tirsdag den 17. juli 2018

Øsen




Jeg udvidede rosenbedet "Buen" sidste efterår. Og ja, så blev Buen til min "Slev".

Idag skal vi se på selve tilføjelsen, det jeg tror benævnes øsen:
Her trækker teleobjektivet det hele sammen. 
De 10 roser er alle i supergod vækst. De har fået noget vand, men har også været uden i længere perioder, især når jeg har været i Sverige. 
De er endnu helt ugødede, og jorden de står i, er græsplænen der blev vendt på hovedet en 60 cm ned.

En del af roserne holder pause med blomstringen.

Lad os se på nogle af de andre så:
'Alfred Sisley' -G. Delbard 1998- har virkelig haft et fantastiskt år med god vækst, plus jævnlig og rigelig blomstring. Den er jeg begejstret over!

Helt til højre på oversigtsbilledet ser vi noget af en ny favorit:
Fellowship -Harkness 1992- også den er super sund, med flot løv og holdbare blomster.

Her med morgenens sidste dug:
Dejligt at der er dug om morgenen, det frisker det hele op!

Lad os se på endnu en rose:
Dainty Bess -E.B. Archer & Daughter 1925- er en gammel kending hos mig. 

I år går den dagliljerne i bedene, blomsterne varer ikke meget over en enkelt dag.
Her er der 4 generationer:
Jeg har sat den ved siden af den kendte 'Odyssey' for sammenligningens skyld, men den -altså Odyssey- har endnu ikke villet blomstre.

Nu skal det ikke blive roser det hele. 
Se lige hvad jeg fandt igår:
En upåagtet spinkel sag under en pæon,

Det må være Orostachys thyrsiflora og endda med et par unger.

Den har det tydeligvis fint denne sommer. Og er ligeglad med at regnen østfra ser ud til at gå i opløsning over Skåne...



24 kommentarer:

  1. Fine Roser... ha ha ja når de står i andres haver. Jeg er så vild med dine navne på dine bede... det er virkelig god humor.
    Øv da at det regn går uden om dig, jeg har ingen forhåbninger om at der kommer noget af det til det midtjyske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita

      Det lader til at vi alligevel får regn - de er ikke heldige de meteorologer...
      Og et nyt tordenvejr er under opbygning i Skåne nu...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Morsomt at bedet skifter navn etter som det endrer seg :)
    Øsen er jo like bra som buen. Flotte roser! Heldige deg som får kjøpt Odyssey i Danmark. Den får jeg ikke kjøpt her. Jeg har prøvd, men den kommer åpenbart ikke til Norge :(
    Her har det kommet hele 1,4 mm i dag. Jeg lever i håpet om at det kan komme noe mer...

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Her er det hele blevet lidt vådt - ½mm er det blevet til - vi håber på mere!
      Jeg forstår ikke hvorfor man ikke tager Odyssey hjem i Norge - det er en Cowlishaw rose - ham der også lavede den vildt kendte 'Rhapsody in Blue'.

      Ha en dejlig regnvejrsdag

      Slet
  3. Jeg noterede mig især Fellowship, som jeg synes rigtig godt om. Desværre tror jeg, at jeg slog dem ( vi havde seks) ihjel et sent efterår, hvor blæsten rev i de lange grene og jeg derfor beskar dem. I hvert fald havde de det så dårligt foråret efter, at de blev skrottet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Min Fellowship er blevet flyttet 3 gange og er hvergang kommet stærkt igen.
      Ærgerligt med dine - det må have været flot da de blomstrede!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Fellowship har ganske rigtigt et meget flot løv. Man skulle ikke tro, det er tørkevejr. Og forresten da også flotte blomster :-)
    Dejligt, at de klarer sig med sparsom vanding. Står de mon i halvskygge?
    Jeg synes ikke, vi har dug her i haven - det er for varmt om natten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Harkness laver bare sunde roser:) mine står i fuld sol til sent på eftermiddagen.
      Vi har haft dug de sidste morgner - men ligger også en 3km fra havet.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hej Karsten, du er altså god til det med navne på dine bede. Dine roser ser både sunde og flotte ud på trods af de ikke har fået gødning og kun sparsomt vand.

    Jeg håber på vi får lidt regn her i det vestsjællandske, men jeg tvivler. Luften er eller både tung og varm nok til at der kunne komme en tordenbyge.

    Fortsat god dag :o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Tak, tror jeg fik hjælp med navnet på dette:)
      Jeg har været heldig at ramme plet med min vurdering af rosernes behov.
      Vi har jo fået uventet regn idag - håber du også fik!

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Riktigt vackra rosor, ser friska och fina ut. Det blev en kort blomning på mina, Louise Bugnet har några knoppar kvar, men de andra har tagit paus. Vackra färger på de första två, som matchar varandra. Odyssey är en skönhet.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Min Louise Bugnet har faktisk bara haft en enstaka blomma - men nu kommer den verkligen.


      Ja dessa färger matcher!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  7. Hej Karsten
    Ja men sikken nogle fine roser, du viser, de lader til at have det godt uden gødning, og de er pæne der i øsen. Rosenprofeterne mener, der skal gødning til. Spændende hvordan roserne hos mig har det næste år, når de kun har fået to gange i år. Den sidste ligner en Linaria, gror på samme måde, men det er det nok ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Varer varmen ved, får roserne ingen gødning i år. bliver august totalt våd - hvad vi jo ikke tror, så vil jeg gøde lidt.
      Ærgerligt at rosenguruerne afstikker rigide regler for noget så variabelt.

      Min Orostachys thyrsiflora får blomster helt inde ved stænglen.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Mine roser får under alle omstændigheder ikke mere gødning i år guruerne siger nemlig også, at man ikke skal gøde efter første august.
    Jeg bemærkede godt, at knopperne sad helt inde ved stænglen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er noget med at roserne så får for høj saftspænding og ikke kan tåle frost (før efter et par måneder) Er vejret supervarmt i august og pludselig med rimelig regn, så bruger roserne al den næring de får og jeg tager ikke disse datoer så højtideligt.
      Min gødning er heller ikke så kvælstofrig -en vælling af hestemøj blandet med tang:)

      Jeg vil vise billeder når O. thyrsiflora blomstrer rigtigt!

      Slet
  9. Hei Karsten.
    For noen flotte roser. Et innlegg med roser og jeg har sett på det flere ganger. Jeg falt for Fellowship-Harkness. Nydelig. De hadde meldt regn i dag, men fikk ingenting. Strålende sol. fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Regnen har været ulige fortdelt hos jer tror jeg, over Skagerak ser jeg der er mere på vej?
      Fellowship kan virkelig anbefales:)

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  10. Fellowship og Alfred Sisley er da nogle forrygende flotte roser - så dejligt at du viser roser der er måske ikke lige er gængs hos så mange af vi andre. De står smukt hos dig.
    god dag til dig. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Jeg har kun anskaffet enkelte "kendte" roser for at have lidt referencer. De mere almindelige kan vi jo bare nyde hos naboen, der endda passer dem:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  11. Hej Karsten!

    Dina rosor ser fina ut, jag som inte har så mycket erfarenhet av rosor har förstått att de är relativt torktåliga. Jag hade tänkt plantera en `Rhapsody in Blue´ i våras men det har inte varit läge för några nyplanteringar alls.


    Kul med Orostachys som tittar fram, min har nog avlidit.


    Med hopp om nederbörd!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja ett värmeåskväder ville vara bra!
      RiB är en fantastisk ros - et alternativ är "Blue for you", samma färg och grönare löv.
      Nej nyplanteringar får vänta, jag planterar själv rosor på hösten - 100% klarar sig - även i Värmland.

      Jag har 2 olika Orostachys arter. Kul när de får unger!

      Ha en trevlig dag - gärna med regn - ja!

      Slet
  12. Så fine roser! Vi lagde rosebed her for to år siden og i år har rosene vært veldig fine vil jeg si. Jeg er forbauset over hvor bra de har klart seg i varmen. Jeg har vannet de noen få ganger men langt fra de 20 liter i uken som det sies at de helst vil ha. Men de står i leirjord oppblandet med kompost og rosejord og jorden er dekket med bark, det gjør nok sitt til at fuktigheten i jorden holder seg bedre.
    Ønsker deg en fortsatt fin uke!
    /Nora

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      Roserne har generelt klaret sig super i år - De laver længere rødder og vokser mindre over jorden - ret smart:)
      Det lyder til at du har ret ideel jord!

      Ha en dejlig uge du med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...