lørdag den 27. februar 2016

I stampe




Det går langsomt hos mig, og med en temperatur der pendler mellem +5 i dagtimerne og nattefrost på en -4. Så er det jo nok vilkårene.

Lige nu har jeg -5, det er klart og vindstille. en rigtig flot morgen med masser af rim! 

Men jeg har ikke lyst til at vise billeder af rim mere, det har vi gjort!

Og planterne er smarte, det er de færreste der har fordel af at spire og vokse om dagen for så at skulle igennem en nat med frost.

Så der sker ikke meget nyt.
Og jeg har da også vist den før: Crocus korolkovii "Yellow Tiger" lækker og fin er den. Den lader endda til at klare vejret flot. Men der er ikke sket den store udvikling siden jeg viste den sidst, det var for en 10 dage siden.

For andre planter er det endnu mere udtalt

Se blot denne Juno iris idag:
Og her for 2½ måned siden:
Nej vel? Der er ikke sket meget siden dengang midt i december!

Jeg tror det er en Iris pseudocapnoides, og den står i stampe...

Jeg har lige været inde på Jan Jacobsens blog fra Spanien - så bliver man da i godt humør, når man gennem hans billeder og ord får en forsmag på hvad vi har i vente.

Jeg måtte selv ud, for at se, om jeg kunne se skud fra nogen Fritillaria.
Og ja, det bilder jeg mig ind, dette er - eller måske den nært beslægtede Korolkowia sewertzowii? 
Vi får se.

Det er en fantastisk årstid vi går i møde!



24 kommentarer:

  1. Hei Karsten. Krokus har jeg ennå ikke i blomst, så fargene glimrer med sitt fravær fremdeles. Her har kommet snø siste uken, og så snart det ser ut til å smelte kommer det et nytt snøfall. Kjedelig nå når jeg vil ha blomstring. Det er meldt flott vær med sol i helgen, så jeg håper på vårvær! Jeg regner med du deler så snart det skjer noe nytt i hagen din! Ha en fin lørdag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin
      Sneen er jo super til at isolere, så jeres nattefrost kommer nok ikke så langt ned i jorden?
      Pludselig en dag går vinden i syd og den milde luft fra atlanten giver dig vår:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja det hele går lidt i stå i kulden, men vi må glæde os over solen. Her er også et tykt rimlag i dag, det er nu flot, når solen skinner på det. Vi har kun haft - 1.3 hos os, så der sker lidt hver dag, synes jeg. Især reticulata iris er godt med. Det er lækre ting Jan viser dernede fra Spanien, ærgerligt hvis det bliver ødelagt af frosten.
    Dejlig lørdag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja solen er bare dejlig!ja -1,3 er jo ikke frost sådan rigtigt, der er mange fordele ved at bo på en ø:)
      Tror også Jans planter klarer sig, og mon dog ikke!

      Ha en dejlig lørdag du med

      Slet
  3. Hej Karsten,
    Ja frosten er i jorden. Det går langsomt lige nu. Ja rim-billeder har vi vist nok af. Glæder mig til foråret. Har også set på Jans fine Iris. Vi har så meget i vente. Det bliver så godt.
    Her glæder jeg mig over vintergækker og erantis.De små blå anemoner er også ved at titte frem God weekend til dig. Mine krokus er ikke så langt som dine.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Anne

      Blå anemoner! Så er det jo forår, altså hvis det er den lækre Hepatica nobilis:)
      Den Crocus jeg viser er også usædvanlig tidlig, Jeg har fået den fra Juris Egle og også for ham er dette tidligt, der er måske tale om en "sport" :)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. God morgon Karsten!

    Exakt så där känner jag också, vill inte fotografera frostiga växter mera i vinter. Här händer absolut ingenting heller, plusgrader på dagarna och - 6 under natten.

    Nu börjar den mest känsliga perioden för de städsegröna växterna, jag glömmer aldrig våren 2013 när värmen dagtid gick upp till + 10 grader och på natten sjönk till - minus 10. Det tog död på och skadade massor av ljung, barr och Rhododendron.

    Skön helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Go kväll Gunilla

      Ja när temperaturen svänger så mycket är det hårt! Jag tror också det var i 13 at alla mina enbär dog, utom de som var så små att de var under snön:(
      Imorgon ska vi ha sol och ingen vind det ser jag fram till!

      Ha en skön helg du med!

      Slet
  5. Hej Karsten

    Ja, det er nesten som her, -5 om natten og 5 grader på dagen i går. Men her ligger snøen fortsatt på bakken, og det er mer i vente :(
    Vi vil jo så gjerne få vår nå, men det er ikke her riktig ennå dessverre. Jeg vil så gjerne tro på vår til 1. mars, men det drøyer nok litt til. Flott den 'Yellow Tiger', for den ser ut som en liten sol!
    Solen varmer i det minste veldig godt inn i stuen her, og det er jo også et vårtegn :)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja den gule tiger ser bare rigtig godt ud - en lille sol ja!
      Nu holder også meteorologerne på at den sidste frost bliver natten til tirsdag:)
      Håber det holder!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Vores krokus starter aldrig tidligt, så dem er jeg ikke begyndt at spejde efter endnu. Lige netop nu, hvor det står stille ude i haven, er det fedt at have et frostfrit sted, hvor planterne udvikler sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Tror denne Crocus er ret speciel, alle mine andre er mere normale:)
      Ja et lille drivhus - det var da en idé!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Ja, nu er vi klare for forår! På kalenderen er denne weekend vinterens sidste, og det er unektelig lysere. Så nu er det ved at skje! :) Dine krokusbilder er så fine! En charmerende sort.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja lyset er bare dejligt, og imorgen skal vi få fuld sol!
      Denne Crocus er ualmindelig forgen:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Jeg synes nu ikke det hele står i stampe på trods af de lave dagstemperaturer og nattefrost. Jeg bilder mig i hvert fald ind at der sker et par mm hver dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Det har du nok ret i - idag var nu ualmindelig trist med tåge!
      Så må imorgen blive super!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Hej Karsten.Ja !!! her synes jeg også at det går lidt langsomt..........for der er jo godt koldt om natten.
    Vi må vist være lidt tålmodige lidt endnu.
    Har også været inde hos Jan og nydt hans små fine blomster.
    Så lad os håbe at der kommer lidt varme når vi starter på den første forårsmåned på tirsdag God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja nattefrosten sætter sit præg på det hele - nu lover meteorologerne også plusgrader hele døgnet fra tirsdag - det bliver så godt!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Hej Karsten
    Jeg syntes nu jeg kan se den lille tigerstribede har foldet sig mere ud :o) Det gode er jo at den holder længere.

    Men du har ret, det går stadigt lidt langsomt. Jeg tror at når der kommer lidt mere varme så siger det PUF og så sker der ting og sager.
    Nu vil jeg da lige hygge mig lidt med den spanske blog.
    Dejlig aften til dig
    Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja, den er blevet noget større, det er nu den dejlige sol i fredags der får den til at folde sig ud, får den skygge tror jeg ikke der går 5min før den har lukket igen.
      ja kommer der varme så eksploderer det:)
      Jans blog er god også at kigge tilbage i!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Hej Karsten!
    Visst är det en härlig tid, att se fram emot allt fint som kommer upp ur jorden. Din Yellow Tiger ser spännande ut. Vi har lite snö kvar, men soliga fina dagar.
    Ha det fint!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja, också han som sålde mig denna "Yellow Tiger" funderar på om det kan vara en "sport" när den kommer så tidigt. Här har vi frost på nätterna och plus grader på dagen -idag ingen sol, den kommer nog någon annan dag!
      Ha en fin kväll

      Slet
  12. Hei!
    Lekker den krokusen din:) Her blir det sjelden noe vårblomstring før ute i mars, eller april. Selv om det har vært tidlig noen år, så er det for meg vår etter påskeferien. Da vil jeg ha blomstring i hagen jeg også. Og ja, det blir flott utover mot sommeren nå.
    Ha en fin fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, den er jeg begejstret for især fordi den ikke har nogen konkurrenter:)
      Påsken kommer jo tidligt i år så det er et passende tidspunkt ja!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...