søndag den 21. juli 2019

CPH-Garden i bakspejlet




Nu er der er gået en god måned siden det store show, sommeren har lagt sig over blogland og jeg har en ledig stund.

CPH-Garden er en satsning som nødig skulle kuldsejle.

Derfor er det vigtigt at give en respons, der også påpeger de problemer der unægteligt er.

Jeg var -som haveblogger- inviteret af haveselskabet og havde fået billetter gratis.

Min første reportage kom samme aften og var fra "blogtræffet" på åbningdagen.

Charlotte Garby direktør i Haveselskabet fortæller i sit overbegejstrede pressemateriale, at der var "knap 16000" besøgere. Tallet for 2017 er ikke med - var det ikke omkring 21000?

Da jeg ankom kl 11 på åbningsdagen så indgangsportalen sådan ud:
Der havde været kø da de åbnede.

Det er en gammel flyveplads der blev brugt i år, umiddelbart et supergodt område, men der var nogen åbenlyse mangler: Det var slemt bumpet og nattens regn havde mudret gang arealerne til.
Man havde fordelt noget flis på noget af det mest befærdede, men der var stadig masser af mudder at smatte rundt i.
Havefolk tager jo den slags med ro, det er vi vant til, mens livsstilsfolket og ja, visse udstillere var stærkt utilfredse. Mange var velforberedte -altså af udstillerne- De mest tjekkede havde plader med som hele standen kunne placeres på.

Udstillingshaverne da?

Hannu Sörenstams blev publikumsfavorit:
Og umiddelbart ser det jo meget godt ud. Men hvad er det egentligt? En pæn mustenssti, og så har Hannu haft tilgang til en plantefabrikants sortiment, og de valgte planter er sat så tæt, så jeg spekulerer på hvordan dette ville have set ud efter bare en måned...

Andre 'haver' melder klart ud:
Disse virkelig imponerende flotte keramik krukker er jo hovedpersoner, det grønne er statister der skal illudere have.

Og dette:
Denne installation er åbenbart også en 'have'. Ja hvad skal man sige?

Fagjuryens vinder blev denne:
Igen supertæt plantet, meget hænger allerede nu den første dag. Men den enkelte plante og dens velbefindende er ligegyldig, det er helhedden der tæller. Ligesom med Hannus have er dette tydeligvis kun lavet for at det skal fungere i udstillingperioden. Henfaldet er ikke kønt.

Reglerne for udstillings haver bør strammes op, og gerne meget. Ville man gå hele vejen kunne man lave haverne mere varige og vente med den egentlige bedømmelse til efter et år. Men det kræver et kulturskifte fra at være et livstilsselsskab til at igen at sætte substansen og haven i centrum, måske endda blive et reelt haveselskab?

Nå, lad os se på resten af showet:

Der var nok 4-5 planteskoler til stede
Med meget varierende priser
Denne spade er da et godt køb tror jeg.

I foreningteltet så vi rosenselskabet - der gerne snakkede om Austin og historiske roser, og iøvrigt klagede over sit faldende medlemstal og ja, den stadig stigende gennemsnitsalder.
Så lidt om Haveselskabets og haveblogverdenen. I min samtale med Charlotte G for nu et par år siden foreslog jeg forskellige tiltag der kunne forbedre den stort set ikke eksisterende relation. Feks kunne de præsentere en ny blog i hvert nummer af 'Haven' - Der er intet sket.
Istedet havde de igen en konkurrence om 'årets haveblog'. Og igen blev det livsstilsbloggen 'livsnyderhaven' der vandt. Her er det sidste indlæg fra den side. Jeg har faktiskt kommenteret.

Haveblogtræffet under CPH-garden - er en rigtig god idé. 
Her er der igen billeder fra det arrangement.
Men der er plads til mange forbedringer, det må blive mere på bloggernes præmisser - med en kort præsentationsrunde og tid til snak ved bordene. Jeg ved godt der står i management-bøgerne at man skal sætte sig på kommunikationen, men det fungerer jo kun hvis det ikke bliver opdaget og irriterende.

Tilsidst en vigtig pointe.

Mange af udstillerne klagede over manglende præcision og skarphed i deres kontakt med haveselskabet, mange så med undren på hvad andre havde fået lov til. Især de der havde udstillet i udlandet var ganske nådeløse i deres kritik og overvejede deres deltagelse fremover.

Vi har kun denne chance, ideen er god, rigtig god - Måske er de der har fået den ikke de rigtige til at stå for udførelsen?



34 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Interessante betrakninger. Jeg får jo bare sett det gjennom dine øyne, men jeg prøver meg på en kommentar. Jeg har sett mange program på tv fra Chelsey Flower show, og utstillingshagene skal kun vare den korte tiden dette holder på. I en ekte hage ville en jo kanskje plantet litt mindre tett. Hvordan det ville sett ut etter et år kan en jo bare gjette på...
    Krukkene var superfine!
    Reskap til hage er jo absolutt på sin plass å ha med og likeså planter.
    Bedømmelsen av bloggene virker veldig urettferdig siden de som bruker instagram kupper det hele med antall stemmer og likes...
    De burde hatt en egen kategori.

    Ha en deilig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit

      Udstillinghaverne på Chelsey er noget helt særligt - og ligesom en institution:) Her har man valgt at kopiere men på et helt andet niveau...
      Det keramiske håndværk var fantastiskt!
      Ja - jeg mener jo at blogge er så forskellige så det ikke giver nogen mening at vurdere dem. Instagram er noget helt andet - jeg forstår ikke sammenblandingen ja.

      En dejlig søndag til dig med

      Slet
  2. Hej Karsten
    Sjovt at høre din mening om CPH garden, der er for meget livsstil over det og for lidt have, er din mening og også min, derfor møder jeg ikke op til arrangementet. Jeg er ikke sikker på, at der kommer mere om havebloggere, vi er trods alt temmelig svindende i antal. Næ de må lave noget mere om Instagram, det er det, der dur nu, så må vi se, om det varer ved, derfor kan livsstilshaven vinde for andet år i træk. Tillykke til hende, så kan vi andre mene, hvad vi vil om det. Flittig med indlæg er hun ikke, men sætter sikkert mange billeder ind på IG, fred være med det.
    Dejlig søndag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nja jeg er nu ikke pessimistisk på bloggenes vegne. alt går lidt op og ned.
      På en måde er det godt at livnyderhaven vinder - det udstiller på en måde dilemmaet.

      Ja ha en dejlig søndag Lisbeth

      Slet
  3. I følge en pressemeddelelse fra haveselskabet, var der 19.000 deltagere i 2017, og det er jo en bekymrende nedgang til 16.000 i år. Forhåbentlig fortsætter initiativet alligevel, for det er nok svært at løbe i gang. Men om kræfterne og pengene rækker til det... ja, det sidder de nok og tæller på knapper om.
    Showhaverne er jo ikke lavet som rigtige haver, men netop kun som showhaver, så jeg har intet problem med dem. Det er lidt som at tage sit fine tøj på til fest. Det dur ikke til hverdagens slid, men kan alligevel godt glæde og inspirere.
    Haveselskabet og haveblogs... ja det er en spøjs historie. Formanden fortalte jo fx glad og gerne fra scenen, at hun havde været nødt til at læse de nominerede haveblogs, nu da hun skulle uddele en pris, men det ville hun ikke gøre igen (læse haveblogs). Hun vil hellere i haven. Mærkeligt at indrømme til en blogfest. Og nok et meget godt udtryk for 'forholdet'.
    /Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, jeg huskede også tallet som højere end de 16000 - Man kan undre om de overhovedet har realitets vurderet første år - eller blot blindt accepteret Charlottes pressemateriale?
      Med showhaverne ser jeg anderledes på det - haver der ikke vil kunne fungere i praksis har jeg det svært med.
      Ja det var en besynderlig melding fra formanden - ikke just en positiv opmuntring... Kommentaren siger snarere en del om afsenderens væsen.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Spændende at læse, hvad du skriver om din oplevelse af CPH Garden.
    Jeg giver dig ret i, at der var for meget mudder, og mens jeg var der kørte en larmende traktor rundt og forsøgte at dække det værste med flis.
    Men showhaverne er netop kun showhaver, og det generede ikke mig. Men jeg får lyst til at opleve Chelsey Flower show, som jeg har set så mange forrygende billeder fra.
    Dejlig søndag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Madame

      Ja det var noget af det udstillerne nævnte - logistik og meldinger i øst og vest alt efter hvem man fik fat i.
      Det rigtige Chelsey skulle være unikt ja:)

      Ha en dejlig søndag du med!

      Slet
  5. Hej Karsten
    Tak for reportage fra CPH og dine betragtninger.
    Jeg diskuterede det med blogger og instagrammer med sønnen min, han siger at instaer også er bloggere..... Jeg diskuterede det ift til CPH, og kåringen af årets haveblogger.
    Jeg fortsår hvorfor Maria vandt titlen igen i år, for hun rammer bredt ud både til unge og ældre med tidens trend og de smukke bileder: det er velfærd, fredfyldt design og luksus at se på- noget de fleste drømmer om, mens man(en selv;) øver sig i at slappe af og have fred med det hele!
    IFT HAVEBLOGGERE og formandens tale: Jeg fortså godt hvad hun siger, for jeg føler selv det bliver kedeligt at formidle noget af det samme om og om igen-derfor er jeg heller ikke voldsomt aktiv på egen eller andres blogs.Jeg var heller ikke på CPH, om end jeg også var inviteret!
    Hilsner og god aften fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja, det kommer an på hvordan du definerer blogs - InstaG er helt billedbaseret og det du eventuelt kommenterer er det enkelte billede. En rigtig blog er langt mere tekst baseret, og det er helheden du kommenterer.
      Maria´s blog har jeg egentlig ikke nogen mening om - har kun kommenteret en enkelt gang der - og hun eer vist ikke aktiv med at kommentere på andres blogs?
      Ja at føle at det er det samme man formidler, at man gentager sig, det er ikke spændende, hos mange bloggere sker der dog nye ting ganske ofte:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Ja det är nog ingen lätt sak att starta en trädgårdmässa där man kopierar andra framgångsrika utomhusmässor. Säkert utrymme för förbättringar men roligt att någon vågar göra det i Norden. Men för långsiktig överlevnad behöver man kanske hitta sin egen stil.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Att hitta sit eget sätt, sin egen stil ja!
      Jag tycker det vore kul med netop detta...

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  7. Hei Karsten!
    Det er det godt å lese begrunnet kritikk. Det er leit at Haveselskabet prioritere livstilshager. Mange av disse tar så langt fra miljøhensyn, fordi det er viktigst å se fine ut, selge og få likes. Det er vondt å lese om roser som får biegift for å se fine ut. Akkurat som det gjør deg flink med roser. Hageselelskapet sender ut noen farlige signaler her, synes jeg.
    Chelsea Flower Show er en stor opplevelse. Var der for noen år siden. Slike utstillinger har lite med virkeligheten å gjøre. Alt skal blomstre i slutten av mai. Vår som høst, men det gir inspirasjon.
    Å stemme fram en blogg gjennom instagram, er urettferdig. Det er to vidt forskjellige kanaler.
    God kveld! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Chelsea FS er unikt og har en helt speciel position, noget er virkelighedsfjernt, men her præsenteres også virkelig mange nyhedder.
      At promovere det ulovlige pesticid calypso - ja hvad skal man sige?
      IG og blogs er helt forskellige ja!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  8. Hei Karsten.
    Intressant å lese innlegget ditt.
    Når det gjelder hagemesser skal en tjene på det samt vise hagens mangfold. Greit for oss som har holdt på en stund. De som er der for første gang vil ikke få det rette inntrykket hva som skal til i en hage. Men et fint tiltak som sikkert kan forbedres.
    Har sans for Maria og Livsnyterhagen. Jeg synes rosene er fine selv om jeg må pelle av masse blader. Er enig i at hos dere finns det mange fine bloggere som burde vært løftet mer frem.
    God sommeruke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Det har du ret i - det er klart at erfarne havefolk ikke vil falde for det samme som de uerfarne.
      Ja sunde roser taber da indimellem blade.
      Rigtig mange blogs fortjener et større publikum!

      Ha en dejlig sommeruge du med!

      Slet
  9. Så fint at du tar deg tid til å bidra til at messen kan bli bedre, håper arrangørene hører på deg, og at bloggkonkurransen blir mer rettferdig. Aner ikke om vi har noe tilsvarende i Norge. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Jeg tror ikke i har noget tilsvarende..?
      Deres blogkonkurrence er ikke så vigtig for mig - men skal den gentages ville det være smart ikke at tage livsstils blogge med!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Egentlig er jeg lidt loren ved udtrykket livsstilshaver. I bund og grund afspejler alle haver vel ejerens livsstil, men jeg er med på, at det ikke er sådan, man skal udlægge begrebet. Showhaverne sammenligner Haveselskabet jo selv med kreationer på en catwalk, hvis formål er at vise nye tendenser og give inspiration, så fra den vinkel er det vel ligegyldigt, om de holder en uge eller et år, men det da bestemt dårligt håndværk at plante planterne så lemfældigt, at de hænger allerede på førstedagen. Angående blog awarden synes jeg, de skulle ændre den til en influencer award, for det er jo det, det drejer sig om, og fred være med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Gode pointer!
      Ja alle haver afspejler dele af vort liv - det er formidlingen af det hele der potentielt gør det til livsstil.
      Showhaverne synes jeg generelt dykkede i kreativ kvalitet i år. Det havemæssige håndværk - med enkelte undtagelser- også.
      Jo årets have-influencer? Hvis det ikke allerede er med i deres årets havepersonlighed?

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  11. "Sprøjt med Calypso og Rosmat begge er fra firmaet Bayer Garden – dette er altså ikke en reklame, blot et råd. Følg anvisningerne på flaskerne. Husk det er bedst at sprøjte morgen eller aften, når der ikke er udsigt til fuld sol eller regn"

    Skrevet under en smuk fotoopstilling af arrangeret rose, havesaks fra Fiskars, som bloggen annoncesamarbejder med, havehanske og 2 pænt opstillede produkter som dræber insekter fra Bayer.
    Det er ikke en annonce, fortælles der, jeg er dog sikker på, Bayer klapper i hænderne over omtalen på den udkårne bedste haveblog i Danmark; kåret 2 gange i træk på Haveselskabets messe., 2018 og 20019. Bayer må være villige til at honorere en sådan optale højt. Det gør omtalen endnu mere troværdig, at der også omtales mulighed for nye mere miljøvenlige produkter, og at der pointeres, det ikke er en reklame.

    Ja, hvad skal man sige; det er altså standarden for den bedste haveblog i Danmark?

    PS, dine fotos viser, at jeg ikke er gået glip af noget ved ikke at have set CPH-Garden. Det ligner noget fra en dyrskueplads forsøgt pyntet med lidt blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Ja det kan man undre - jeg har valgt blot at linke, og så til selv at kommentere på Maries blog.

      Jeg ville nu ikke have været foruden dette show - det tydeliggør jo visse ting - og så var der da også perler imellem og menneskeligt og havemæssigt:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  12. Hej Karsten!
    Intressant läsning om CPH- garden. Så är det nog med alla trädgårdsmässor och utställningsträdgårdar, att de inte faller alla i smaken. På trädgårdsmässan i Stockholm, besöker jag gärna idéträdgårdarna och balkongutställningarna, alla är inte i min smak, men man får några idéer med sig hem. Det är ganska lika år efter år men jag återvänder ändå. Chelsea Flower Show var något speciellt, går nog inte att jämföra med något annat. Där bygger man upp visningsträdgårdarna på kort tid och sedan säljer man växterna, när utställningen är över. Gillar Hannu Sarenströms färgval på växterna, och den med digitalis ser lagom rufsig och skön ut. De rosa stolparna förstår jag mig inte alls på, men kanske det fanns något budskap, och mening med det.
    Smaken är delad och tur är det. Det är lika med trädgårdsbloggar, vi fastnar för någon på grund av texten, en annan för vackra bilder, vilken av dem är bäst. Svårt att välja och utse en vinnare. Men en blogg som gör reklam för gift är inte ett lyckat val.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja allt kan inte vara i allas smak, jag kommer nog också att återvända til CPH-Garden 2021:)
      Denna Digitalis hybrid Hannu hadde vallt var bara fin!

      Jag har vallt bara att länka - folk får sjåalva bilde sig sin åsikt!

      Ha en trevlig dag

      Slet

  13. Det er lort at bruge gift i haven, kunne aldrig selv drømme om det, og kunne heller ALDRIG finde på at linke direkte til et indlæg der reklamere og bruger den slags.

    Og hvorfor får jeg oplevelsen af at du hænger Maria med Livsnyderhaven ud? Det er mildest talt ufint at hænge med-have-bloggere ud i det offentlige rum, ja det er faktisk ligeså ufint som det er at sprøjte sine roser eller for den sags skyld sit ukrudt med gift!


    (Jeg forsvarer ikke vinderen, for havde en anden favorit som blev nr 3)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Anette
      Jeg har valgt at linke helt neutralt til Marie - godt at folk selv danner sin mening - det har du gjort og tak for det:)
      Jeg synes ikke jeg hænger nogen ud - alle der blogger hænger sig selv ud - stikker hovedet frem i det offentlige rum, og må anstændigvis stå på mål for det de skriver, og det gør jeg gerne:)

      Jeg er med på at dette er en spændende og principiel diskussion - tak for dit bidrag!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  14. mojn Karsten
    Et dejligt og godt beskrevet indlæg omkring CPH-garden :) :) :)
    Jeg er fuldstændig enig med dig, med det som du skriver :) :) det var også årsagen til at jeg blev væk i år, for jeg kan bare ikke se mig selv i dette arrangement... da er jeg sgu´for jordnær til, jeg vil have jord under neglene, mærke jorden, dufte og smage planter og afgrøder..., og ikke mindst glæden ved at se planterne gro...
    Selvfølgelig gør Haveselskabet et kæmpestort stykke arbejde med showet, så respekt herfra :) - men det fanger desværre ikke mig.... sorry..

    Ang. de sociale medier !! Jeg ser Instagram som at stå ved stranden og kigge ud over havet, et flot syn og desværre svært at fange detaljerne, og hurtig glemt igen...
    Bloggen er mere personligt, man bliver inviteret indenfor i et personligt havehjem.

    Personligt bliver jeg i blogverden, jeg har ikke behov for alt mulige sociale online halløj vedr. min haveinteresse, så blog og facebook og jeg er godt dækket ind, for der skal være tid til haven ;)

    Til sidst vil jeg sige at det undre mig, at haveselskabet invitere til "blogtræf" og at der så også kommer en røvfuld instagrammer ?????? - så er navnet "blogtræf" nok ikke det rigtige at bruge, men i stedet "Socialt netværk træf" ville nok have mere passende (sorry, dette sure opstød)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mojn Tim

      Jamen ja tak for roserne;)
      Du har ret - det er ærgerligt at det store arbejde haveselskabet gør rammer ved siden af, og ikke rigtig fænger hos folk som dig!
      Din beskrivelse af instagram er super!
      Godt du bliver:)
      Tja ja - jeg sad til bords med en del instagrammere - vi fik da snakket lidt sammen - flere af dem fortalte at de ville overveje at blogge - så det synes jeg da på en måde var ok:)

      Netværkstræf ja det ville være mere korrekt.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  15. Hej Karsten!

    Tack för en genomgående tillbakablick och för att du delar med dig av dina reflektioner. Nu är detta i Danmark men jag skulle nog påstå att samma tendenser finns i hela Norden och större än så egentligen.

    Jag var inne och läste på bloggen du länkade till, för mig är det enkelt, jag återvänder aldrig till sådana bloggar. Alla bloggar med reklam blir bara ett engångsbesök för mig och går man över gränsen och förordar kemikalier för att döda något oönskat i trädgården, då är gränsen passerad med råge. Dessvärre ser jag också problemet i ett större sammanhang, när man valt en sådan väg fjärmar man sig från naturen och en kunskap om hur vår natur fungerar. För mig har trädgården alltid varit en stor inspiration för att få lära mig mer om vår komplicerade natur och alla dess invånare, det är en livslång, spännande och fascinerande resa och den tillfredsställelse det ger mig är en del av min trädgårdsglädje. Om vi inte bryr oss om hur naturen fungerar kommer vi att sluta som förlorare, inga sprutmojer i världen kan minska ett sådant avstånd, tvärtom, det leder till ökad distansering och minskad kunskap.

    När det gäller utställningsträdgårdarna ser det väl ut som på de flesta mässor, arrangerat för att visa upp under en kort tid. Alla som har något så när kunskap om växter som levande material vet att sådan planteringar ser förfärliga ut om några veckor, inget man vill ha i sin egen trädgård. Men - och detta förstår jag inte, publiken, vissa i alla fall, låter sig förföras och charmeras av en ögonblicksbild??

    Bara några omedelbara reflektioner..

    Allt gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, jag ser de samma tendenser i hela Norden.
      Jag tror faktiskt inte detta är en reklam - detta medel Calypso är inte lagligt att använda. Och ja Bayer kanske inte har något moralskt kompass - men de vill nog inte köpa reklam för ett medel som inte går att köpa lagligt?
      Ja - när man inte ser den större sammanhäng går man miste av mycket i trädgården - och i naturen!

      Många i publiken var som du skriver ganska exciterade - Jag tycker att 'haveselskabet' bör ha ett informativt mål - de når inte detta med detta!

      Super reklektioner!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  16. Eftersom jag inte känner varken bakgrund, syfte eller mål med mässan har jag svårt att kommentera. Men jag tänker att en livsstilsdel kan fånga in och skapa intresse hos de som inte redan har ett djupt intresse. Vi som har ett intresse kan och vet redan var det finns bra plantskolor, trädgårdar mm. Men att skapa intresse hos fler, hos bredare massor borde vara viktigt annars blir det en ond spiral neråt. Och då är livsstil enklare att ta till sig än en nördig trädgårdsutställning som jag märker skrämmer livet ur många nybörjare... En annan syn på saken ;)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Du har helt rätt - så kunde det ha varit - Här blev det tvärtom ...
      Här blev livsstil det bärande - Man gjorde reklam för livsstil till trädgårdsfolket.

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  17. Litt humoristisk, faglig-kritisk blikk på CPH- det er godt med slike betraktninger! Ikke bare nesegrus og hodeløs beundring... Setter pris på å lese det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Alletiders - det glæder mig at høre!

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...