lørdag den 27. maj 2017

Den sidste rockii




Så kom den med, den sidste rockii!

Det er snart en del år siden -i 2013- at jeg modtog en fantastisk sending Rockii pæoner fra Ole Larsen:

Kryds der alle var forskellige.

Paeonia suffruticosa subsp rockii - er den gældende videnskablige betegnelse.

Nogen ligner den klassiske "Rocks pæon".
18cm i diameter og de karakteristiske "sorte" pletter på hvid baggrund.

Andre er der helt klart forædlet på:
Fyldt på den skødesløse frynsede måde mange er så begejstrede over!

Den rosa tegning er speciel flot på denne:
Den enkelte blomst holder ikke længe 
Men som planterne blevet større har hver enkelt fået så mange flere blomster...
Som du ved er jeg glad for selve den enkelte blomst, men jeg må da erkende at sådan et overvældende syn er imponerende!

Og min sidste rockii blomstrede også!
Jeg opdagede den i sendingen som en lille forkølet mini Rockii, som jeg så satte for sig selv.

Og i år blomstrede den!:
En fuldt ud godkendt blomst, men som hos de øvrige vil jeg lade de næste år vise dens potentiale!

Udover rockiierne i Danmark har jeg 7 i Sverige, De har heller ikke blomstret endnu, men da jeg var deroppe så jeg at 3 havde blomsterknopper!

Der er meget at se frem til!

Her kulminerede varmen idag. Det var alt alt for varmt, 28,7 viste mit termometer, det er 5 grader over hvad jeg synes er passende. Så der blev ikke lavet meget, jo lidt småting og vanding af de nye roser, det var vel det....?

Jeg ønsker alle en dejlig søndag



33 kommentarer:

  1. Hej Karsten. Den første pæon ligner en jeg har. Jeg gik lige ud for at se efter men min blomstrer ikke endnu. Måske er det en anden, jeg kender ikke navnet. Jeg har altid syntes, den ser meget "kinesisk" ud.

    SvarSlet
  2. Hej Mette

    Så har du nok en original "Rocks pæon" - han fik 2 eksemplarer af pæonen af de budhist munke der havde forædlet den:) Det er da sjovt!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu går jeg spændt og venter på blomsterne springer ud, så jeg kan kigge nærmere på den. Den er ved at springe ud. Den er ikke ren hvid som knop, der er et svagt violet skær over det hvide. Er det sådan for de hvide?

      Slet
    2. Hej Mette

      Du må vise billeder:)
      Det er helt normalt med farve i knoppen ja.

      Ha en dejlig onsdag

      Slet
  3. Hej Karsten
    Flotte Rockiier, den første kan jeg bedst lide - gad vide om mine ligner, det vil tiden vise, der bliver vist ikke flere blomster i dem i år, men jeg er også godt nok tilfreds.
    Ja det har været noget varmt i dag, i Silkeborg har de haft op til 29, vi kan sagtens nøjes med 25 :) men lidt regn ville være super nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det er den mest klassiske.
      ja det bliv er spændende at se!
      29 - nej så hellere en god omgang regn i nat og 22 imorgen:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  4. Waue..siger jeg bare, hvor er de smukke..... Allesammen, hold da op det er haveguf for øjnene.

    Rigtig god søndag til dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Super du kan lide dem!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  5. Hej Karsten

    Dine rockii er så fine! Jeg er glad i rosa og fylte blomster, men må innrømme at en enkle svart/hvite er veldig fin. Jeg flyttet mine i fjor, men de har noen få knopper. Noe å glede seg til!

    Her var det 28 grader i dag, og det er for mye av det gode. Jeg sto midt i sola og planter roser. Dum idé ;)

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Uha, at plante noget i 28 grader er heller ikke lige mig, især hvis det var barrodsroser...

      Tror alle kan lide den renhed der er over den klassiske ja!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  6. Good morning Karsten,
    What a beautiful Peony you have.
    Have a wonderful sunday.
    Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you Marijke

      Its actually 5 different peonies - all rockiies - there are some small differences between them all.

      Have a wonderful sunday you too!

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Helt fantastiska, så vackra. Värmen håller i sig här med. Det är skönt, men man orkar inte jobba med större projekt.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, rockii pioner är något helt speciellt!
      vi ska få in ett litet regn - och från i morgon blir det kyligare.

      Ha en trevlig söndag du med

      Slet
  8. Värmen har fungerat rätt bra men jag var van vid 30-35 grader och gassande sol, inomhus - iskallt. Det finns alltid något skuggigt parti att jobba i så det funkar trots värmen även här hemma.

    Pionerna är vackra i sin mångfald. Väntar med spänning på att mina olika sådder av buskpioner ska blomma om några år.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      ja, när man som du, kommer från den Kalifoniska hettan. Då är detta mera blygsamma temperaturer!

      Pioner är vackra ja, och samtidigt mycket lättskötta!

      Att vara med om hela processen, från frö till blommande pion - det är fantastiskt!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  9. Hei Karsten, dine Rockii peoner er aldeles nydelige! Så fint at de trives og vokser seg til! Jeg er enig med deg at rundt 22-23er maks trivselstemperatur i hagen. Hvor varmt det var her i går aner jeg ikke, jeg var så opptatt med hagekosen at jeg glemte å sjekke. Ha en deilig søndag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Vi havde en kraftig vind idag og 25-26 grader - det hele tørrer ud - men for os, det er godt det lufter!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Din Benjamin er klart min favorit!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      "Benjamin" er jeg også rigtig glad for!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  11. Vakre alle sammen! Her virker det som at varmen kulminerer idag, fra imorgen skal det tydeligvis bli litt kjøligere igjen.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      Rockii peoner går man aldrig fejl af!
      Samme vejr her og max 15 i ugen der kommer...

      Ha en dejlig uge alligevel:)

      Slet
  12. De är verkligen snygga och jag gillar att de blir buskar. Mina två rocki exploderade i värmen igår.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Ja, exploderar är rätta uttrycket - allt går så fort nu!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  13. Wow, så nydelige trepeonene dine er, og så mange forskjellige du har! Jeg elsker dem, selv hadde jeg fem, importert fra Kina i 2012. Mistet to i løpet av første året dessverre, og nå har jeg bare to igjen. Mine har aldri blomstret, så jeg gjør nok mye feil. Trist, siden jeg ønsket å se blomstring på mine!
    Ønsker deg en ny fin uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Rigmor

      Ja, det problem ser vi så ofte på kineserne...
      Jeg går ud fra at det er navngivne pæoner du fik og ikke frøplanter.
      Det betyder at de er podet, på en anden rod, og at denne podning gør dem sårbare og er iøvrigt ofte udført med dårlig hygiejne. Det råd jeg selv har fulgt er at plante dem dybt og vinklet op mod en 45 grader(!), sådan at den rigtige pæon selv får muligheden for at lave rødder, og kan afstøde den tilpodede rod.

      Dette råd har virket for mig...

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  14. Det er jo nogle fantastiske blomster, og med tålmodighed kommer altså selv de små forkølede med. De enkle er langt de kønneste, synes jeg. Der ser man hele blomstens opbygning uden forstyrrende elementer, og farverne (farveskiftene) kommer til deres ret.
    Nu ser det ud til varmen damper lidt af, og så må vi bare ud med vandkanderne!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, de enkle er egentlig også mine favoritter, selvom de fyldte er meget eftertragtede.

      Ja idag kan der vandes uden at det hele fordamper!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  15. Hei Karsten
    Så lekre de var! Jeg har bare to peoner som ikke er i blomst enda, så jeg skal nyte dine:)
    Sol og pluss 10 her til meg. Men det blir nok litt varmere utover dagen, men ikke over 20 tror jeg. Fint arbeidsvær i hagen når det ikke er så varmt.
    Ha en fin dag i hagen:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Træpæoner er robuste og kan tåle de mest umulige forhold, så hos dig ville de have det ekstra godt!

      Ja men idag og imorgen er der meget på (det rigtige) arbejde - så det bliver først senere!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  16. Hei Karsten! Deilige peoner :-)) Trepeoner trives også godt her i Bergen og nå er det tid for blomstring :-)) Herlig! har kost meg med alle dine deilige innlegg! Ha en deilig uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Det bliver spændende at se - Pæoner er en stor interesse hernede:)

      Du må også have en dejlig uge!

      Slet
  17. De ser fine ud,, Glæder mig til at se dem i Sverige... Jeg er lige gået i stå med at så frø.. Det ene år fik jeg ikke samlet dem ind og et andet år åd mus de fleste og de frø fra sidste år kom i jorden her sidst i april så der bliver et stort slip med disse.. I år har jeg gået og håndbestøvet så jeg håber på en godt høst a frø.. Hvis du har meget jord i Sverige så smid 100 frø i jorden hver år så har du snart en hæk af pæoner rundt om grunden

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...