mandag den 13. juni 2016

Lidt Orm



Her ser du Ormen fra hovedet.

Vidvinklen har fanget: Næbet med liljerne, hovedet med sin hanekam og de 15 meter orm der slanger sig der op af.
Det var i hanekammen jeg satte de fleste af de Rockiipæoner, jeg tog med herop.

En er siden gået til, resten har haft deres bedste sæson hidtil, med lange sunde skud, der lover godt for årene fremover. Ingen har dog blomstret endnu.

Men jeg gav også en enkelt til Claudia:
Og nede i dalen blomstrer den i fin stil, mon ikke nogen af mine kommer næste år?

Længere henne af Ormen er der andet i super vækst, det er min Monarda "The Donald" som allerede er 1m høj,
Sidste år nåede den de 180cm. Hvad mon det ender med i år?

Nå, du vil også have lidt insekter - øh ja, nå ok:
Her får du så først en fin lille fætter jeg ikke ved hvad hedder.
Men han sad stille så jeg kunne få stillet skarpt! 

Det er en Cantharis pellucida - Kathrine vidste det!

det var værre med næste:
Sommerfuglene myldrer omkring og lægger æg, De er svære at komme tæt på, det lykkedes med denne da den satte sig i græsset ved mig.

Og navnet reklamerer den ligefrem med:
c-album eller mere nøjagtigt Polygonia c-album - Der benytter sig af det fine sommervejr til at sikre arvefølgen.


16 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Det ser fint ud med ormen, fin vækst. Ærgerligt at dine Rockiier ikke blomstrer i år, når den nede i dalen gjorde, men det er vel noget med temperaturerne.
    C-album er vældig fin
    Hyg dig i det svenske

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Den i dalen står ved en sydvæg og har det temmelig ideelt - Claudia har grønne fingre.

      Tak, og en dejlig dag til dig

      Slet
  2. Hej Karsten, deroppe i det svenske. Hvor er der bare flot, mon dog ikke dine Rokier kommer til næste år. Flotte billeder af sommerfuglene, dem elsker vi jo :o)

    Forsat god uge :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja, det tror jeg også de ser godt etablerede ud nu!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten

    Så flott det blir i ormen din! Rockii skal tåle ned til -30, men det er kanskje kaldere oppe hos deg enn nede i dalen? Mine har blomstret som bare det i år til tross for -25 i vinter. Men hvor kaldt var det i dalen i vinter? Det kan jo være at oppe hos deg blir det så kaldt som -30?
    I dag tok det "bare" 3 timer å få bloggen inn på listene. Vi har et hageforum her i Norge som heter hagegal. De har en bloggliste og der kommer bliggen min inn etter en time. Har det noe med serveren til blogger å gjøre? Jeg klagde til de,og fikk til svar at bloggene var synlig med en gang. Folks blogglister var liksom ikke "ekte". Du kan sikker finne innlegget mitt på forumet igjen når du er tilbake i Danmark.
    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Det bliver koldere i dalen end her oppe - har havde vi -22 tror jeg som lavest, i dalen var det -28, kulden synker ned i dalene. Tror mine står mere tørt, og Claudias står op af en sydvæg.

      Ja må læse når jeg kommer hjem - mine nedslag kommer som oftest omgående, men nogen gange kan der også gå timer.

      En dejlig dag til dig

      Slet
  4. Det er også nogle fine sten, du har i ormen. Det klæder planterne flot. Enorm grokraft i monardaen. Den ser virkelig sund ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja ikke? Nogen ligger fast, og lader sig ikke rokke - kantstenene har jeg jo selv sat, og så selvfølgelig hanekammen.
      I dk bliver Monardaen pænt den meter de siger den skal have heroppe bliver den dobbelt så stor...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hej Karsten!

    Det måste vara spännande och lärorikt att ha två trädgårdar i så olika miljöer, jag gissar att du noga väljer vilka växter du odlar i Sverige, också med tanke på att du inte alltid är närvarande och kan "gulla" med dem. De måste klara sig själva.

    Monardan är fin, det är ljuset tror jag som gör att den växer så bra.

    Allt gott till dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja, det är det, mycket spännande. Men jag har mest bara försökt, jag blir ofta färvånad över vad som klarar sig.
      Förarbetet är viktigt - jag har ingen ogräs, men mossa ock andra små växter
      Rena longiflorum liljor klarar sig inte har jag upptäckt i år.
      Monardan var också et sånt försök. Du kan ha rätt med ljuset - men också jordens kvalitet här.

      Allt gott till dig med

      Slet
  6. Det er interessant, at monardaen bliver så enorm oppe nordpå. Jeg tror da også, at Claudia har grønne fingre, Selvom de er hårføre, kan træpæoner godt lade vente på sig med blomstringen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Tror træpæonerne står lige vel tørt her - og at rødderne først er kommet langt nok ned i år.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Interessant at the donald fosser frem både her og der... Gleder mig til at se den i blomst igjen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja meget interessant - især der. Her blomstrer den nok indenfor den næste måned.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hei Karsten!

    Så flott et ormebed du har fått til! Strålende!
    Monardaene mine blir også veldig høye, kanskje de blir det lenger nordover?
    Så fine insektsbilder du har fått tatt! Og sommerfugler er ikke lette å fotografere, men syns du har greid det bra:) Det andre insektet er nok i Cantharidaeslekten, bløtvinger. Muligens en Cantharis pellucida?
    Fint bilde.

    Fin torsdag til deg:-)

    SvarSlet
  9. Hei Kathrine

    Det tror jeg du har ret i - jeg tilføjer det lige i teksten!
    Ja sommerfugle der ikke sidder stille er svære...
    Det er også så frodigt hos dig - spændende at dine Monarda bliver ligeså høje!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...