tirsdag den 15. august 2017

Eksotiskt




Før det igen går op til huset og haven i Sverige, får vi lige en dansk situationsrapport.
Sidste år på denne tid, eller var det lidt senere i august? Der havde vi det over 30 grader varmt.

Sådanne varmegrader har vi hidtil været forskånet fra i år.

Det fejrer jeg gerne med en blomst:
Deinanthe bifida 'Pink-kii'. Det er da egentlig en helt ok og finurlig blomst!

Eksotisk?

Det ved jeg ikke. Men her kommer der lidt:
Jeg bliver stadig overrasket over mine køb fra Himalayan gardens, her er en der ikke lige vil være i sin gamle potte, og lige fik en ny, som den også vil væk fra.

Og ja her: Hvem ville ikke gerne have denne lille fine bladsag i sit skyggebed?
Jeg er ikke sikker på hvad der er hvad mere, men mon ikke denne er Colocasia affinis jenningsii?
Jeg tror det jeg modtog var frø, og ikke rodknolde som jeg antog det for at være.
Og der er ikke noget at sige til at de først kommer op nu, de skulle have op til en 7 måneders hvileperiode, ser jeg nu på en anden side!

Her står alle mine 4 forsøgsplanter:
Og nu 3 dage efter dette billede:
Der sker en hel del, især med de store går det hurtigt
Her var det første blad noget ramponeret, det nye ser intakt ud.

Jeg håber det bliver muligt at snegleteste disse nyhedder.
Og her er der en slimet testsnegl. Men det lader til at de gentager nummeret fra forrige år: Der bliver mærkbart færre, og de der er, de virker kræsne, de æder ikke alt, men udvælger mere deres favoritter. 

Vi får se

Nå, jeg har egentlig ikke lyst til at slutte af med en snegl, så her får du en blomst, en sommerfugl og en humlebi.
Dejligt i gårsdagens sol.

Næste nedslag bliver fra haven i Sverige!



27 kommentarer:

  1. Ja, helt forskånet for hetebølger har vi vært.
    Likevel ganske eksotiske innslag i hagen din!
    Der var navnet, ja! De ligner litt på mini-utgaver av pasjonsblomst. Jeg har den blå varianten, som blomstrer nå.

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Ja, det er tropiske planteslægte som i deres nordlige voksesteder skulle kunne tåle frost.
      Den blå Deinanthe er også lækker:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Gillar växter med stora blad. De tillför en exotisk känsla, verkligen. Har själv en Colocasia esculenta, som jag delat och fått många av men de måste ju vinterförvaras inne. Den är inte så ovanlig som din.
    //helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Hosta blir tagen av sniglar, så jag tänkte om andra växtsläkten kunne få deras plats?

      Jag fick en Colocasia antigua och denna jenningsii - vi får hur de klarar vintern:)

      Ha en trevlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja det er da spændende og eksotiske planter du har fået fat i. Godt du ikke sluttede med sneglen, den er ikke så interessant :)
    God tur til Sverige, måske slipper du for skybrud, det kan også være, at vi andre gør :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg havde jo også håbet at kunne fortsætte mine eksperimenter med kaffe til sneglene,men det kræver at der er mere end solister.
      Tak - Ja tror ikke på skybrud, men de siger at weekenden skal blive våd - vi får se:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Hej Karsten

    Deianthe har jeg prøvd her uten hell. Veldig fin blomst på de, og den ser jo litt eksotisk ut.
    Spennende med dine forsøk med disse bladplantene. De vil uansett ikke overleve her,så jeg får holde meg til hosta ;)
    Lekker sommerfugl!

    Her skal det komme masse regn i natt, og da får sikkert du også litt.
    God tur til Sverige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg vil se om der kommer frø på min - det kunne være der blandt frøplanterne er nogen "overlevere".
      Ja det er morsomt at prøve noget helt nyt:)
      Nej jeg ville nok heller ikke lade dem erstatte Hosta!

      Ja en 6-7mm i Sverige forstår jeg, helt ok - det er stadig tørt!

      Tak, og ha en dejlig dag

      Slet
  5. Jeg har også haft en Deianthe bifida, der døde af uransagelige grunde. Nu, da jeg ser din, savner jeg den. Må have fat i en ny :-). Min var blå, og jeg havde den egentlig for bladendes skyld - de er spektakulære med hele to bladspidser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tror den blå Deinanthe hedder Deinanthe caerulea den er også lækker!
      Og netop bladene har jeg tidligere vist:
      http://g2karsten.blogspot.dk/2017/07/roser-og-dagens-sport.html

      Flot ikke?

      Ha en dejlig onsdag

      Slet
  6. Hei
    Spennende å følge med på dine eksperimenter:-) Gleder med til å lese innlegg fra Sverige. God tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Inna

      Tak tak - de skal nok komme!

      Ha en dejlig onsdag

      Slet
  7. Hei Karsten. Spennende med eksperimentene dine. Planter med store blader har jeg problem med å få plass til. God tur til Sverige. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Det vil jeg også få problemer med, men det er nu morsomt alligevel:)

      Tak!

      Og ha en dejlig onsdag

      Slet
  8. Hej Karsten
    God tur til det svenske :o)
    Det øverste billede er absolut min yngling. Hvor er den smuk :o)
    Der er godt nok gang i de andre, lidt spændende om sneglene holder sig fra den.

    Masser af hilsner fra Linda
    Ps, kunne altså godt bruge et par dage med 30 grader :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Tak, Ja det er en rigtig fin lille sag!
      Ja, jeg tror de er giftige for snegle,vi får se:)

      Ok en enkelt dag så:)

      Ha en dejlig onsdag

      Slet
  9. Hei Karsten
    Den var utrolig lekker den hvite:) Bladplanter liker jeg godt, og håper sneglene holder seg unna. De likner på sånne bladplanter som var så populære innendørs for endel år siden.
    God tur til Sverige.

    :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja ikke? -

      Ja, de er af en slægt hvor visse arter kan bruges som potteplanter. Mine skulle kunne tåle frost!
      Tak!

      Ha en dejlig onsdag

      Slet
  10. Hei Karsten! Riktig spennende med de flotte bladplantene! Og jeg holder med deg i, at du ikke avslutter med en sneil men med en lekker blomst! Ha en fortsatt deilig uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Nej, den slimede snegl bringer alt for mange rædsels minder frem, så hellere min blomster kombi:)

      Du må også have en fortsat god uge

      Slet
  11. Lader du virkelig dine spændende bladplanter stå ude hos sneglene, mens du er i Sverige?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Næ nej, jeg må jo være der når forsøget ruller af stabelen. De står sneglesikkert igen:)

      Ha en dejlig onsdag

      Slet
  12. Hej Karsten!
    Trevligt med dina experiment, hoppas de är snigelsäkra. Riktigt fin blomma på Deinanthe. Soliga fina dagar har vi haft, såg många fina fjärilar, men inte hos mig.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det hoppas och tror jag!
      Efter nattens kraftiga regn ser det soliga ut att fortsätta idag:)

      Ha en trevlig ny dag

      Slet
  13. Spännande växtslag som ger riktig djungelkänsla :) Det är både skönt och kul att fjärilarna kommit och hos mig är de många.. Deinanthe är ett vackert släkte.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja, de kommer från bergen i himalaya.
      Så bra med fjärilar - här är det bara solister...

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  14. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...