lørdag den 20. februar 2016

Dagliljer hos Anita august 2015 - opdateret



I august besøgte jeg Anita Kleffel. Hun kan dagliljer -Hemerocallis- og det var en dejlig sommerdag.

Jeg må advare om vildt mange billeder.

Jeg synes altid det er spændende at komme med ind i maskinrummet, ind der hvor det sker, der hvor nye planter bliver skabt. 

Anita har fingeren på pulsen, er i front og har det seneste nye, så det er da oplagt sådan en trist våd vinterdag at kigge lidt på billeder fra mit besøg:


Først ud er et antal helt unike frøplanter, altså kryds der ikke findes andre af. For identifikation har jeg tilladt mig at give dem et nummer. Denne mørklilla sag med sort midte kalder jeg meget passende for nr 1


 Frøplante nr 2

 Frøplante nr 3

 Frøplante nr 4

 Frøplanter nr 5 og 6

 Frøplante nr 6

 Frøplante nr 7

Husk at billederne kan forstørres ved at klikke på dem - jeg har af pladshensyn valgt et lille format her.


Så følger navngivne sorter, nogen er at egen avl som Anita selv har navngivet. Nogen enkelte er markante kryds fra andre. 
 Elisabeth Salte

  Tierra del Fuego

 Fire and Fog

 Chili Spice

 Dragon Knife

No name yet

Freedoms Triumph

Lacy Doily

 Moving Forvard 

 Big Snowbird  

Cosmic Hummingbird

Anitas have er fyldt med dagliljer 


Anitas anden store hobby er Koi karper, der er et imponerende stort vandanlæg i haven.
Her sidder Anita selv. Hun skriver listen over de dagliljer jeg fik fotograferet. 

Du er velkommen til selv at kontakte Anita, det kan ske på mail: irishaven@webspeed.dk

En anden dag ville der nok være kommet andre billeder, dagliljer, hele slægten Hemerocallis, er jo karakteristiske ved at hver enkelt blomst visner ned efter et døgn. Det er en af de egenskaber, der bliver udviklet kraftigt på, og mon ikke vi fremover kan forvente dagliljer med væsentlig længere blomstring?

Tak for besøget hos Anita - det var en fornøjelse!


20 kommentarer:

  1. Det er da helt atypisk for dig at vise så mange billeder, men smukke er de jo. Vi har også en bekendt, som har fyldt sin have med dagliljer, så de rammer åbenbart samlergenet hos nogle mennesker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det er det da. men der var godt nok også mange flotte motiver hos Anita!
      Der foregår en så stor udvikling i dagliljer at det er oplagt for en med samlergen!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten
    Det var fine dagliljer, du har købt hos Anita. Skønt med alle de billeder på en regnfuld ruskedag.
    Glæder mig til at se mere. Nr. 1 er lige min smag.
    God lørdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Der er noget af et udvalg hos Anita ja!
      Jeg synes også det var lige det jeg trængte til:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten

    Flotte dagliljer! Nr. 3 er min favoritt og Lacy Dolly :)
    Heldige dere som får regn, for her laver snøen ned.
    Nå ønsker jeg meg vår!

    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit

      Jamen det er da alletiders!
      Bortset fra at det sner hos dig - Her er der begyndt at komme sne i regnen, men ikke noget der lægger sig.

      Våren har jeg bestilt til 1 marts;)

      Ha en dejlig helg du med!

      Slet
  4. Hej Karsten.
    Det er skønne billeder på en ret grå dag.
    Flot Hemerocalis samling Anita har. Flotte motiver og gode billeder...ja hvis der var plads kunne jeg godt tænke mig nogle flere, men nyder også de skønne planter hos andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      ja jeg vidste den var speciel, men blev alligevel imponeret!
      Vi kan ikke have alt af det hele så vi må prioritere - godt vi ikke vælger ens!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hejsan!

    Att man blir sådär hejdlöst förälskad i någon speciell växtart tycker jag är en fascinerande del av trädgårdslivet - det händer många av oss. Tänk vilken kunskap som samlas hos samlaren!

    Hemerocallis tillhör inte mina favoriter i trädgården, jodå, jag har några och dem skall jag nog behålla men fler blir det inte. Den jag gillar bäst är den första jag planterade H. `Stella de Oro´ som känns speciell för mig, lite sentimentalt förstås. Inte så stor och de kantarellfärgade blommorna avlöser varandra under en lång tid.

    Om din vårbeställning fungerar så kanske vi får vår den 15 mars - just nu är det snöstorm ute.

    Ha det så gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Precis ja. Och om denna kunskap, det starka fokus, går hand i hand med det att kunna förmedla. Då är det bara att lysna!
      Din veneration för "Stella de Oro" forstår jag, den är fin och sund. Jag har hört at det är en selektion gjort på Hemerocallis lilioasphodelus?
      Jag tror hela Norden har regn eller snö idag.

      Ha det gott du med

      Slet
  6. Flotte bilder av vakre dagliljer !
    Helt perfekt å nyte på en grå vinterdag hvor snøen laver ned:-)
    Ha en fin helg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Ja, lidt glade blomster på en ellers trist dag:)

      En fin helg til jer med!

      Slet
  7. For noen åbenbarelser, det var nytt for mig at det fins så mange smukke dagliljer!! Din nummer 1 var også den jeg likte aller best – en helt fantastisk farve, nærmest litt lig din årets rose fra i fjor. Ja, det er godt at kunne bla litt i sitt arkiv på ruskedager – en oplagt syssel som også er meget fornuftig at få gjort på denne tid av året. Selv kan jeg ha godt af at få litt orden i alle billederne fra fjorårets sommer. Og det gjør så godt at se alle farvene og sortene igjen. Det er så fint at vi går mot nye haveoplevelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Nr 1 er også helt speciel - supermørk dyb farve.
      Ja, jeg "tagger" mine billeder, ellers ligger de ordnede efter dato, Det er en munter beskæftigelse!

      Her er det sol og +4 nu - det ser godt ud!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  8. Hej Karsten.Tak for mange skønne billeder af de smukke dagliljer........har da nogle stykker af dem.
    Dejligt på sådan en lidt grå søndag.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Jamen selv tak - ja, jeg så også ud af vinduet og tænkte på noget andet:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  9. Hej Karsten!
    Spännande med så många dagliljor, de första med lila inslag är mycket vackra.
    Ha en fin söndag!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, Anita har verkligen fått fram nogot bra där!

      En fin ny vecka til dig

      Slet
  10. Så många vackra dagliljor. Tack för inspirationen.
    Ha det gott
    / Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria

      Du är så välkommen!

      Ha det gott du med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...