torsdag den 24. april 2014

3 Fritillaria



Først ud er Fritillaria elwesii: 



Fin og elegant og lidt af et mysterium. Da jeg viste den sidst, tog det kun det nedslag en uge at komme op som nr 1, listen ses til højre. 
Og nej, det havde jeg ikke lige set komme. 

Tror heller ikke denne førsteplads holder - "Kushi Maya" får hits fra hele verden, sådan ret konstant.

Nå, denne fine sag står midt i dette:



De høje er denne her:
Fritillaria olivier der kan blive 30-40cm høj står der .- det har de glemt i år og er vel ½ meter.

Gemt i alt dette står også en lys sag:


Fritillaria whittallii "Green Light" med sin flotte farve og tydelige ruder.

Idag er vejret gråt og med vand i luften, så blev der tid til noget andet end havearbejde. 
Og jeg fik lige lavet dette.





18 kommentarer:

  1. Jeg har også Elwesii, men så flot et billede som dit bliver det ikke til, især ikke i dag hvor det blæser, gråt er det også her, men forhåbentlig bliver det bedre. Jeg må ud og tage billeder, dejlig dag til dig :)
    Olivier har jeg ikke, men den er godt nok også fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Blæsten er slet ikke god når man går tæt på med kameraet. Så den må godt lægge sig - tak!

      Elwesii er en lækker sag - den er god at øve sig på:)

      Ha en dejlig dag du også!

      Slet
  2. Som altid meget smukke billeder! De er så elegante - de Fritillaria.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bettinna

      Ja netop - elegance og enkelhed.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten

    Ja, som alltid vakre bilder! Fritillaria et en spennende planteslekt, og den Fritillaria whittallii "Green Light" skulle jeg gjerne hatt selv. Er det fra Nederland du har kjøpt dine løker?

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja alle disse løg er fra bulbs-bollen.nl - tror ikke de leverer til Norge.

      Kan godt forstå at whittallii er interessant - jeg valgte den jo også selv:)

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
    2. Jeg har sendt de en mail og håper at de kan sende hit. Vi har lov til å importere 3 kg med løk uten sunnhetsertfikat, så jeg håper de gjør det :-)

      Slet
    3. Nye regler? Alletiders!
      Tror min sending vejede max et par kg.:)

      Slet
  4. Så mange flotte frittilaria du har! Jeg har kun F. meleagris som blomstrer nå. Den er jo veldig vanlig, men fin syns jeg.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Meleagris er nok den mest kendte - det er der ikke noget at sige til, den er jo markant med sit usædvanlige og klare mønster!

      Blandt de mange andre tog jeg disse 3 hjem sidste efterår:)

      Ha en dejlig aften



      Slet
  5. Ja så mange dejligheder du har. Dejlige DET er de. De er så elegante og fine på en gang. Jeg er også totalt foresket i dem.
    Har svært ved at vælge én ud som yndling. Jeg er også altid på udkig efter flere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Fritillaria kan man let blive bidt af:)
      Og der er jo rigtig mange at vælge mellem!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Dejlige, typiske fritillariafarver, du viser. Mon ikke elwesii er en af de mere holdbare.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det må man sige, der er ikke mange andre blomster dr har lignende farver!
      Kender ikke personligt holdbarheden, så det må årene fremover vise:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hej Karsten skønne billeder du viser, kan godt forstå din glæde over de skønne planter. Glæder mig til at slippe af med stilladser så jeg også plante nyt og nurse omkring bedene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Ja væk med dumme stilladser og må det blive din tur i haven!

      Her håber vi på lidt regn i nat - det er tørt!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Hej Karsten
    Det er da tre fantastiske Fritillaria, du viser. Green Light har en dejlig farve.
    Jeg synes, det er sjældent, at højdebeskrivelserne på planterne passer med virkeligheden.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      "Green Light" er en frisk variation på de mere normale med ruder.
      Oftest synes jeg højde angivelserne er for optimistiske - her var de måske gået i den anden grøft?

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...