søndag den 19. juni 2016

Rosa multiflora?



Hvad mon det er?

Det er et spørgsmål jeg tager som en udfordring - især i haven!

Frøplanter der vokser op, og blomstrer for første gang, er specielt interessante:

Dette er min rose:
Sidste års lange skud har lagt sig ned og sender masser af små sidegrene ud med disse overdådige klaser af velduftende blomster:

Og den enkelte nyudsprungne blomst:
Jeg er kommet frem til at det nok er en Rosa multiflora

Multiflora er langt mere udbredt end man umiddelbart skulle tro. De allerfleste moderne roser er podet på rødder af forskellige varianter af netop denne rose.

Nu vil jeg se om den har nogen specielle egenskaber, Jeg har allerede set en: Arten blomstrer først når den er 2-3 meter høj. min var max 1,5meter sidste år og det skud lagde sig jo ned, og alligevel blomstrer den, og det helt vildt. 
Men måske den også remonterer? 

Er der ikke noget specielt med den, så ryger den nok med til Sverige, der har jeg plads til sådan en!

Nå lad os lige få en anden frøplante:
En Lilium martagon, måske lidt vel tæt på sit udgangspunkt men er eller sund og fin, som den står der med sin vagtpost aller øverst.

En dejlig søndag til alle.




24 kommentarer:

  1. En otrolig blomning på din vackra ros, den kan väl bli hur stor som helst?

    Det tog ett tag innan jag fattade vad du menade med vaktpost men till slut såg även jag den, kul!

    Trevlig söndag Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Den kan bli stor ja - uppemot en 3 meter i alla riktningar från roten!

      En vaktpost är bra att ha:)

      Trevlig ny vecka till dig

      Slet
  2. Hej Karsten

    Vakker hvit rose! En god egenskap er at den dufter også. Jeg har en som kan ligne på din, og den heter Rosa helena 'Hybrida'. Den frøs endel ned i vinter da jeg prøvde å få den til å klatre opp i et tre. Men nå er den på full fart opp igjen. Vakker martagon! Den er nok veldig nærme den opporinnelige, ja. Jeg fikk en avlegger for noen år siden som kommer fra et gammel plass i Sverige. Den er veldig lik din. Flott at du får frøene til å spire av de.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit

      Rosa helenea er en lignende art - "Lykkefund" er en anden selektion af den.
      Martagoner frøsår sig let synes jeg - de er ved at blive forvildede ved mit hus i sverige.

      En dejlig ny uge til dig

      Slet
  3. Hej Karsten
    Multi Flora stod i min have, da vi flyttede ind. Jeg havde den nogle år, men syntes at den fyldte for meget, de skulle klippes rigtig meget hvert år, så den røg til sidst ud.
    Martagonen er fin, har du selv sået den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Anne Marie fra Lønbæk kan ikke kommentere hos dig, så her er hendes kommentar:

      Det er helt rigtigt en Rosa multiflora, som man bruger til grundstamme. Der er flere frøkilder i brug, men jeg har den helt tornløse fra min læretid i 1971. Dens frøplanter kan have lidt torne, så jeg stikker den i stedet.
      Den hedder også Maria-bær, som sælges til kransebinderi til jul, og den remonterer ikke. Det er en fantastisk bi-plante.

      Slet
    2. Hej Lisbeth

      Tror jeg må have min til Sverige
      Martagonen er min egen ja.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
    3. Hej Anne Marie

      Spændende - den jeg har er også nærmest tornefri, remonterer den (som ventet) heller ikke så ryger den til Sverige!
      Tror jeg har været med til at bruge disse Mariabær til noget juledekoration - spændende information!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  4. Jeg tror bestemt også, det er en multiflora. Vi har en del af dem i læhegnet, hvor de når helt op i toppen af træerne - Søren troede på et tidspunkt, at han ville hygge sig med at pode på dem som grundstammer, men de endte altså i hegnet.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Maria

      Så er den vist på plads, sjov idé med selv at pode roser!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  5. Hej Karsten
    Om det er multiflora, det ved jeg ikke. Men der hvor jeg bor står der en der ligner din rigtigt meget, den har næsten ingen torne og den er noget af det yndigste. Den står inde i et lille skovlignende område hvor den bruger nogle grantræer til at støtte de meget lange grene. Men om den remonterer det husker jeg ikke. Jeg prøver da lige at holde øje med den.

    Rigtig god søndag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Det kunne da godt være sådan en Rosa helenae hvis blomsten er større end en 2 krone;)
      Hov helenae er ikke fundet i naturen så måske er det en selektion af multiflora?

      En dejlig ny uge til dig

      Slet
  6. Hej Karsten!
    En vacker anspråkslös ros, och väldoftande, låter som en bra kombination.
    Liljan är vacker, dröjer ett bra tag innan de slår ut hos mig.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja en fin sak, men mycket stor, och sannolikt inte remonterande...
      Vi får se!
      Martagonliljor är vackre ja!

      Ha en fin ny vecka

      Slet
  7. Hej Karsten.Kender slet ikke den hvide busk........men smuk er den.
    Men har lige opdaget i dag at mine to Martagonliljer blomstre.
    Og de har samme farve som din.Må vist lige tilføje den i mit nye indlæg.
    God søndag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Må over at kigge på din blog!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  8. Det må være et privilegie, at du har 2 haver at kunne boltre sig i. I Sverige er der som jeg forstår det rigeligt plads til at være lidt vild.
    Rosen er utrolig flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Det må man sige - 2 meget forskellige haver!
      Rosen ryger nok nordpå!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  9. Hej Karsten,
    Meget smuk rose - den vil da lyse i de svenske sommernætter som små blomster stjerner i tusindtal og bær til fugle og pynt om efteråret. Det er da ideelt. Flot Martagonlilje - her har jeg to knaldrøde. Din har en lækker farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja du siger noget, det bliver da bare så godt!
      Håbede disse kryds ville blive mørkere, men sådan skulle det ikke være:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Hei Karsten! Den rosen var bare så nydelig! Flott, hvit og frodig:)Den lyser fint opp til deg.
    Martagonliljer har jeg mange av i år. De frørsår seg veldig godt:) Og nå har jeg fått den hvite av Marit(Marits hagedagbok). Flott med "hagevenner"!

    Ha en flott ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, det er også min efaring med martagonliljer - de frøsår sig gerne, og efter et par år er der blomster:)
      Ja Marit er jo kendt for sin generøsitet - den har jeg selv nydt godt af!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Den ønsker jeg meg. Nettopp tilbruk i julekranser. Har ikke likefrem sett den for salg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Nej, det har jeg heller ikke - men mon ikke de fleste seriøse rosenfirmaer har den? - Det er jo den de poder på...?

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...