onsdag den 4. juli 2018

4 Hosta, frøplanter og lidt om tørken.




Jeg har fire Hosta heroppe, de to af dem mener jeg måske at vide hvad er, men der er to andre der er ukendte for mig.

Først de jeg måske kender:
Dette er Hosta grandiflorum -bare navnet! Og anskaffet netop for den flotte blomst, den ligner nu ikke rigtigt, og dette blad kommer næppe i blomst i år heller - gad vide om det er noget helt andet?

Næste står i min Orms hoved
Den skulle hedde "Blue Angel", også her er jeg i tvivl - er blomsten for mørk og bladene for lidt blå?

Nej, nogen Hosta ekspert er jeg ikke!

Men de næste er der dog en grund til at jeg ikke lige har navnet på
De står begge i Hvalen, denne spraglede sag er i super vækst.

Og på den anden side af hvalens nyresten finder vi den sidste 
En lille fin sag med flotte blomsterstilke!

Fælles for de sidste to er at jeg har fået dem fra Marit for nogen år siden, og at de i år rigtigt viser sig.
Hvad mon det er for nogen?

Der er gennem årene kommet meget flot og spændende fra den kant!

I år fik jeg jo frø fra Marit:
Hemerocallis kryds fra den legendariske Tamberg, cirka halvdelen har spiret og jeg har planter af alle de fire typer - super!

Så lidt om tørken.

Egentlig er der vel skrevet nok om vejret, men når den ene rekord efter den anden bliver slået, så giver det jo også mening.

Og vi vander!

Selv satte jeg mig det mål at jeg selv ville hive al mit vand op af brønden!

Andre betaler formuer for at gå til fitness, jeg ville bruge armkræfterne på noget fornuftigt, og hive vandet op fra brønden - den er faldet til at være 7 meter nede, så jeg har fået min sag for!

Efter den første gennemvanding er det blevet til 26 spande om dagen 12 om morgenen og 14 om aftenen - Det giver muskler!

Jeg har kun vandet mine bed.

Det udenfor må klare sig som det bedst kan, også det jeg har sat der.

Og der, i naturen er det interessant at se hvad der først viser svaghedstegn:
Tibast -Daphne mezereum- ser mange steder meget medtaget ud, masser af røde bær, men med løv der skriger efter vand.

Et par meter fra denne står der en sag jeg satte i 2016:
Rhododendron souliei, ikke stor, og årets blade er stadig små. 

Men den ser da totalt sund ud!

12 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Ja, da får du nok store muskler i armene! :)
    Treningstudioer er ikke nødvendig når en har hage. Jeg spar noen lass med grus hver dag, og det er veldig tungt i varmen. Men det er fin mosjon.
    Så morsomt at du har fått dagliljene til å spire. Det blir spennende å se hvilke farger blomstene får. Godt at hostaplantene har klart seg så godt.
    Kan det være en epimedium som kommer opp der?

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Det er en Epimedium acuminatum ja:)
      Når men tænker på tørken er jeg imponeret over at disse frø har klaret sig så godt!
      Motion får vi masser af, os med have, efter en uge med vandet kan jeg mærke at musklerne har mere kraft!
      Jeg tror det allermeste af det jeg har fået har klaret sig, men ikke alt har blomstret endnu:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hei Karsten.
    Treningsstudio er ikke nødvendig når man har hage. Folk kjøper alle mulige hjelpemidler for å gløre hverdagen lettere, men går på helsestudio. Jeg har en del hosta, men få jeg har navnet på. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Nej vi behøver ikke et dyrt træningsstudio. det er noget af et paradoks - damer der går på løbebåndet, hvorfor går de ikke bare en tur?
      jeg har heller ikke nok navne på mine Hosta;)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten
    Hold da op, ja sikken et arbejde at vande, jeg synes, det er slemt nok her, men vi nøjes med vandkander og slange. Din rhodo ser fin ud, min peberbusk ser ud som din, de kan bestemt ikke tåle tørken. Det er der desværre meget andet, der heller ikke kan. Din hosta Blue Angel kan godt være rigtig, de er falmet en del i år hos mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja jo, min have er jo mere beskeden end din, så det hele foregår med vandkande og spand.
      Ja rhodoen ser forbløffende frisk ud, men de klarer sig jo også i naturen.
      Ja jeg så billeder hvor den var mindre blå...?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Vattnandet är en svår avvägning nu... Vattnar så lite det går för att hålla liv i trötta växter. Det gäller att försöka få brunnen att räcka torkan ut..

    Dina hostor är nog felmärkta. 'Blue Angel' har stora mörkt blådaggiga blad - jag odlar den. Hosta grandiflorum?? den borde nog heta Hosta plantaginea 'Grandiflora' och nej den liknar inte heller min. Den bör ha ljust gröna och ganska tunna blad. Ditt blad ser för tjockt och blågrått ut. Kan etiketterna mellan de två första blivit hopblandade? Då skulle den första kunna vara ett något annorlunda blad för en nyplanterad hosta men hosta nr 2 är inte plantaginea :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Tror du har rätt, jag tror inte på några av namnen.
      Jag ville ha en plantaginea - och på listan står nu Solbergs: "Double up".

      Min brunn har klarat sig bra, men vi får se hur det går detta år!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Hostor har jag bara haft i några år, de är så fina, och verkar trivas bra i min skuggiga rabatt. Har också svårt att hålla ordning på namnen, och är de felmärkta så blir det inte lätt. Du får ett riktigt träningspass med att få upp vattnet från brunnen, hoppas det fylls på med vatten.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja Hostor tål ofta skugga!
      Tror Hosta nr 3 är: "Hollywood Lights"
      och nr 4 "Ice Cube"
      Bra med dessa träningspass ja:)

      De lovar 14mm på mondag...

      Ha en trevlig helg

      Slet
  6. Är tyvärr inge hosta-kännare men du verkar ju ha fått lite hjälp av Carina. Har mina hosta i krukor numera som jag ställer utmed husväggen på vintern. Sniglarna äter för mycket på dem annars. Vatten är den stora frågan i år. Besvärligt för många och en katastrof för en del.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Ja, Carina har nog den ena:)
      I Danmark har jag också stora snigel problem, men i Värmland finns de inte:)
      Jag hoppas på de 14mm de lovar til mondagen.

      Ha en trevlig helg

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...