torsdag den 16. august 2018

Stiklinger og en usikker rose




Her er lige en hurtig situationsrapport, om årets første stiklinger.
Halvdelen af de satte Buddleia x weyeriana er kommet i god vækst, og har udviklet rødder.
Men kun 2 af Cotinus coggygria er i vækst, og ikke ligeså ihærdigt som Buddleiaen
 De største af disse blev ompottet:
 Og så lige en rose jeg er usikker på
 Kan dette være Poulsens 'Bellevue'?
Billederne på nettet giver ikke rigtig noget klart svar.

Men måske du kender den?




22 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Buddleia skal jo være så enkle å få til å få røtter på, og det ser jo sånn ut på dine! Morsomt å ta egne stiklinger.
    Det var en nydelig rose, men dessverre så kjenner jeg den ikke. Det regner lett her i dag, men noen steder kan få opptil 80 mm på et døgn. Glad at jeg slipper det ;)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det må jeg sige, det var ualmindelig let, og de har stort set passet sig selv indtil nu. Cotinus er sværere men de 2 jeg har i vækst tror jeg klarer det!
      Her er det endnu en sommerdag med 22 grader allerede, imorgen skal vi få en del regn - men de 80 mm det lyder lige vel rigeligt ja...

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  2. Var det mon parykbusk-stiklingerne med eller uden blad, der klarede det bedst?
    Så fine rødder buddleiaen har lavet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det var klart dem med blad - jeg skal ikke lige kunne forklare det...
      Jeg tror jeg laver endnu et forsøg senere idag - nu er temperaturerne lettere at styre.
      Buddleia er da umanerlig nem at lave stiklinger af, har fundet en ny kandidat:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
    2. Skønt med haveprojekter i håndterbar størrelse :-) Held og lykke.

      Slet
  3. Hej Karsten
    Dejligt når det lykkes med stiklinger, og det ser det jo ud til, at det gør i hvert fald med buddlejaen.
    Rosen tænkte jeg først var Westerland, men efter at have set næste billede blev jeg i tvivl, den er ikke orange nok på det. Jeg kender ikke Bellevue rosen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det er alletiders og man lærer noget hele tiden:)
      Ja Westerland ligner en del???

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten!
    Det är något jag inte provat, men ser ut att du har lyckats riktigt bra. Rosen är fin, men är osäker om det är samma som du länkat till.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Sticklingar är ganska lätt att göra - och kul!
      Ja, jag är också osäkker...

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  5. Det er sjovt tidsfordriv at tage stiklinger. Rosen genkender jeg desværre ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja det er morsomt og de færdige planter er gode som gaver - når man nu har lavet det hele selv:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hei Karsten.
    Flott å lykkes med stiklinger. Rosen er flott, men noe navn har jeg ikke. Her regner og regner det. Det har det gjort en stund.
    Håper snart på litt bedre vær. Enten er det for tørt, eller regner for mye. Dessverre får man det ikke som man vil.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Det er lettere end man tror!
      Det lyder ikke spændende, vi må håbe at morgendagen bringer lidt opklaring!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Det er sjovt at lave stiklinger, man kan blive helt bidt af det. Og oven på den tørre sommer, vi har haft, kan der jo blive brug for nye planter til at dække huller.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Det har du ret i - når man kigger sig omkring så skal de nok blive afsat!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  8. God morgon Karsten!

    Men så roligt med det lyckade resultatet. Växter som man själv dragit upp frön eller sticklingar har man alltid en lite speciell relation till.


    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Just det! Man har varit med från början:)

      Ha en trevlig helg du med

      Slet
  9. Visst är det härligt när sticklingar rotar sig :) Buddleja har jag aldrig prövat eftersom buskarna brukar försvinna hos mig. Men har fått tipset att sätta dem i ren sand. Dags att pröva det snart.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Kanske denna skulle kunna klara sig? Det är en hybrid -B. davidii X B. globosa?
      Tror inte den är så noga med vad du sätter dem i - den är tydligen mycket lätt att rota.

      Ha en trevlig helg

      Slet
  10. Hej allesammen,
    Jeg har lige kigget til mine Rose stiklinger som jeg har lavet for første gang i mit liv og altså de er helt rådne eller det ligner det og de to små blade jeg lod sidde er faldet af �� Hvorfor sker dette?
    Håber på nogle af jer kan hjælpe mig da jeg virkelig gerne vil have det til at lykkes������

    Bedste hilsner kathja

    SvarSlet
  11. Hej Kathja

    Det kan der være rigtig mange grunde til, jeg ved jo ikke helt hvordan du har gjort, det lyder som om de ikke har dannet rødder og er rådnet fra snitfladen?
    For at hjælpe yderligere må jeg have detaljerne.

    Godt du ikke mister modet - upodede roser har mange fordele!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...