lørdag den 27. oktober 2018

Dagfrost




De havde lovet snestorm og hård frost.
Sådan blev det ikke, her kom ingen sne, kun frosten har vi: Dagfrost og minus 6-7 grader om natten, samtidig blæser der en kraftig nordenvind så det er koldt at være ude, uden at lave noget.
På tirsdag skal der komme sydvinde og sne som går over i regn, 25mm ialt. Prognoserne er ret klare. Og efter det er der ingen frost resten af ugen. 

Jeg havde måske slet ikke behøvet at fremskynde min tur og tage herop nu?

Men pyt, lad mig vise lidt billeder:
Imponerende ikke? Denne asters har aldrig blomstret for mig før heroppe, men i år nåede den det og den ser ud til at klare frosten også - imponerende!

Og mine Rhododendron:
R. orbiculare her imorges.

Og Rhododendron auriculatum samtidigt
Jeg har været i tvivl om hvorvidt dens nye skud kunne nå at afhærde før vinteren. Den ser da også vildt forkølet ud.

Men se lige her i dagens sol: 
Som om intet var hændt. efter at rimen er fordampet i solen. det ser helt godt ud!

Samme med R. orbiculare
De folder sig lyn hurtigt ud igen -bladene. Imponerende så robuste de er!

Så er der barrodsroserne:
Jeg havde forberedt plantestederne ved at lægge en stor mospude på som isolering. Jeg har valgt ikke at vente på tøvejret med dem, så de kom i nu.

Det fungerede bare strålende:
Dejlig løs og ret tør jord. 
Igen satte jeg dem ret dybt, det fungerede så super godt sidste år. 

Ellers er løvet stort set faldet, kun lærken lyser op i den lave sol
Jeg ved ikke lige hvilken art der er, det er frøplanter der kommer fra min danske have. Så enten europæisk lærk -Larix decidua- eller japansk -Larix kaempferi- men ingen har lavet kogler endnu.

Lærk er en superflot slægt, jeg er interesseret i at prøve andre arter, hvilke kan du anbefale?

Jeg ønsker alle en dejlig weekend/helg!



30 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Jeg kender ikke meget til lærk, så jeg kan ikke anbefale nogle, men fine er de også lige inden nålene falder, jeg er glade for dem, jeg har i min have. Ja rhodoerne er dygtige til at klare kulden, men auriculatum har det ikke helt godt i topskuddet, vi får se, den skal nok klare det, men nok ikke toppen.
    Spændende om der kommer så meget regn på tirsdag.
    Hyg dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det bliver spændende - jeg er overrasket over hvor robuste de virker!
      Ja vi trænger virkelig til regn!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  2. Hmm... jag hade snö på bilen i morse :) Larix sibirica, tror det var den som rekommenderades idag på ett föredrag. Därför att den växer mer sammanhållet och ordnat, snyggare helt enkelt än L kaempferi. Personligen har jag inga problem med kaempferin dock. Det finns inte så många arter vars namn är godkända :)

    Ha det gott i kylan! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Carina

      Ja L. sibirica har jag själv tänkt på, den verkar mera elegant på något vis...
      Tack!

      Ha en trevlig søndag

      Slet
  3. Det var nu godt at snestormen hold sig væk. Men du fik da mig igang med at få de sidset planter i jorden og det siger jeg dig tak for :o)
    Det var da en super ide med mostotten, det var i øvrigt noget af en tot :o)
    Håber du får nogle gode dage deroppe.

    Hilsner herfra

    Ps,det sidste billede med lærken er bare så flot :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja det var da dejligt:)
      Sådan er mossen heroppe - jeg lagde pænt tilbage på de sten de kom fra, men ellers kommer der hurtigt igen.
      tak!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  4. Hej Karsten

    Ja, sånn har det vært her også, men "bare" -3 her i natt. Her har det gått over til varmegrader nå, men det snødde litt før i dag. Flotte asters, og orbiculare har så lett gjenkjennelige blader og er så fine. Jeg kjøpte en i sommer som heter 'Bluekopfen' og den har litt blålilla skudd. Bladene på alle er så fine.

    Larix er en slekt jeg liker veldig godt. Der hvor jeg gikk på ungdomskole var det noen veldig store og veldig høye lerketrær. Det var L. sibirica, og det var kanskje da jeg forelsket meg i de. Min favoritt er nok L.kaempferi 'Stiff Weeping'

    Ha en deilig helg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, kunne forestille mig at varmen kommer først til dig:)
      Ja der findes vist en variant med blåagtige knopper! Bladene er så flotte i formen!
      Må få mig nogen L.sibirica! Tror jeg:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
    2. De vokser ville langs lågen, elven altså. Jeg kjøpte en på planteausjon, og den stammer fra elvebredden langs lågen. De kan bli fra 5-25 meter står det, og de kan bli virkelig høye. Jeg har aldri sett frøplanter av de, men de får jo alltid mange kongler. Så det finnes nok der de vokser vilt.
      Min Larix chinensis satte ikke kongler før jeg hadde hatt den i 5 år. De må nok vokse i noen år før de produserer det.

      Slet
    3. Morsomt at de vokser så godt vildt hos dig - den lærk var jo hjemmehørende her før sidste istid og kan egentlig ikke anses for invaderende. Jeg ser de, med succes, prøver den i stor stil i Island - Super!

      Slet
  5. Her er termometret lige ved at nærme sig nul, så det bliver måske efterårets første frostdøgn. Vi må nok indstille os på, at haveåret går på hæld. Godt du fik roserne plantet. Lærketræet på dit billede tager sig smukt ud i solskinnet.
    Du må også have en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja, det er jo den vej det går, og idag er det ikke sommertid længere...
      Jeg vil satse mere på lærk!

      Tak i lige måde

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Det var ju bra att det inte blev dagfrost också. I går var blåsten kall, samma nordanvind som blåste över dig. Smart att sätta mossa som skydd!
    Lärk är väldigt trevliga träd, själv har jag bara den europeiska och den japanska lärken så jag kan inte bidra med någon annan erfarenhet.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Termometern var på minus hela dagen, men i solen var det varmare - vi hadde samma vind ja:)
      Mossan var mycket bättre än den tegel jag provade med förra året, och jorden var så fin att jobba med.

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  7. Vi har været en hurtig tur i Billund her meget tidlig morgen og måtte konstatere, at temperaturen for det meste lå på -3 grader, og med synet af rim i græsset må vi nok ekende, at den kolde tid er rykket meget nærmere. Din lærk passer fint ind i sit miljø. Mærkeligt nok har vi ingen lærk på matriklen, for det er et nydeligt træ, synes vi begge to. Det nærmeste, vi kommer det, er en lille guldlærk/peudolarix amabilis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja denne nordvind fører ingen varme med sig. så disse dage er isnende kolde!
      Men de lover jo varmen retur på tirsdag
      Guldlærk en nu også et flot træ!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Ingen snö här heller, men en isande kall vind. Låter bra att dina växter klarat sig fint. Ditt lärkträd lyser fint i solskenet. Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja i denna fina klara sol är det lätt att hitta bra motiv:)

      Ha en trevlig söndag du med!

      Slet
  9. Hei Karsten.
    Ikke snø enda men isende kaldt. Men fra imorgen kveld har de meldt 10 cm med snø. Den første snøen kommer tidlig i år. Flotte asters og bilde av lerketreet i sol er helt nydelig.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Denne nordenvind er totalt uden nogen varme - godt vi snart får almindelig vestenvind.
      Tak!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Både snö (lite, lite) och minusgrader här också. Men det är högst tillfälligt. det ska bli 10 grader igen. Har haft en lärk för mycket länge sedan och minns tyvärr inte vilken men den blev fort väldigt stor så jag fick ta bort den. Men de är väldigt snygga, särskilt på våren.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Ja nu kommer värmen tilbaka:)
      Lärk växer mycket fort ja. Jag hoppas på en art som är mera långsam.

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  11. Ja, det er altså et mærkeligt vejr vi har i år. Vi slap for nattefrost og sne her i denne omgang og på tirsdag lover de jo op til 18 grader. Virkelig underligt. Vi har næsten 1. november.
    God søndag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej REsther

      Ja, nu kommer varmen tilbage, det bliver dog kun en 6-7 grader her - men regnen tager nok al frosten..

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  12. Her har vi ikke hatt dagfrost ennå. Så fine bladene var på R.orbiculare, dekorative. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Her er det minus 11 netop nu...
      Orbiculare er en favorit - blomsten skulle også være flot:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  13. Hei Karsten!
    Rett før jeg stuper i seng etter å gjøre hagen vinterklar. Jeg tror naturen/hagen er mye mer klar for vinteren enn hva jeg er. Ja, til varmere dager! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Havearbejde gør en træt på den gode måde:)
      Nu kommer varmen siger de - det gør ikke noget!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  14. Sjov ide med mospuderne.
    Det er to meget forskellige havevilkår, du har. Men det passer jo godt til din eksperimenteren ;-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Ja, og det virkede:)
      Det har du da ret i, de to haver giver rigtig gode muligheder!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...