onsdag den 27. juni 2018

De varmeste dage




Varmen er blevet hverdag. 
DMI har allerede nu været ude og fortælle at juni er den varmeste i 26 år

I haven er det tørt, knastørt.

Årets første frø er i hus
Her ses de fyldte frøstande på Fritillaria sewerzowii.
Den har altid tidligere smidt sine frøstande umiddelbart efter blomstring, jeg tror ikke jeg har set den på nogen frøliste før, det er da morsomt!

Andre steder i haven vandes der:
Astilbe her 

Og her et af mine forsøg:
Colocasia esculenta  "Burgundy stem".
Da vi forlod forsøget sidste år var det med dette nedslag
2 af de 3 eksotiske har klaret vinteren. Kun den lille har ikke vist sig (endnu?)
Denne her hygger sig mellem de squash og tomater, som jeg også har sat her i skyggen.

Længere oppe i bedet står min orkidé: 
Epipactis thunbergii blomstrer. Og den holder tiden, præsis samtidig som i 2016 
Nogen planter har ligesom et indbygget ur.

Men min Monarda plejer at være en augustblomst:
Monarda X "Jacob Cline"
Og dagliljerne ja: 
Brænder de også det hele af nu i varmen? 
Hemerocallis "Chicago Aztec" er det.

Insekterne er rigtig ved at komme.

Her i haverne er der masser af mad!
Triteleia laxa.

Jeg gad nok vide hvordan det hele havde set ud uden vanding?

Måske får jeg en slags svar:
For  nu tager jeg snart op til haven i Sverige. Det er 4 uger siden jeg var der sidst. de lover over 31 grader deroppe idag...

Jeg er ret spændt på hvordan det ser ud!



18 kommentarer:

  1. Ja gad vide om der overhovedet er noget der blomstrer sidst på sommeren... mine Monarda er også ved at vise farve. Jeg håber der går 26 år igen inden vi får sådan en varm og tør sommer...
    God tur..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita

      Noget er der jo nok - efterårslyng og den slags
      Det er især tørken der er hård ved naturen.

      Tak, og ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hvilken fantastisk farve i Triteleia laxa - og sikken et godt skud med en lille svirreflue (er det vist) i blomsten.
    Uden vand, var haven brændt af. Mine dagliljer holder knapt en dag for tiden. Man kan også se det i naturen herovre. Grøftekanterne ligner en sen august med cikorie i mere end fuld blomstring. Alt andet er gult.
    Og jeg er glad for, at jeg ikke er landmand - det er en katastrofe. Mange heromkring har simpelt hen pløjet (de manglende) afgrøder ned, så vi har store sorte efterårsplamager af bar jord. Ret uhyggeligt, faktisk.
    Jeg krydser fingre for, at det ser godt ud i Sverige. Måske der er kommet lidt vand.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, den blå Triteleia er noget helt særligt - det var blomsterfluen jeg stillede skarpt på:)

      Der er så meget der på markerne der er brændt af, alt efter afgrøde, det er noget af et lotteri!

      I Sverige har det regnet noget mere tror jeg, men det har også været meget varmere - så resultatet, det finder jeg snart ud af:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten

    Hos deg i Sverige og her har veldig likt når det gjelder vær. Jeg hadde 31 grader i går, og får nok det i dag også. Du fikk nok også mye regn når jeg fikk 43 mm, så noe regn har det nok kommet hos deg også.

    Det er knase tørt nå ja, og rundt her er det jorder som burde vært fulle av korn. Det er de ikke...

    Alt er tidligere i år ja. Utrolig hvor tidlig din Monarda er i gang. Nydelig farge på din Triteleia laxa! De har jeg aldri prøvd her.

    God tur til Sverige, og håper at det er liv i noe der oppe!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      ja,m det tænker jeg også, og jeg ser at de netop har indført "Eldningsförbud" deroppe nu igen...

      Triteleia bliver let overset mellem efterårets andre mere farvestrålende løg.

      Tak - og ha en dejlig dag:)

      Slet
  4. Hej Karsten
    Ja man kan godt frygte, om der bliver nogen blomstring i sensommeren men lidt kommer der vel. Mine dagliljer er også i gang, og Monarda er tæt på. Roserne falder lynhurtigt, en enkelt ser halvdød ud. Mine stauder bliver ikke vandet, det går da nogenlunde endnu.
    God tur nordpå, det bliver spændende, hvordan det går deroppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det tager vi som det kommer:)
      Ja dine dagliljer har jo været igang længe. Du har den botaniske gyldne som er så tidlig og som jeg lige har glemt navnet på - Hemerocallis lilioasphodelus eller flava???
      Man kan ikke vande det hele.
      Jeg har vandet roserne moderat, men slæet ikke gødet endnu.
      Tak, Ja det er rigtig spændende!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Good morning Karsten,
    Enough beautiful things to see in your garden. I love the orchid!!!
    The climate is changing. In our country's we have summertemperatures and weather and in countries where people are normaly go to for a Holliday in the sun like Greece streets and houses are flooded because of the bad weather. I am longing for a normal Dutch summer, with rain, a little bit of sun and normal temperatures (fun).
    Have a wonderful time in Sweden.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marijke

      Yes much of the south of Europe have nice weather, really strange!
      But we probably better get used to unpredictable weather...
      The Epipactis are a favorite!

      Thank you - have a great day!

      Slet
  6. Varmen midt på dagen er ikke indbydende. Jeg tænker med gru tilbage på mine unge dage, hvor hver eneste solstråle skulle udnyttes til at skabe en flot solbrændthed. Og så beundrer jeg alle de planter, som trods alt formår at hente vand nok til at overleve trods tørken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det er imponerende og effektivt med planterne.
      jeg synes det solbrændte look kommer nærmest af sig selv disse måneder:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Hei Karsten.
    Det er fryktelig tørt. Noen busker her er helt brune. Og den skal bare forsette. Triteleia laxa er nydelig. God tur til Sverige. Håper det står bra til der oppe. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      også her er det totalt tørt - det er fantastisk at planterne overlever!
      Triteleia kan anbefales!
      Det er helt ok heroppe - ja bortset fra varmen!....

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Ja det har verkligen varit varmt och är så fortfarande. Jag gillar också Colocasia men har mina i krukor som jag övervintrar frostfritt. Fantastiska blad. Jag har letat efter andra varianter än den helt gröna men inte hittat det ännu. Vet att det finns.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Kul att du också har någon Colocasia - Senare på året hoppas jag min blir mera mörk.
      De flesta är inte härdiga men denna skulle kunne klara sig - och i år gick det!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  9. Hej Karsten!

    Fint att se att din orkidé gick i blom. Den är vacker. Härligt också med en blomma som håller tiden, den här varma torra sommaren. Den går väl enbart på ljuset tänker jag.

    Det mesta kommer dock för tidigt, och också här blommar temyntorna och de sena dagliljorna för fullt, nästan en månad innan deras normala tid.

    Hoppas det kommit en del regn vid ditt ställe i Värmland. Jag tror de mellersta och norra delarna har fått mer nederbörd än de södra, där vi bor, så förhoppningsvis har det klarat sig hyggligt hos dig.

    Önskar trevlig Värmlandshelg!

    Anna-Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna-Karin

      När Epipactis först är etablerade skulle de klara sig ganska bra. Det var på datum att blomningen började:)
      Ja, allt för mycket blommar för tidigt - vi får se var som är kvar i augusti!

      Jag vet inte hur mycket regn -en 20mm skulle jag gissa? men nivån i brunnen er 3 meter lägre än sist.

      En trevlig helg til dig med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...