søndag den 24. juni 2018

Midsommer 18




Det har været velgørende med et afbræk i de overvarme dage. 
20grader rækker fint til mig!
Og de 11mm jeg tror det blev til ialt faldt jo på et tørt sted!

Lad mig lige vise en sammenplantning der var tænkt anderledes end den blev:
Orange og denne pink er vist ikke noget man ofte sætter sammen? Men når jeg fortæller at den pink sag er:  Phlox paniculata 'Orange Perfection' så giver det måske en slags forklaring, men nogen perfekt orange vil jeg ikke kalde dens kulør, liljen er iøvrigt henryi der jo holder temaet fint når dens tid kommer.

Mens vi er ved det pudsige
Den lille bille her i squash-blomsten bliver kaldt "glimmerbøsse" og er Meligethes aeneus.

Den bliver sygt tiltrukket af alt gult, men lever selv på kålplanter, så hos mig angriber den radisserne og spiser på dens blomster og frøanlæg.
Jeg har aldrig set et så massivt angreb før!

Daglilje miden har det derimod svært i år
Ramponeret og plettet men den klarede at springe ud. Miderne ødelægger jo ellers saftspændingen i knoppen og leder saften ud i det indre, så de kan hygge sig i sumpen derinde. Men dagliljerne virker så vitale i år at de trodser miderne, og åbner sig alligevel, og i solen tørrer miderne ud. 
"Beautiful Halloween" er min model.

Min Epimedium skyder igen, jeg har den samme 2 steder og det er den der står helt i skygge der giver det mest markante løv.
Det er nu et flot bladværk!

Jeg deler dette på "Trädgårdsfägring".

Og ønsker alle en dejlig søndag!




23 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Somme tider kan man være nok så omhyggelig med farvesammensætningen, men det hjælper ikke, hvis man har fået noget andet end det man har bestilt. Man skal ikke have en gul bluse på, når der er glimmerbøsser :)
    Jeg kan ikke helt se, hvad angrebet er for nogle små djævle, for det er vel ikke liljebillelarver.
    Dagliljerne her er som sædvanlig angrebet, det er dog irriterende. Beautyful Halloween er et flot eksemplar.
    God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg har skam fået det rigtige, det er bare falsk varebetegnelse:)
      Nej liljebiller går ikke på hemerocallis - det er små mider, de er helt hvide og et par mm lange kun.
      Beatifull H - er en fra Anita K!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Ja, 20 grader er akkurat passe! Her er det spådd 29 grader i minst 5 dager, så det blir en varm uke...

    Den Phlox du viser der har jeg ikke sett før. Spennende farger i sammen.
    Epimedium har så fine blader. Det er en av mine favorittplanter. Jeg kjøper alle jeg kommer over :)
    Her har jeg så langt ikke sett angrep på dagliljene. Lekker farge på 'Beautiful Halloween'!

    Ha en deilig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Også her kommer højsommervarmen retur.
      Ja spændende farver - nogen siger endda det er moderne:)
      Epimedium kan klart anbefales til de mere skyggede dele af haven.
      Tror miderne er kommet helt forkert igang med deres angreb - det gør ikke noget;)

      En dejlig søndag til dig med

      Slet
  3. Sånn blir det noen ganger, man får ikke være for kresen med fargesammensetningen:-)
    Jeg har også litt angrep på mine Hemerocallis har jeg sett. Noen knupper som ikke springer ut, men de blomstene som kommer er alle veldig fine heldigvis.
    Her fikk vi hele 33 mm regn på halvannet døgn, en helt fantastisk følelse. Ganske mye kaldere er det også og temperaturen ser ut til å bli mer normal framover, rundt 20 grader. Dessverre er det ikke noe mer regn i prognosene, jeg kunne godt tenke meg ennp mer regn om noen dager.
    Ha en fin søndag i hagen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      33mm kan virkelig mærkes - Tillykke med dem!
      Idag var oppe på 24 igen og det bliver snart helt tørt igen.
      Nej det betaler sig ikke at ærgre sig over forkerte farver på nye planter, og de kan jo flyttes;)

      Ha en dejlig ny haveuge

      Slet
  4. Håller verkligen med dig, det räcker så bra med 20-22 grader. Dessutom ingen vind och lite halvmulet. Vi har faktiskt också fått 11 mm i helgen, det första på 2,5 månad, men då vatr det bara 12 grader - burrr!
    KRAM/Susie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susie

      ja de 20grader räcker fint om där ska jobbas bara lite!
      ja i regnet är det ofta ganska kallt;)

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  5. Hei Karsten

    Ja, 20+ er mere enn nok varme. Men vi har har hatt det vanlige Trønderværet med +10 og regn i ukesvis. Vi er heldigvis vant til det., men jeg har flyttet alle chiliplantene og tomaten innendørs igjen. Det ble for kaldt ute selv med det lille drivhuset og ullpledd rundt.

    Kan det være den varmen tidligere i år som har øket skadedyrene? Her er det mye larveangrep både på trær og busker, og endel blomster.


    Flott bladverk ja. Ha en fortsatt fin sommer:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      oj - jeg troede at varmen oogså var hos jer....
      Ja de 5 ugers højsommervarme har givet visse dyr klare fordeler - andre har det svært, herunder dræbersnegle:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  6. Hei Karsten.
    20 grader holder også for meg. Nå er det meldt opp mot 30 her. Får holde seg i skyggen. Jeg synes det har vært mye skadedyr i år. Lurer på om det kan ha sammenheng med varmen vi har hatt. Nydelig lilje Beautiful Halloween. God ny uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Allerede idag skal vi nå de 25 hernede siger de - men morgenerne er jo fine!
      Jeg er ret sikker på at den usædvanlige varme giver usædvanlige insekter muligheder.

      Beautiful H. er et af Anitas Ks egne kryds - flot!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. Good morning Karsten,
    Even overhere here are much more insect's as ussualy is. Daylillyflowers are spare this year so are many buds of the roses damaged because of the insect's. It's still very dry. At moments like this I am greatfull that I have only a small garden and it does not cost a lot of time to water the garden.(fun).
    Have a wonderful day.
    Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning Marijke

      Yes, and different insects - the hoverflyes are of a smaler size than usual.
      I made the lucky decision ín april not to fertilize my roses yet - so they are developing at a pace more suited to this heat and drought:)

      Have great day too!

      Slet
    2. Orange perfection er blandt de forholdsvis få planter, jeg har kasseret. Farven var for udvandet og hverken pink eller orange. Måske skulle jeg have taget udfordringen op i stedet for og fundet nogle mere kompatible naboer.

      Slet
    3. Hej Marie

      Mange kommenterer jo denne kombination, og der er jo en historie med. Så indtil videre får den lov hos mig.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Oh - jeg elsker bare navnet "glimmerbøsse". Lyder simpelthen morsomt, men er knap så sjovt at have dem kravlende overalt (bare prøv at gå i haven med en gul T-shirt).
    Og "perfection" og "perfection" - tja-bom-bom... i hvert fald hvis det er orange den skulle være. Men den orange lilje ved siden af er lækker allerede nu, ligesom bispehuens blade. I skyggen går det bedst i år, og mine to dagliljer er vist også ret sunde alt i alt.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja for os danskere er det da morsomt!
      nej jeg er også nået at blive træt af dem men så også hvordan småfuglene spise af dem, så blev jeg lidt mildere!
      Nej nogen perfekt orange har vi ikke rigtig at gøre med her:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. 22 grader, som vi hadde her om dagen er helt perfekt! "Orange Perfection" var vel litt å overdrive? Men alt går i hagen, med grønt imellom.
    Nå er varmen her igjen - peser i skyggen og unngår de tyngste jobbene.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      ja 22 den er jeg med på - 26 fugtig varme havde jeg idag - der blev ikke lavet meget!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Flot, at dine dagliljer springer ud trods snylteren. Jeg slap af med mine snyltere i løbet af et par år. Nu har jeg så foræret dagliljerne væk undtagen en, så jeg ved ikke, hvordan de har det i år. Det er SÅ ærgerligt, når de ikke bliver til noget.
    Mange hilsener Lisbeth
    PS De to farver er nu ikke så tossede - de holder samme varme tone.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja er der ikke andre haver i nærheden med disse galmider så er de lette at komme af med, jeg har heller ingen i Sverige.
      Phloxen får lov at stå der - den fortæller også en lille historie:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Sant, det är inte dagliljornas år :) Tur i oturen att de inte är favoriter hos mig. Sockblommornas blad däremot är otroligt vackra. Fick se några stora fina igår. Bladutspringet hos din var magnifikt.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...