lørdag den 30. marts 2019

Nyt og småt




Jeg går rundt og kigger efter små spirer i jorden.
Kommer alle de nye sager fra efteråret op, og hvordan går det med de mere sarte løgplanter?

Det er egentlig ganske fornøjeligt, for jeg begejstres over både nyt og gammelt.

Denne her er ny:
Det er Narcissus romieuxii ‘Julia Jane’ er jeg ret sikker på, den anden mulighed er Narcissus bulbocodium 'Spoirot', men den mener jeg er mere hvid og har mørkere pollen.

Her er der noget der både er nyt og gammelt
Det er en Iris  'Dardanus' og en Oxalis, jeg først er helt sikker på når jeg ser blomsten

Så er der uventede unger:
Det ligner unægtelig en Podophyllum.

Og jeg har min Podophyllum versipelle stående en 80cm derfra, måske er det et frø herfra?
Det går bare hurtigt nu - jeg havde dem også med i sidste nedslag. 

Jeg viser også lige min Fritillaria stenanthera "Ingachsai" igen:
Hovedplanterne står til venstre i billedet, i centrum har jeg det lille fine sideløg jeg tog sidste år.
Bagerst er det min superfrodige Iris pseudocapnoides.

Og tulipanerne kommer væltende, jeg vender nu hele tiden tilbage til den lille nye sag:
Tulipa neustruevae er jeg temmelig vild med. Blomstens mørke dækblade og de indre blade som har disse elegante 3 striber - En super lækker sag!

Det har været flot vejr stort set hele ugen. Haven er trimmet, jeg er ved at være trimmet - De næste dages kolde vejr det tager vi bare med!




24 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Det er jo alltid spennende å se på løker som kommer opp av jorden enten de er nye eller gamle. De små narcissene er så fine, og det er den Tulipa neustruevae også. Det mørke feltet er er bare så fint.
    Heldige deg som har en trimmet hage. Her er jeg superutålmodig og det er ikke sunt, for jeg blir bare irritert.
    I morgen skal jeg ta på meg lange gummistøvler og lete etter vårtegn. Mon det finnes noen? ;)

    Ha en deilig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, de er rigtig lækre,
      Jeg er sikker på at når din sne er væk, så kommer du hurtigt med!
      Mon ikke du finder et eller andet? Det tror jeg!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  2. Hej Karsten
    Jeg er også sikker på, at det er Julia Jane, det var den jeg købte i Kvickly sidst jeg var på tur, men er afblomstret nu. Marie mente ikke, at den kunne klare sig ude i et bed, men det har den så gjort hos dig.
    Jeg venter stadig på min Podophyllum, jeg håber, den kommer op. Jeg kigger også efter små spirer og glemmer at kigge op, der sker også en masse :)
    God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Ja det nye friske løg har klaret sig, og det hele er tilsyneladende i god vækst, 'Spoirot' har jo så bare ikke set. Jeg har også begge typer i Sverige, der er jeg mere spændt!
      Min anden Podophyllum er ikke kommet op den plejer at være temmelig sen.
      Der var et stort fugletræk her i går, men det er svært at få gode billeder af:)

      Ha en dejlig søndag du med

      Slet
  3. Det er nu et dejligt sted at være, lige dér hvor du føler både haven og du selv er trimmet, og du kan gå rundt og kigge, fotografere, forundres og nyde. Så kan du godt slappe af denne blæsende kolde søndag.

    God fornøjelse!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja jeg er ved at komme godt med selv:)
      Det blev nu til en del hygge-lugning samtidig - sådan du ved lidt automatiskt!
      tak!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  4. Hej Karsten!
    Visst är de små, men väldigt vackra. Julia Jane är en riktig skönhet liksom Ingachsai. De första lökarna har börjat blomma i växthuset. En söt liten tulpan, som jag inte minns att jag beställt. Antingen en felleverans eller något extra jag fått. Men den är fin. Vi fick lite snö idag, men nu tror jag det slutat.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja jag tycker om de små!
      Kanske det är en gåva - det får man ofta med - kul:)

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  5. Det er sjovt at se, hvordan mange af de løg, der ikke kan klare sig i vores jord, lader til at trives udmærket hos dig. Der er simpelthen ikke dræn nok i vores periode. Selvom vores versipelle har blomstret flere år, har den endnu ikke sat frø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Måske har jeg bare været heldig - jeg satte jo også 'Spoirot', og den kan jeg overhovedet ikke finde.
      Jeg tror ikke det er et rodskud - men de5t kan måske være en rodstump der er kommet derover da jeg gravede der i efteråret?

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  6. Hei Karsten.
    Det er alltid spennende med løker som kommer. Ingachsai er bare lekker. En får masse trim i en hage. Jeg er ikke helt ferdig enda, men det kommer seg.
    Her har det vært frost i natt, og det skal bli kaldere. Inn og ut med vårblomstene.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ingachsai er superlækker!
      Ja god motion, man får rørt alæle dele af kroppen!
      Jeg frygter frost i nat - vi får se...!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. Hei Karsten. Det høres deilig ut med en ukes penvær, her er det bare regn, regn, regn... Vel, i dag var det faktisk snø, og sol, men huff så surt og kaldt. Jeg satser på at april blir bedre. Frittillaria har jeg visst ikke mye av, jeg får se å skrive noen av dem på ønskelisten min. Hs en fin siste marsdag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja har set på din blog hvordan rekorderne bliver slået!
      Vi håber på en super april!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  8. Du har sandelig taget os helt ned på knæ i dag - herlige billeder af 'småtterierne'.
    Ingachsai er vel nok fin. Og din nye tulipan er MEGET charmerende.
    Forhåbentlig bliver frosten ikke slem hos dig. Jeg satser på at det klarer sig her. Vi bor jo heldigvis ved vandet.
    Og så måtte det såmænd godt være slut med minusgrader.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, vi er nede i knæhøjde - der det sker:)
      Jeg er bare så begejstret for den nye tulipan.
      Vi havde frost inat - men det ser ok ud synes jeg.
      ja det ville være godt - men mon ikke vi risikerer frost en måneds tid endnu?

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  9. Hej Karsten!

    Kan bara bekräfta det andra redan sagt, det är N.`Julia Jane´ du visar på bild. Den blommar här också, tog en bild av den igår.

    Ser fint ut i dina planteringar, nu kommer Fritillariorna, hundtandsliljorna, Oxalis och allt annat spännande! Överflödets tid i våra trädgårdar är NU!

    Ha det bra Karsten och njut av våren!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunillas

      Ja, den andra 'spoirot' har inte kommit upp...
      Altet kommer nu ja, det är fantastiskt!

      Ha det bra du med!

      Slet
  10. Good morning Karsten,
    It's springtime in your garden too! Lovely to see what is showing up in your garden.
    Have a wonderful day.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marijke

      Yes it is certainly spring, every day bring new exciting plants!

      Have e great week you too

      Slet
  11. Dejligt at haven er trimmet. Så kan du slappe af og nyde havemøblerne, eller gå rundt og “smånusse”, det er også hyggeligt.
    Jeg er ret vild med din Fritilaria.
    Hav en fin uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja, jeg kan nu ikke lade være med at småluge lidt - det vælter jo op:)
      Fritillaria er en fantastisk slægt!

      Ha en dejlig uge

      Slet
  12. Hei!
    Spennende løk du har. De er vakre. Det er så deilig å være i våren.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Ja våren, hvad skal man sige?...

      Ha en dejlig uge:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...