søndag den 20. august 2017

Den hvide



Først var de tre, nu er der kun en enkelt tilbage, og blomstringen er ikke ligeså prangende som i starten.

Ok, men her er den:
"Appleton" hedder den, og den ses her for 5 dage siden - da jeg kom.

De to der er gået til de evige liljemarker, var rene L.longiflorum kryds
Denne her "Appleton" er "LO" altså et kryds med yderligere noget orientalsk i sig. 

Her for 3 dage siden: 

Og idag: 
Så selvom det er gået tilbage, står den flot her i ensom majestæt og ja, hygger sig gevaldigt i hovedet på min orm.

Men der er også noget der er gået frem!

Fra en til fire
Sidste år var det et skud og i år er der 4 hvoraf de 2 blomstrer, det er da super!

"Longiklara" har også longiflorum i sin afstamning, men her kun 1/8.  Bronislaw Kondrot er bagmanden og Holger Kühne er leverandør.
den skal kunne blive 1 meter høj, men her nøjes den med en 60cm.

Læg da iøvrigt lige mærke til de andre blomster! Det er igen Marits valmue der stritter op, den anden røde er en rose der nu vil igang!

Mere om det i løbet af ugen.



21 kommentarer:

  1. Dine bede ser aldeles skønne ud, og begge liljer er så smukke. Dejligt når de trives.
    God aften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Super du kan lide dem!
      Heroppe er det ligesom "enten eller"

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  2. Hej Karsten

    Så vakker din 'Appelton' er! Lekker og elegant, og sånne likjer kan jeg like:)
    Jeg må også si at din 'Postman's Pride' er en flott sak. Jeg husker at du sa at du hadde den i Sverige og at den vokste godt. Jeg har 2 stk. og begge er som en tynn strek. De har vært sånn siden jeg kjøpte de.
    Jeg har nå gitt de en siste sjanse og har flyttet de.

    Hyggelig at valmuene holder det gående, og det gjør de her også. Jeg setter så stor pris på alt som blomstrer nå, for på våren er det jo så mye. Nå merkes det at det er mye mindre som blomstrer dessverre.

    Ha en deilig ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Min Sedum Postmans pride er i rigtig god vækst, men blomstringen er ret sen, spændende om den når det i år?
      Imponerende at sådan et lille frø bliver til sådan en stor plante og blomst!

      det er rigtigt - også i naturen er der meget mindre der blomstrer - lyngen er undtagelsen...

      Ha en dejlig ny uge du med

      Slet
  3. Hej Karsten
    Lækre liljer - godt du nåede at se dem i blomst.
    Jeg synes de mørke Sedum er flottere i knop end i blomst.
    Jeg har også et par stykker, men husker ikke længere navnene, men det er ikke det samme som dine.
    Sov godt

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Lisbeth

      Ja, det kan du have ret i - det gælder iøvrigt rigtig mange blomster!
      at de ser flottere ud i knop end i blomst altså:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  4. Hej Karsten!
    Vackra liljor, den vita är som du säger Majestätisk. Ser frodigt och fint ut hos dig.
    Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja regnet var bra för trädgården - men i naturen runt om är det mycket olika. det mesta ger redan höststämning...

      Ha en trevlig ny vecka du med!

      Slet
  5. Liljerne ser friske og find ud. Du har tilsyneladende ikke taget liljebillen med til Sverige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Nja, den var her da jeg kom:(
      Jeg har haft den totalt udryddet i nogen år, men indimellem sker det at der flyver nogen op fra dalen - noget af en tur!
      jeg har fanget ialt 9 i år ser jeg i mine optegnelser, og har iøvrigt fjerne en del striber æg...

      Men der er styr på det:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  6. Det er godt, solsorten ikke har spist din orm, for den ser ellers indbydende ud. Nu har vi set hovedet, hvordan mon resten ser ud? Marits valmue står rank og flot. Det er utroligt, hvad en rød blomst kan gøre ved et bed.
    Hav en god uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Uha ja, tror mere denne orm er i kongørn størrelse 15 meter lang...

      Ja alt der blomstrer løfter det hele på denne årstid, og Marits valmue er flot!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. L longiflorum har alltid varit min älsklingslilja sen många år. Men jag har aldrig ens försökt sätta ut någon. Så småningom blir det kanske några i kruka :) Å andra sidan så börjar många andra liljor trivas och må bra då minskar behovet. Tyckte om den mjuka oranga tonen i den sista liljan.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Där blir inte gjort många kommersiella kryss idag, vart inte longiflorum ingår.
      I kruka skulle det nog gå bra att ha den ren, ja!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  8. Hei Karsten
    En høy og flott lilje du viser! Ja, og noen kommer til de evige liljemarker..
    Flott mørk sedum, og en av samme type lilje den røde som den du viser, bak i andre bildet?
    Valmuer får en ikke nok av:)
    Ha en fin fin tirsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Jsa, det var et forsøg med de rene longiflorum selektioner, det gik ikke!
      Ja det tror jeg - der er flere LO liljer på vej, men de er kun lige begyndt at åbne sig.

      Valmuerne har virkelig overrasket i år!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Lekre liljer! Likte veldig godt den hvite "Appleton" :-)
    Morsomt med de røde innslagene også, valmuen vet å ta hele oppmerksomheten ;-)
    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Appleton er favorit heroppe også!

      Ja på billederne ser den rød ud men den er mere rosa synes jeg:)

      Du må også have en dejlig uge

      Slet
  10. Hej Karsten!

    Ett bättre välkomnande kan man knappast få, så vacker och ståtlig är din `Appleton´ Det verkar som om de vackra liljorna trivs hos dig i Sverige. Hur är det med liljebaggarna?

    Trevlig kväll!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, om de klarar sig - så trivs de!
      Liljebaggarna tar jag död på när jag ser dem - där kom en idag! - den fastnade i nättet hos en spindel. Men jag plockade loss den och tog död på den;)

      Ha en trevlig kväll du med!

      Slet
  11. bak i andre bildet?
    Valmuer får en ikke nok av:)


    เย็ดสาว

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...