fredag den 18. april 2014

'Alberto Castillo'



Idag vil jeg flashe Tristagma uniflorum 'Alberto Castillo'.
Ja, den der i gamle dage blev kaldt: Ipheion uniflorum.


Det er ikke alle år den blomstrer hos mig, men i år ser vi jo ting vi næsten havde glemt... 


Herover fra den 11 april.


Og nu - jeg synes kronbladenes mørke midterlinie er ret lækker...


Oppefra er den lidt mere ordinær - så vi må ned - helt ned.

Vejret her østpå var faktisk helt ok. Vi fik en 6mm i nat men den lovede dagregn udeblev. helt ok.

Og imorgen bliver det endnu bedre!


Herover ser du årets Allium karataviense "Ivory Queen". 
Tror jeg er kommet til at beskadige løget i efteråret, for dette er meget meget beskedent.

Så må jeg nøjes med en slægtning:
Allium nevskianum er endnu mere blå på de 2 blade, jeg håber de holder ligesågodt som karatavienses. 

Også denne farve kan jo få selv den mest selvglade Hosta til at blive ganske misfarvet og både gul og underligt hvid af ren misundelse.



14 kommentarer:

  1. Nå nå vent nu til hostaerne kommer, de kan godt slå de par blade :) Husk på der er mange flere. For øvrigt er der knop i min Ambassadør nu.
    Flotte billeder af din Tristagma uniflorum 'Alberto Castillo', den er godt nok fin på dit billede, men ja lidt kedelig eller ordinær oppefra, men det opvejer de første billeder.
    Vi vil glæde os over godt vejr i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nå da - det må kommer an på en prøve:)
      ja bemærkede også knop i alle mine ambassadører idag -

      Ja tog den egentlig kun med oppefra for nå ja, at vise det:)

      Ja vi satser på vildt godt vejr imorgen!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Nyt navn, tja, det sker hele tiden. For lidt siden så jeg anemonellaerne blive omtalt som thalictrum, sådan går det. Karataviense har jeg haft i en del år, og planterne bliver støt og roligt mindre og mindre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, tjekkede også op på Anemonelleaerne - det er lige til at blive godt rundtosset af.

      hvis min karataviense ikke blomstrer i år håber jeg på fuld kraft næste...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. sikken en fin mørk stribe.. yndig lille blomst er det :)

    ja det med aliumernes blade er lidt trist, nogle af mines er allerede begyndt at få kedelige spidser og jeg er knapt begyndt at kunne se blomsterstanden.. de var ellers så lækkert grønne.

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      ja en fin sag!

      Og det er vist et generelt problem med allium - karataviense var undtagelsen + måske denne?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Nydelig blomst på Alberto Castillo! Jeg har fremdeles mine Rolf Fidler i drivhuset. Men nå har det blitt så mange at jeg kan plante noen ut til høsten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Ja, kan godt huske at du havde Rolf Fidler. Kan godt forestille mig at de kan være sarte - men med ½meter snegår det nok:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten
    Ja, du har mange flotte unike planter, som du kan flashe med ;-)
    Ja, Alberto Castillo er meget smuk med kronbladenes mørke midterlinie. Jeg kan ikke forstå, hvordan jeg kunne forveksle Lisbeths hvide snepryd med denne. Jeg har én "Ivory Queen" med knop.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Det lidt usædvanlige synes jeg er sjovt ja:)
      Heller ramme ved siden af end slet ikke at ramme, er det ikke sådan vi siger? :)

      Tror ikke min IQ får blomst i år - den ser noget havereret ud - vi får se.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten

    Så lekker dine allium er med blå blader er! Jeg synes de blå hosta er så fine, så din allium hadde vært noe for meg. Men den er nok ikke herdig nok her ;-)

    Du har så mye spennende i din hage!

    Ha en deilig lørdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Tror da nok at Allium nevskianum er herdig - den stammer fra bjergene nord for Afghanistan.
      Og ja måske de passer godt med de rent blåbladede Hosta?

      Ja vi har begge spændende planter i haverne, og i år lader alt til at ville forsøge sit bedste:)

      Ha en dejlig lørdag du med

      Slet
  7. Jeg kan også falde i svime over sådan en mørk streg på kronbladene - måske er det derfor, at jeg aldrig får bund i ukrudtet. Jeg sidder og dagdrømmer ude i bedene :)

    Den blå allium ligner meget én, som har sået sig mellem vore fliser. Men jeg mener den har en hvid blomst. Uanset hvad, så er bladene fine i farven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ukrudtet må man bare tage i det tempo der nu passer:) Og ja få nydt blomsterne imens!

      En allium mellem fliserne - det lyder rigtig imponerende og måske lidt sprængfarligt?

      Ha en dejlig havelørdag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...