onsdag den 29. juni 2016

Orkide



Jeg har tidligere forsøgt mig med planter indenfor orkide slægten, men det har ikke været let. De rådnede, de blev ædt af snegle eller det jeg plantede om efteråret viste sig slet ikke året efter.

Så da jeg nu igen ville prøve, har jeg passet ekstra på.

Her følger forløbet:
Kandidaten er Epipactis thunbergii.

Slægten Epipactis hedder på dansk hullæbe, knipprötter på svensk og flangre(?) på norsk, jeg er lidt usikker på det norske navn, men de arter der vokser der hedder alle noget med flangre.

Mit valg faldt på den Østasiatiske art, og jeg var glad for sidste år at finde den hos min polske leverandør:  https://sadzawka.pl/ . 
Orkideer er alle specielle ved at, de ikke laver frø, der kan klare sig selv i starten, de er totalt afhængige af at den rigtige svamp er der, og at dens mycelium kan tilføre sig næring og energi. Først herefter kan orkideen skyde op, og give lidt tilbage til sin symbiose-partner.

det er en finurlig blomst - jeg satte lige en sort baggrund op, men den er faktisk svær at fotografere, fordi der er så 3-dimensional, noget vil blive mindre skarpt når du går tæt på.


Nu er den ved at takke af, min taber de brugte blomster, men det kunne nu være sjovt om en af dem vil blive siddende og lavede lidt frø!
Orkideer har ry for at være særdeles vanskellige, og i visse haver er de også umulige at få til at vokse. Pesticider og specielt fungicider (som man i mange "pæne" haver stadig bruger i stor stil til roserne) er gift for den mangfoldighed der kræves for orkideernes symbiose

Jeg er glad for at det er lykkedes med min Epipactis thunbergii. Den har været et morsomt bekendtskab, og når den først er i god vækst skulle den ikke være besværlig.

Jeg håber på et gensyn næste år!




20 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja lad os håbe, den kommer igen. Jeg har kun held med gøgeurten, den kommer igen hvert år, men selv om jeg spreder frø, kommer der ikke flere. Jeg købte jo planter hos Niels Skjöldberg her i maj, jeg er spændt på, om de kommer igen. Jeg har set på fb´s surbundsgrupper, at mange af dem har fine orkidéer, måske har det noget med jordbunden at gøre?
    Her regner det i stride strømme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det har du ret i, jordbunden har afgørende for hvilke svampe der lever der! Epipactis er nu ikke en surbundsplante, men lever ofte på kalkjord.

      Vi har fået en 11mm foreløbigt - helt ok!

      Ha en dejlig regnvejrsdag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Ja, det er helt riktig de norske orkideer heter noe med flangre :)
    Så fin den er og så spennende at du har fått den til å blomstre!
    Jeg har bare hatt Cypripedium, og de har jeg fått til. Spennende slekt!

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Super, så var jeg ikke helt gal på den med navnet:)
      Ja det er jeg da lidt stolt over, men den skulle nu også høre til de nemmere.

      Cypripedium har jeg fået spist af snegle før, jeg prøvede også ebn fra Polen, og den står grøn nu, men den blomstrede ikke i år, måske næste år?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Det kan godt være svært at sætte fingeren på, hvad det er, der afgør, om man har succes eller fiasko med de kære orkideer. Jeg gætter på, at det handler mere om lys og porøsitet end om surhedsgrad. Men jeg er jo en af dem, som ikke lykkes ret godt, så måske har jeg helt forkert fat i det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja det tror jeg du har ret i - måske er der også lidt tilfældigheder og held, hvordan vinteren eller foråret har været? Denne slægts danske arter vokser på kalk, Møn og den slags steder.

      Får du et godt tilbud skal du da prøve igen!
      Jeg har da fået lidt blod på tanden:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Det kan godt være det er en besværlig dame, både at dyrke og fotograferer! Men jeg syntes nu det er lykkedes vældig godt, for dig - begge dele. Især billedet med sort baggrund er utrolig smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis

      Tak tak, Ja billederne med sort baggrund er rene og gode for øjnene, man skal bare huske ar underbelyse billederne ellers bliver baggrunden grå og blomsten alt for lys:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. åhhh... hvor er der meget fototeknisk jeg gerne vil lære... det må komme hen af vejen!! :o)

      Slet
    3. Ja, jeg fotograferer i RAW hvor det er lettere at klare mange af disse ting - i computeren bagefter...

      Slet
  5. Jeg har ikke sett den før, og måtte google navnet for å se om det var riktig.
    Det er det, og fin er den :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Martin

      Alletiders at jeg kunne vise noget der var nyt for dig!
      Den er til at få enkelte steder i UK og altså også i Polen:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Grattis Karten till en vacker växt, det lönar sig att vara envis och inte ge upp i första taget. Jag är så fascinerad av orkidéernas symbios med svampmycel.

    Orkidéer är väl egentligen inga surjordsväxter, de gillar kalk men det finns kanske undantag även där.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Tack tack.
      Ja, lite envis kan man väl få lov att vara:)
      Tror faktiskt det är svamp-myceliet som styr vart orkideen vil växa - fins myceliet på kalk då kan den växa där, och motsvarande på jord med låg ph-värde.

      Allt gott härifrån

      Slet
  7. Hvor er den smuk og fin :o) endnu en af dine meget specielle planter. Man må sige at du er god til dem der er lidt vanskelige og skal have lidt ekstra omsorg.

    Rigtig God weekend fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Er glad for at det er gået så smertefrit med denne, alt har været med mig: Vejret og lidt godt humør;)

      En dejlig weekend til dig med

      Slet
  8. Hej Karsten! Jag tror inte det är enbart tur när man lyckas, det krävs både kunskap och tålamod.
    Fin är den, och hoppas du får se den igen.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Jag har haft tur med vädret och med att sniglarna har inte varit så aggresiva i år. - Roligt om den kommer igen nästa år ja:)

      Ha en fin kväll

      Slet
  9. Det var nogle gode billeder. Interessant det du skrev om at den er så tredimensjonal. Jeg har hatt samme problem - uden overdrivelse - stilt overfor den udfordring at skulle fotografere amaryllis. Det er virkelig noget af et styr!! Særlig de hvide, og af en eller anden grund er det dem jeg har hatt flest af. Og særlig ved juletider og i januar, da dagslyset giver så lide hjelp til indendørs fotografering. Og da amaryllis er yndet fotoobjekt. Lyset er meget lettere nu om dagen, heldigvis. Både udendørs og indenfor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja de store amaryllis må også være vanskellige - Har du en god linse på kameraet kan du også benytte dig af at ikke alt bliver skarpt, der hvor motivet kan klare det! Det synes jeg er spændende:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...