onsdag den 20. marts 2019

Tilbage - og lidt dernedefra




Der var jeg heldig
Det lader da vist til, at jeg ikke er gået glip af så meget mens jeg har været væk.

Jeg kender det jo fra mine ture til huset og haven i Sverige, men der er jeg sjældent afsted på denne årstid. 
Lige nu er der 120cm sne deroppe, med stedvis hård skare. Det er hårdt arbejde!

Nå herhjemme kunne jeg hilse på denne lækre Crocus:
Crocus minimus 'Spring Beauty' er det og - jeg er begejstret! Den er måske temmelig lille - men pyt med det - sikken en flot sag!
Her står den i mit stenparti, 
Jeg satte den også i græsvolden, for at sammenligne den med en lignede flot sag.
Men her kom den ikke op - måske den er lidt sart?
Crocus chrysanthus 'Ladykiller' kom derimod upåklageligt op. og ses her med godt besøg!

Og næste hold af løgplanter er begyndt:
Fritillaria stenanthera "Ingachsai" har delt sig i 3, og den første blomst har åbnet sig.
Det er 10 dage før sidste tidlige år som var 2017.

Min første Erythronium er også på vej:
Som du kan se på de symmetriske pletter er det en amerikaner og da den eneste jeg satte her er Erythronium 'Pagoda' er det jo nok den. Men det afslører blomsten snart!

Jeg er også begejstret over disse 2 flotte skud
Paeonia daurica subsp. mlokosewitschii er det. Frøplanter fra en ekspert der har krydset 2 nærmest limegule sager, jeg er spændt på kuløren på disse - men må jo nok vente et par år til!

Og så er der lige Tyskland
Ja, jeg havde jo håbet på at der var sket lidt mere dernede.

Det er der så ikke, men lad mig vise disse 2 store kontraster
Her bliver jeg helt glad, mon ikke der har været børn med til at dekorere busken, og måske sætte løgene i plænen?

Denne livsglæde finder jeg ikke i næste, slet ikke:
Denne nyrige familie har for et par år siden fået totalrenoveret deres ejendom, der er ikke sparet på noget. Hvad mon denne ekstremt kedelige forhave har kostet? 

Det er lige til en flot artikkel i et livsstilsmagasin eller hvorfor ikke - en udstillinghave på CPH 19...

Eller - ja, hvad siger du?



30 kommentarer:

  1. Hej Karsten!
    Fint med de första krokus som tittar fram, har också några som visar sig på framsidan av huset, där är det varmt, men på trädgårdssidan får jag vänta ett tag till. Smaken är olika, föredrar bilden med snäckorna som dekoration, den andra trädgården ser mycket stel ut. Ser början till tulpaner och narcisser i rabatterna, men hos dig har det kommit väldigt långt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      ja det är bra att du har olika sidor - då får du njuta av detta längre:)
      Ja det växer super här!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  2. Den frittilariaen så veldig spesiell ut, du må vise den når den blomstrer også. Ja, det er utrolige summer som blir brukt i mange hager uten at det tilfører noe som helst, men sånn er det, smak, interesse og behov er forskjellig. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Den er meget speciel - og faktisk er blomstringen begyndt.
      Den har ikke været billig den have...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten

    Jeg trodde du nesten var kidnappet eller noe sånt der nede, for det var så lenge stille fra din kant ;)
    Godt å se løkblomster igjen! Jeg er veldig spent på de peonene du viser. Lysegule høres veldig fint ut. Jeg har sett mange nyanser på de, men de er som regel mer gule.

    Det er ikke alle som liker hager, og det må en bare akseptere. Jeg ville ikke hatt det sånn ;)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit

      Nej så slemt var det ikke. det var bare så svært med den tablet...
      P. mlokosewitschii er jo flot med sin gule farve - her er det lidt limegrønt i begge forældre.

      Nej det var heller ikke lige mig;)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten, fine krokus :) det må jo være en stor fornøjelse at vende hjem til egen have og stornyde egen avl. Det er godt nok en meget kedelige forhave du kan vise. De kunne godt bruge et par fede krukker med Hornvioler :)
    Prisen på sådan en have er da sikkert nok så høj at man kunne få 3 pæne kolonihaver i stedet.

    Forsat god onsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja mindst 3 kolonihaver :)
      Hornvioler? Ja, det havvde jeg ikke lige set - men hvorfor ikke?


      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten
    Stadig ikke noget opmuntrende at vise fra Tyskland, godt du har noget i din egen have i stedet, for der er da også ved at ske noget. Men du har ret, du er ikke gået glip af noget godt vejr i den uge, tværtimod.
    Dine krokus er fine, der blev ikke meget blomstring af dem i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det må man sige det myldrer virkelig op, jeg prøver at begrænse billederne lidt - der er meget at vise.
      Nej det vejr har ikke fået mange roser.
      De er ikke færdige endnu mine Crocus - jeg er faktisk godt tilfreds:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten och välkommen tillbaka!

    Härliga bilder från din trädgård, så långt det hunnit redan. Hundtandsliljan hat stora blad, här syns de ännu inte men de första krokusarna har börjat blomma.

    Jag vet att du gillar pioner, vem gör inte det, spännande plantor där i krukorna.

    Trist och tråkig, min reflektion över den märkliga trädgården - där blommar inga krokus nej!

    Ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Jag har aldrig tidigare haft hundtandsliljor så tidigt som nu, men detta är också en ny art.

      Ja pionerna är jag glad över - nya kryss!

      Nej krokus i den trädgården ville vara en otrolig avvikelse i den sterila stilen;)

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  7. enig.... forhaven må være noget for disse livsstils-eksperter, den er godt nok kedelig ;) - og velkommen tilbage ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kin

      Og tak tak - baghaven var endnu slemmere - men den synes jeg det var for invaderende at fotoografere...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Dejligt du er tilbage, så sker der lidt mere i blogverdenen.
    Jeg synes også, det er spændende at gå i haven og kikke på alt det, der er på vej op. Det er jo helt forunderligt at se de små spirer folde sig ud.
    Hver med sin smag. Lignende forhaver finder du også i Danmark. Man kunne have købt mange planter for det beløb, sådan en forhave koster.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Elna

      Tak! Ja der sker bare så meget - og fra dag til dag!
      Ja, man ser lignende i Danmark man kunne have anlagt en rigtig hasve og have penge til overs til en gartner i mange år...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  9. Hei Karsten.
    Fine krokuser. Smak og behag. Jeg kunne ikke hatt det sånn, men de er sikkert fornøyd.
    Godt å ha deg tilbake igjen.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Tak.
      Ja måske, det giver jo ikke meget havearbejde!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. Du er nok vendt tilbage lige i rette tid til at følge udviklingen af alle mulige lækre planter på nærmeste hold.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja det må man sige - der sker noget fra dag til dag:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Hej Karsten. Interessant med foto fra din havesafari. Tilsvarende forhaver kan nok også findes i Danmark. Jeg ville kede mig umådeligt efter kort tid ved besøg der. Hvis der kom en diskussion i gang om "jordbrug", ville jeg nok blive smidt ud. Jeg er spændt på, hvad du mere viser og fortæller. Hilsner fra Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Jeg respekterer jo folks smag - jeg deler den måske bare ikke:)
      Alletiders!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Hei Karsten. Ja hos deg har våren virkelig kommet! Og årets første bie?! Her har en forkommen humle dristet seg ut men den så ut til å angre.. Ønsker deg en deilig fredag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ikke årets første, men meget velkommen alligevel!
      Jeg har ikke set humler endnu. Men mon ikke de kommer?

      Ha en dejlig helg

      Slet
  13. Det var dog et skrækkeligt skærvehelvede, du viser. Det kan stort set kun holdes med RoundUp. Så er der anderledes liv og glæde over de billeder, du viser af labre krokus m.m.
    Limegule pæoner - det lyder spændende.
    Velkommen hjem til foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tak!
      fiberdug tænker jeg og ja lidt dumt sprøjteri når der alligevel kommer noget op.
      ja det er altid morsomt med nye kryds, begge forældre skulle have noget svagt grønt i det bleggule.

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  14. Vacker krokus 'Spring Beauty' men jag gjorde något dumt när jag flyttade mina och jag tror de försvunnit. Låter spännande med dina mloko men ska du inte sätta ut dem så du får dem i blom?

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      jovisst - de kommer ut där de ska stå när jag vet var:)

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  15. Spring Beauty lever da virkelig op til sit navn.
    Og du har været i Tyskland kan jeg forstå. Desværre ser man jo også disse fuldstændigt åndsforladte forhaver i Danmark, og du har sikkert ret i de har været dyre at anlægge, men sikke et spild af ressourcer. - Og hvor er planterne og haveglæden blevet af?
    Fint med sneglehusene til gengæld!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla,
      Ja ikke?
      jeg kom til at tænke på et anlæg i en kirkegård - et mausoleum for livsglæden?

      Ha en dejlig søndag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...