onsdag den 23. august 2017

Dagliljer på grænsen



Det er egentlig imponerede at alle dagliljerne heroppe forsøger at blomstre.

Havde de vidst hvordan året skulle blive, så havde de måske valgt at springe over?
Men efteråret var mildt sidste år, og der blev sparet ordentligt op!

Lad os se på det!
'Aztec Chicago' var allerede spunget ud da jeg ankom for en god uge siden. 

DEn er i god vækst men flere af dens blomster bærer præg af at det ikke har været helt nemt:
Kun 4 kronblade - og nej, der ligger ingen gemt bagved.

Næste lagde også ud med noget alternative versioner:
Det var næsten frost for en 10dage siden, måske er det kulden?

Nå,dagliljen er *Red Suspender' som senere så sådan ud:
Jeg har jo taget dagliljer op fra haven i Danmark. Så de der så livskraftige ud og når de kunne deles, så har jeg gjort det.

Her er det 'Klaus Hadaschick'.
Den seneste, og samme dybe farve som han viser i Danmark.

Men den allerførste jeg satte heroppe hedder 'Night Beacon':
Ja, der står den! Allerlængst til venstre i hvalen
Jeg tvivler på at den kommer til blomstring i år...?

Til gengæld har jeg flere frøplanter på vej, det bliver spændende!

Vi får se!

Og ellers har jeg brugt det gode vejr til at få lavet lidt brænde.
Det skal der også til, jeg har fældet og kappet og kørt ind - Hvormange læs har jeg mistet tal på. men det blev en 3 kubik.

Så det er helt ok!


32 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Så holder du da varmen mange ganger! :) 3 kubikk, blir det 1 favn som vi sier her? Vi pleier å kjøpe ved i storsekker, og 1 storsekk er 1500 liter. 2 x sekker á 1500 liter= 1 favn :)
    Du har i alle fall nok ved. Vi pleier å kjøpe 5 favner hver høst. Men så fyrer vi omtrentbare med ved og veldig lite strøm. Det er bare god bjørkeved som gir den gode varmen når det er skikkelig kaldt.
    Jeg skal få ved i morgen, og da blir det noen dager med mye stabling inne i garasjen!

    Flotte dagliljer! Dagliljer liker nok ikke så lave temperaturer. Jeg har sett lignende merkelige farger på mine noen ganger.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      ja, jeg er glad for at det ikke er specielt varmt - en 17-18 grader er en god arbejds temperatur!
      En kubik er en kubik meter = 1000 liter men hvis jeg stabler det bliver det noget mindre.
      Birk er godt - men jeg har også røn som også varmer godt og længe!

      Tror også det er kulden der har givet de der misfarvninger - det er også koldt nu i nat, men frost får vi nok ikke endnu:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Jeg synes godt om din hvalp☺

    SvarSlet
  3. Hej Karsten!
    Vacker färg på dina dagliljor, tur att du hinner se dem blomma. Låter inte trevligt med så låga temperaturer i augusti. Vi har varma sommardagar, men kvällarna blir riktigt kyliga.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Det är natten till lördag de varnar för nu...
      Men jag tror vi har tur här i höjden!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  4. Skikkelig vakre farger på dine dagliljer! Jeg har mange ganger prøvd meg på noen tilsvarende, men det virker som om de er veldig populær føde for vånd/ sork, så røttene har blitt spist opp lenge før noen av dem har rukket å komme i blomst. Når jeg så bildene dine nå fikk jeg lyst å prøve meg på dem ennå en gang- men nå vil jeg i så fall grave ned et "bur" av hønsenetting rundt røttene så sorken ikke kommer til dem så lett....
    Ha en fortsatt rikitig fin dag
    Stein

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Stein

      Mosegrise/vånd/vattensork - er en plage for alle der bliver ramt.
      Kan du ikke slippe af med dem så lyder hønsenet som en løsning ja.

      Held og lykke med det!

      Og ha en fin dag du med!

      Slet
  5. Så flotte farger. Ja, ved må til, litt koselig å holde på med og. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Ja, og som Marit skriver så får man varmen 2 gange:)

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  6. Hej Karsten
    Ja det er godt med noget brænde. Godt at dagliljerne har klaret sig nogenlunde i Sverige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, brændet er vigtigt!
      De har klaret sig stort set ok - jeg er optimist!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Hei Karsten. Ved må vi ha. Vi har varmepumpe, men deilig å kan fyre opp på peisen. Flotte dagliljer. Er det noe jeg skal ha mer av i hagen til neste år er det liljer. Så er det plassen da. Det begynner å bli fullt. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Jeg har det de kalder "vedspis" som jeg laver mad på. det er hyggeligt og nemmere end det lyder:)

      Dagliljer er noget af det mest taknemmelige, kan anbefales!

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  8. Härligt ställe du har i skogen. Hoppas det blir skön dagliljeblomning framöver.
    //Helene

    SvarSlet
  9. Brænde = have fitness i bedste forstand :)
    De er smukke, de mørkerøde dagliljer, hvor har du dog mange.
    Jeg overvejer også at tilføre et bed nogle flere - vi skal lave et bed om i efteråret.
    Vi får se.
    Ha'en god aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja det er god motion og ikke spor monotomt når jeg tager et træ af gangen.
      Det er de mest frodige som jeg har sat her:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  10. Sender da lige lidt varme op til dig og dagliljerne, du må da ellers kunne holde varmen med at lave brænde :o)

    Rigtig god weekend :O))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Jamen tak for det - bare der er lidt sol så stiger temperaturen hurtigt!

      Tak i lige måde:)

      Slet
  11. Hej Karsten!

    Det ser väldigt trevligt ut i din svenska trädgård får jag säga! Nästan så jag blir lite rörd av dina växter som kämpar så gott och orkar bjuda på en vacker blomning trots att du inte har möjlighet att ge dem den omsorg som vi annars gör nästan dagligen i våra trädgårdar. Lusten till livet övervinner mycket av hindren.

    Härligt med ved, vi eldar i vår kakelugn hela vinterhalvåret så det går åt en hel del ved. Det är mycket arbete med veden men det är ett tillfredsställande arbete när man få trava in den färdigkluvna veden i lidret.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, man blir båda rörd och imponerad när dessa växter klarar dessa villkor!

      Omsorgen blir av en annan karaktär när jag är borta i så långa perioder.
      Men det ser ut att gå bra:)

      Jag har en spis och 5 kakelugnar, men det är sällan att där är eld i alla:)

      Ha en trevlig helg

      Slet
  12. Hei Karsten
    Klaus Hadaschick var da flott! Jeg liker de mørke liljene godt. Og det kan vel være været som ikke har vært opptimalt dette året, som har gjort liljene sånn?
    Her har liljebillene gitt seg for i år, men så kom Åkersneglene og tok over,) Liljer kan være litt utfordrende noen ganger.
    Ved må en ha, og det er en koselig jobb å holde på med. Vi lager ved til hytten vår hver sommer, her i Trondheim kjøper vi.
    Riktig god helg:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja Klaus er en favorit!
      Tror også det er vejret - der kom nye blomster i dag, og de er også sådan.
      Jeg tog en liljebille for en dags tid siden, der er helt styr på det;)

      Her kan jeg fælde de træer jeg vil - så der er meget at spare fremfor elvarme eller at købe!

      Du må også have en rigtig god helg!

      Slet
  13. Liljer er godt i august! Så flot at de er i blomst også efter en kold sommer. Veden - det ser godt ud!! Det er dejlig at arbeide under en åben himmel.
    Riktig god week-end!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja her kommer det bare senere, og ekstra i år...
      det har du ret i - godt i solen!

      Du må også have en dejlig helg

      Slet
  14. Det er så deilig med liljer i august. Dine er tøffe som blomstrer tross nesten frost. Klaus var spesielt vakker!
    God helg.
    Jannicke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Jannicke

      Ja, Klaus er en klar favorit - robust og lækker!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  15. Hej Karsten. Næsten allerede frost, uha uha :-). Imponerende af liljerne, de er nu flotte trods deres ikke helt almindelige udseende. Oversigtsbilledet af hvalbedet er jeg ret vild med :-). God weekend til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Hvalen var det første sådan store bed heroppe, jeg tror det har fundet sin endelige form
      Ja natten til mandag lover de stor risiko for frost - jeg må ud og vande om aftenen!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  16. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...