onsdag den 22. november 2017

Opfølgning på lidt af hvert




Ville søen nå at fryse til? Hvordan går det med stubberiet og lidt om snebilleder.

Idag kom sneen og de lover et gevaldigt omslag i vejret. Fra morgenens -11 til regn og plusgrader de næste døgn.

Og isen har jo haft vejret med sig, 

Men da jeg fotograferede igår var mere end halvdelen stadig isfri:
Det er kun hvor der er lavvandet at isen har kunnet brede sig.
"Ikke senere end den 18 november" hed det sig, nu har den stigende CO2 mængde isoleret så godt, at sådan en dato også rykker sig.

Og stubberiet:
Der er ikke sket det store siden sidst. Her ses det efter regnen fredag nat.
Jeg satte rigtig mange planter sidst jeg var her. De vil først kunne vise hvordan de trives næste forår.

Rhodoerne ser ok ud:
Rhododendron orbiculare
Her er det den fine favorit R. orbiculare samme morgen. Stubberiet er placeret sådan at der ikke er mange minutters daglig sol i de 5 vintermåneder

Og vinteren har jo ellers sat sit præg på det hele
Dette er vist R. pachysanthum der pænt bøjer sig for kulden.

Og det har jo været usædvanligt koldt vejr, og uden de store snemængder, det er nok hårdt for det nyplantede. 

Ikke meget jeg kan gøre, men så har jeg leget lidt med snebilleder.

Her er 2 ret ens billeder:
Billederne er begge taget med +2  (for at få sneen hvid). Men det herover er taget med en stor blændeåbning -f6,3. Og det  herunder er med en meget lille blænde -f14:
Hvilket billede foretrækker du?

Nogen vil kunne lide denne stjerne-effekt omkring solen, det skyldes noget genskær fra de lameller der laver blænden, og antallet af stråler viser antallet af lameller, de hvide sfærer ved jeg ikke lige hvad er - linsen var da ren!

Nu går det hjemad igen.  

Mon ikke jeg er parat til en dansk vinter nu?


26 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Jo jeg vil tro, at du er parat til en dansk vinter nu, her er det så bare regn, mudder og rusk, det er der nok også i din danske have. Gad vide om vi får noget vinter, ja vi får se. R orbiculare ser fin ud, godt du har placeret dem, så de ikke får meget sol i vinter.
    Det er svært at vælge mellem de to billeder, jeg kan godt lide stjerneeffekten, men jeg synes det første er mere rent og man kan se det hele skarpere.
    God tur hjem igen, denne gang fik du noget mere tid deroppe, det må have været dejligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det lyder egentlig ikke så spændende - men måske er der lidt mere grønt?
      Alletiders du symes orbiculare ser ok ud - jeg kunne måske mene at bladene er noget afblegede lysegrønne?
      Tak!
      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Ja det er i hvert fald ikke hvidt :)
      Ja den venstre stængel ser lidt lys ud, men jeg tænkte, at det kunne være lyset. Nu bruger du vel ikke gødning, for ellers vil det nok være en god idé at give den noget til foråret.

      Slet
    3. Ja det er nok lyset lidt - og bladene ligner jo ikke de der med mangelsymptomer. Næ nej uha, ingen gødning.
      Mener også den så helt fin ud tidligere i år, så nu vil jeg se nyvæksten næste år.

      Jeg havde en ide om at den trak næringsstoffer væk fra bladene hvis de skulle gå til...?

      Slet
  2. Hei Karsten.
    Jeg likte det andre bildet best. Etter min mening er det lysere, og vi trenger det i denne mørketiden. Fra mange minus til mange pluss. Er det rart at folk blir syke. Det går veldig mye her. God tur hjem igjen. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      ja lys i den mørke tid - det er godt!
      jeg tror de der +3 og gråt og trist gør folk mere syge end -3 lidt sne og masser sol:)
      Håber du klarer dig fri for dårligdomme.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten

    Flotte vinterbilder! Det var skikkelig kaldt hos deg. Her har det ligget på mellom -5 og -8, og snø i dag. Stubberiet og rhodoene ser godt ut! Godt at du har fått snø som isolerer. Her skal det bli 7 grader og regn i morgen. Jeg hadde håpet at snøen ville bli liggende.
    Jeg liker ditt nederstebilde best,for snøen synes jeg blir for hvit.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det har været koldere end normalt - efter de næste døgns "hedebølge" - vil det vist blive mere normalt.
      ja samme her - regn i 2 døgn og nu lover de også 7 grader...
      sneen var totalt hvid der i modlyset - det var faktiskt varmt at stå der:)

      En dejlig aften til dig med

      Slet
  4. Hej Karsten!

    Spännande med stubberiet och hoppas vi får bilder av det till våren. R. pachysantum är nog en av de grannaste Rhododendron som jag odlar här, jag är mycket förtjust i den. I våras när vi fick den sena vårfrosten fick många av mina Rhododendron kraftiga skador, toppar och grenar frös bort men inte R. pachysantum. Jag är väldigt intresserad av hur den klarar sig i ditt nordliga klimat.

    Jag väljer den första bilden men jag har svårt att motivera det så jag borde kanske inte välja alls.

    Trevlig hemresa!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Jag planerar en resa dit redan i april - vi får se.
      Kul att du har R. pachysantum själv - spännande hur stor tillväxt den får nästa år!

      tack:)

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Bra att dina planteringar trivs och mår bra. Jämfört med din Danska vinter är det riktigt kallt nu, och ändå har vintern inte börjat än. Vackra bilder av vintervägen, båda är fina, men tror jag väljer nr 2 bara för att det är fint med strålarna.
    Trevlig hemresa, ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det är ovanlig kallt nu -eller var- snöfallet övergår i regn nu...
      Ja tror månge vill tycka om dessa strålar:)
      Tack!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  6. Snebilleder rummer masser af kontrast, og det er vel derfor, resultatet som regel virker tydeligere i detaljen end gråvejrsbilleder. Men gråvejr er lige det vejr, du vender hjem til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det må man sige, og så blæser det! Men det er lunt - Man kan ikke få det hele på denne årstid:)

      Ha en dejlig torsdag

      Slet
  7. Dejlige vinterbilleder. Også af små frysende rodoer ;-)
    Forhåbentlig er du klar til en hvid vinter i Danmark. Det skulle jo blive en koldere vinter end de sidste fem år.
    Sjovt med dine to billeder af det samme. På mobilen foretrækker jeg nr. 2. På pc'en vælger jeg nr. 1. Det er irriterende, at alle de skærme, billeder vises på, er så forskellige. Det gør det ekstra svært som fotograf. Men begge billeder er bestemt duelige. Stemningsmæssigt kan jeg godt lide nr. to med sådan en skærende frostklar stemning.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg ved nu ikke hvad jeg skal sige til deres langtidsprognoser - jeg synes ikke de haft heldet med sig tidligere?
      Men jeg tager gerne en rigtig vinter - og forår så fra der i starten af marts:)
      Ja skærmen kan være så afgørende, jeg laver nu billeder til stor skærm uanset. Det er jo sådan en jeg redigerer på:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Tycker nog R orbiculare ser lite väl gul ut. Jag hade gett den lite järn så fort tjälen släpper. Jag hade en buske som inte mådde bra, bladen gulnade men följde inte det vanliga mönstret, en kunnig rhododendronkompis trodde virus. Men jag har ett järnmedel som jag späder och vattnar ut och i slutet på sommaren hade den repat sig och såg otroligt fin ut. Så sensmoralen var järnbrist även om utseendet inte var typiskt.

    Det är nog inte en fråga om vilken bild jag tycker bäst om. Vad ville du uttrycka? Så kan jag svara på om bilden säger det eller ej. Den översta bilden skulle jag velat se hur den blev beskuren så att vägen inte är mitt i och försvinner mitt i - alltså mindre himmel.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Järnbrist! Det hadde jag inte tänkt på.
      Jag fick denna från Hans Eiberg, som hadde den med en liten rotklump 10x10x15 cm kanske den inte har hunnit bilda rötter, til at få all nödvändig näring? Vil se hur den klarar sig nästa år, järn har jag troligen i jorden vid den gamla smidja.

      Vil prova att beskära bilden och se hur det blir:)

      Ha en trevlig helg du med

      Slet
  9. Ska bli roligt att följa ditt stubberi. R. orbiculare är väldigt fin. Jag har funderat på den länge men har så lite plats för rhododendron så jag måste välja noga.
    Svårt välja bild men nr 1 tror jag men det är mest en känsla så jag har svårt att motivera den.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Ja, orbiculare är bara så fin, kanske min är lite för ljus, hoppas det bara är första året.
      Jag har också svårtr att välja - men nr ett är mera "rent"!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  10. Så fint vintervær du har, da er det kjekt å fotografere. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Ja det var for et par dage siden idag er det hele vist regnet væk deroppe...
      Men dejlig at få en forsmag, så bliver den danske vinter mere overkommelig:)

      Ha en dejlig helg

      Slet
  11. Hei Karsten! Jeg kan godt like bildet med stjerneeffekten :-)) Det gir jo litt magi?! Ønsker deg en deilig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Jamen ja, det er jo rigtigt:)

      En dejlig helg til dig med

      Slet
  12. Meget lille blænder var lækkert! De ser begge godt ud. Sne er da bedre enn regn❄️❄️❄️

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, det er en spændende effekt!
      Enig - her regner det nu - gråt og trist er det!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...