle vara mera härdig...
      Oxalis har jag sett hos dig och andra - jag har redan en, men fick nu lite andra:)

      Tack, och ha en trevlig helg

      Slet
  9. Alltid roligt med brev och paket i posten :) Väntar spänt på en rhododendronbeställning från Skottland och så vår vårmarknad. Oxalis har jag inte fallit för hittills men har förstått att det finns många fina sorter. Kanske ska jag vara tacksam...

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Oxalis är ett stort släkte. De som finns på södra halvklotet är helt annorlunda - mycket intressanta!
      Spännanda med dina Rhododendron!

      Ha en fin helg duu med

      Slet
  10. Hej Karsten!
    En intressant försändelse du fick. Långt komna växter hos dig redan, låter bra att sniglarna verkar vara borta. Ha en fin helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det tycker jag!
      Jag kan inte tro att sniglarna är helt borta, tror de kommer tilbaka, men nogot har hänt i den tidiga hösten....

      Ha en trevlig helg

      Slet
  11. Hei Karsten. Også her har det kommet planter i postkassen i det siste :-)) Foreløpig er det orkideer for hagen men mer er i vente:-D Godt å høre at du har lite sneileskader. Håper det vedvarer ut over sommeren! Ha en deilig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Det er da alletiders!
      Jeg håber selv at mine frilandsorkideer har klaret sig! Sneglene har de ikke haft som problem, så jeg er optimist:)

      Ha en dejlig søndag du med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...