torsdag den 18. oktober 2018

Comeback




Der er noget opløftende i at være vidne til hvordan naturen, dyr og planter, kommer tilbage, gør sine comebacks.

Også i går fik jeg besøg af en sommerfugl.
 Nældens takvinge -Aglais urticae- fører sig frem på mine strandasters
Fra den ene blomst til den anden, og billedet blev næsten skarpt!

Her med en bi i baggrunden:
Asters er populære!

Også roserne får velkomne gæster:
Her er det en knop på den livskraftige Cowlishaw sag 'Odyssey'. der får besøg.
Det der kunne ligne hvide små bladlus er de afstødte tomme skaller fra da de var mindre. De vokser hurtigt og er god mad til fugle og insekter.

Bierne er bare så flittige
Der må være et nyt kuld på vej, de slæber pludselig vildt med pollen hjem.

Denne viser sig også igen:
Det er længe siden. for over et år siden da den pludselig forsvandt, der i midten af september
Den har nu ikke været savnet! Nej på ingen måde.

Det var en solist, men af gammel vane klippede jeg den over.

Jeg spekulerer på om vi får en eksplossion i antallet næste år, eller om snegleplagen er ved at være ovre?
At naturen har fundet en balance?

Vi får se - Jeg er jo optimist!

24 kommentarer:

  1. God morgen Karsten
    Så lykkedes det at få bier og sommerfugle sendt over til dig :) nå det er jo ikke sikkert, de kommer fra vest, men godt du også fik besøg af dem igen.
    Sneglene behøver ikke at komme, jeg har ingen set, men de er der nu nok, der er da huller efter dem nogle steder. Jeg har jo så meget småkravl som f.eks øresnudebiller, der laver billetklip.
    Det er blevet noget køligere nu, men det må vi tage med.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Ja, ikke i stor mængde, men enkelte er kommet - vinden har været meget i syd...?
      Det var også længe siden jeg så en snegl sidst - håber deres sygdomme og snyltehvepse er der stadig:)
      Billetklipperne er irriterende, godt hvis dine fugle får dem på menuen!

      Ja det er køligt om morgenen - men senere får solen stadig lidt magt.

      Ha en dejlig weekend du med

      Slet
  2. Hvis vejrmeldingerne står til troende, er vil det nok være slut i næste uge med det insektleben, der foregår i disse dage. Vi tjekker stadigvæk for snegle engang imellem og ser da og også enkelte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      ja, nu bliver det mere efterårsagtigt, men endnu er der vist ingen frost i udsigterne.
      Jeg har også løbende tjekket - og ikke fundet nogen, heller ikke æg, som der plejer at være masser af på denne årstid.

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  3. Hej Karsten!

    Även jag såg en fjäril igår på höstastern, det var riktigt trevligt, sällsynta som de varit denna sommar. Usch och fy för sniglarna, jag har dem inte här (ännu) men hoppades att de skulle ha torkat bort i sommar. Kanske en kraftig decimering i alla fall?

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, det är så fint - fjärilar tycker vi om!
      Ja, jag tror på en kraftig decimering nu och färre i åren framöver:)

      Ha en trevlig helg duu med

      Slet
  4. Hej Karsten

    Så vakre bilder av sommerfugler og asters! Den siste du viser er ikke så hyggelig. Jeg har klippet over 7 stk. totalt i sommer og det er ny rekord her. Jeg er så spent på om mitt "belte" med grus mange steder hjelper, men det finner jeg først ut til neste år.

    Ha en deilig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Tak!
      Der er prøvet så meget mod snegle, mange barrierer tager de sig let over hvis det er regnvejr eller der ligger dug.
      De naturlige fjender er de der skaber balance.

      Ha en dejlig helg

      Slet
  5. Makalöst vackra bilder Karsten!
    Sniglarna har faktiskt varit här i sommar, trots torkan och värmen. Några av hostans blad har blivit angripna. Men vi har inte så många som det var förr då jag kunde klippa flera hundra per dag.

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Tack!
      Ingen här i trädgårds-bloggland har riktigt skrivit om sniglarna i år. Tror de är färre överallt:)
      Jag tänker att naturen skapar sin egen ballans...

      Ha en trevlig helg

      Slet
  6. Det er godt, du kan vise lidt sommerfugle, så jeg ikke helt glemmer, hvordan de ser ud :-)
    Sneglene ser jeg ikke, men jeg kan se, de spiser lidt her og der - så et par stykker må have overlevet. Desværre. Utroligt, at de har overlevet så lang og så varm og så tør en periode.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg blev også så begejstret da jeg fik muligheden for at få billeder:)
      Det kan jo være sneglene med hus? De har klaret sig meget bedre end de uden.

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Så fina bilder och trevligt att fjärilarna tittar in i din trädgård. Sniglar är inte lika trevliga, sån tur att jag inte har dem i min trädgård, men det finns snäckor, de har också varit färre i år.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
  8. Hej Marika

    Snäckor ser ut att ha klarit torkan mycket bättre än sniglarna. Nu får vi se hur det blir nästa år!

    Ha en trevlig helg du med!

    SvarSlet
  9. Hei Karsten.
    Flotte bilder du viser. Sneglene er et stort problem. Etter den fuktige høsten vi har hatt har det dukket opp flere. Vi får se til neste år hvordan det blir.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Vi må håbe at sneglenes naturlige fjender når op til jer - den mest effektive skulle være en snyltehveps der lægger sine æg i dem:)

      Ha en dejlig helg

      Slet
  10. Hei Karsten.
    Flotte bider av sommerfuglen ! Godt biene er igang igjen:-)
    Det har dukket opp en og annen snegle her også, men vi håper at littbarfrost nå gjør sitt..
    Ha en riktig fin helg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Håber bierne har et godt lager af det de behøver, for der er ingen varme nu, og jeg så kun meget få idag.
      Ingen vil nok savne disse snegle:)

      Ha en dejlig helg i med!

      Slet
  11. Hei Karsten!

    Herlig med sommerfugl så sent i sesongen! Et par av de andre kan jeg klare meg uten, men bier ser jeg svinse rundt ennå.

    God helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Ja især når den ikke har været her tidligere - sommerfuglen!
      Bier er fantastiske:)

      Ha en dejlig helg du med

      Slet
  12. Hei Karsten!
    Det er flott å se sommerfugler og bier. De er borte her. Håper brunsneglen har daua for godt. Prøver å være Karstenoptimist. Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Alletiders med lidt optimisme - jeg tror brunsneglen kommer tilbage men i et langt mere moderat antal - naturen skaber en ny balance:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  13. Godt spørgsmål m.h.t. sneglene. Jeg har tænkt at der må indtræde en slags balance engang, men måske kræver det at andre arter uddør eller andre snegle krydser sig ind i dræbersneglen og modererer dens appetit. På sin vis er naturen aldrig i balance set over kort tid. Der er altid for meget af noget og forlidt af andet - den evige kamp, som vi så blander os i for at styre efter bedste evne.
    Det er helt forfriskende du glæder dig over bladlus i roserne. Det hører man ikke mange rosendyrkere sige!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Andre snegle er jo blevet krydset ind allerede den sorte skovsnegl ser man næsten aldrig 'ren' mere. Appetitten skyldes den enorme mængde af snegle - det får dem til at gå udenfor deres normale føde. Jeg tror ikke vi kommer op på de mængder igen:)
      Men vi får se...
      Bladlus er bare vildt nyttige!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...