tirsdag den 31. juli 2018

Rhododendron denne sommer




Nu hvor vi kan se enden på den ekstreme varme, laver jeg en mini-status på mine Rhododendron heroppe.

Det var med stor nysgerrighed jeg tjekkede haven heroppe, sommerens vejr er helt unikt, og naturen omkring bærer præg af den ekstreme tørke!

Den eneste Rhodo der har blomstret i år er den lille her i midten.
Det er  Rhododendron radicans, en fin lille sag der blomstrer villigt.

Den der har klaret tørken dårligst er her:
R. schlippenbachii står der og det stemmer!
Det ser ud til at stammen lever, det finder jeg ud af næste år!

Eller måske senere i år for se lige her:
Jeg ved ikke om dette er normalt, men Rhododendron ebianense skyder lige en gang til. 
Det har jeg ikke bemærket for denne slægt før?

Stubberiet har klaret sommeren totalt rigtig godt 
Jeg mener ikke at have mistet nogen som helst planter på grund af tørken.

Den rhodo der så 'værst' ud har i stubberiet, da jeg kom var nok denne:
Rhododendron auriculatum, og det kunne da være værre...! 
Det varer nok en del år før den blomstrer, men Marie Hortofilia har netop vist ett flot blomstrende eksemplar

visse andre små træer og buske i det omgivende landskab er nok hårdere ramt! Her er mit tulipantræ -Liriodendron tulipifera-, med visne blade samtidig med den skyder nyt

Sikken livskraft, så jeg tror den klarer sig!

Jeg er imponeret over hvordan naturen og haven står imod en så ekstrem udfordring som denne sommer har været!

Det giver optimisme!




20 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Det er flot som det hele har klaret sig først gennem den hårde frost i vinter og nu tørken , man forstår din optimisme :o)
    Hvor er det et smukt billede af søen

    Forsat god uge
    Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Jeg bilder mig jo ind at det er mit grundige forarbejde der nu viser sine resultater. Alletides at se så flot en vækst dette ekstreme år!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Det er helt utrolig ja at de har klart seg så godt. Det har vært et ekstremt år dette her. Først all snøen både i Sverige og her, og så denne tørken og varmen. Det er utrolig at plantene hos deg ikke har tørket ihjel.
    Jeg visste ikke at tulipantre klarte seg hos deg. Det må jeg nesten prlve her også :)
    Stubberiet ser godt ut!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Den Rhodo jeg mistede i vinters tror jeg gik til på grund af snetryk der lavede revner i barken der så tørrede ud i vårsolen.
      Det er udelukkende bis af elge der har gjort at mit tulipantræ ikke er større - det vokser fint!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten
    Jeg er også imponeret over naturen, for det er utroligt, at der stadig er noget grønt her i området, hvor vi kun har fået 8 mm regn i noget i retning af tre måneder. Men jeg er nu også ret trist over alt det, der med garanti går ud, fordi det manglede vand i vækstperioden. Mange planter nåede slet ikke at få samlet kræfter, før de tørrede ind. Havde tørken dog blot ventet til juli. Men jeg kan drømme, kan jeg. Varmestress var der også mange, der fik (inkl. mig). Spændende bliver det næste år :-)
    Virkelig flot, at dit stubberi har klaret sig så godt uden vand.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, varmen har været hård ved havefolket og vores haver;)
      8mm er jo ingenting - vi må håbe at du får nu ved omslaget!
      Spændende at se næste år ja, og om ikke meget reetablerer sig nu?

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Hej Karsten
    Det mest imponerende er, at de ikke har fået vand, når du ikke har været der. Flot at du har kunnet redde dem, så må vi se, om de har modstandskraft til vinteren, men bevar du bare optimismen :) Jeg har flere, der er gået ud her, jeg har måttet vælge. Jeg har endnu ikke styr på helt hvor mange. Mit kæmpe tulipantræ er også allerede ved at smide nogle blade, det skal nok klare sig, men det er svært med de små træer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg synes de i stubberiet er mere end reddet, de er i god vækst. Problemet er med små løvfældende ude på grunden.
      Ja de små træer og buske har lidt - mine mange vilde tibast -Daphne mezereum- bliver nok væsentlig færre næste år!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Optimism kommer man långt med... :) Det som är mest i riskzonen är nog buskar och träd som har 2 år eller mindre på platsen. De håller jag extra koll på här. Ser bra ut hos dig trots allt.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Det kunde vara mycket värre, ja!
      unga träd och mindra buskar är klart mest i riskzonen.

      Tack!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  6. Stubberiet ser fint ud og auriculatum ligeså. Den smider altid de gamle blade og kan godt se forfærdelig ud, indtil de falder af. Også her i haven begynder peberbuskene at få gule blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Du har helt ret, de så mindre spændende ud og forfaldet af det gamle løv virkede meget uens.
      Jeg er spændt på hvormange peberbuske der er næste år, næsten alle hænger, og mange har grå visne blade.
      Der er lagt op til en udskiftning - sådan er det jo i naturen:)

      Ha en dejlig dag

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  8. Hei Karsten.
    Tross tørken er det bra at planter har klart seg hos deg. Ting tåler mer enn en tror. Har ikke vært ute i hagen enda, men i går hadde vi ekstremvær her. Det varte litt over en halv time. Ufyselig. Sluttet like fort som det hadde begynt. Man kommer langt med å være optimist.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei HanneLise

      Jeg er selv forbavset over hvor godt det er gået, specielt for mine rhododendron havde mange advaret mig!
      Ja hørte i fik skyfald i stor mængde, bare noget blev i haven går det nok:)

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  9. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  10. Hej Karsten!

    Gott att se att dina Rhododendron har överlevt trots att du inte kunnat vattna. Jag antar att Dalarna också haft lika varmt som vi här i Sörmland. Tulpanträdet har ju fått stryk men kanske klarar det sig. Jag har alltid velat ha ett tulpanträd men aldrig vågat plantera ett i den här zonen, det kanske skulle gå ändå.

    Förfärligt varmt just nu, 33 grader och omöjligt att vistas ute.

    Ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, och de har mer än bara överlevt, de allra flesta trivs!
      Värmland är det:) och ja det har varit extremt varm - med 32,1 som det högsta.
      Tulipanträdet klarar sig bra här - det största problemet är att älgen provsmakar på det ganska ofta.

      Ha en trevlig dag

      Slet
  11. Hej Karsten!
    Dina nyplanteringar har fått en hård start, härligt att de klarat det. Vi har de senaste dagarna fått regn på nätterna och fortsatt riktigt varmt på dagarna.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, om det går så bra denna sommaren - ser jag på framtiden med tillförsikt
      Bra fördeling av regn och sol:)

      Ha en trevlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...