mandag den 13. august 2018

Forløsende regn




Så er den tørke afblæst!

Her er kommet 25 mm regn siden igår, og på den gode langsomme måde, jorden tager fra og vandet trænger ned.

Så sikken en uge det blev: Rekordvarme og så masser af den forløsende regn.

Jeg har tidligere spekuleret i hvad det skal blomstre til bierne senere i år, og her er en kandidat:
Kirengeshoma koreana er stærkt på vej, den trives lidt skygget og har klaret tørken fint.

Ligesom disse frøplanter
Helleborus lividus "Sternii". De små frølinger rettede sig omgående op efter den første regn for en uge siden.

Og så blomstrer min Orostachys thyrsiflora, som lovet, her er den:
Tror den står lidt for skygget her under pæonerne, men der kom da en slags blomstring.

Så er der en spændende sag:
Ja, det er selvfølgelig Leycesteria formosa.

Det er ellers en løvfældende busk, men hos mig har den hidtil opført den sig som en staude!
Den skyder fint om foråret, og kommer nu med sin finurlige blomst, som de få bier flittigt opsøger. 

En anden pudsig blomst er Tricyrtis
Tricyrtis dilatata er det, også den har klaret tørken ok.

Ligesom min Kirengeshoma stammer den oprindeligt fra Korea
Så den viser jeg lige igen, hvis vi skulle have glemt hvor godt den tager sig ud på billeder.

Jeg er spændt på hvordan haven reagerer på den forløsende regn!

Vil den lege forår og sende nye skud i vejret? Vil den genblomstre? Eller er året allerede afskrevet?
Mon ikke det beror på den enkelte plante?

Ja, vi får se - det er spændende at have have!



23 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Så godt at dere fikk såpass mye regn! Det hjelper jo veldig. Kirengeshoma har jeg også, og den har også tålt tørken godt her. Det er verdt å merke seg de som tåler tørken godt. Hemerocallis er en av de.

    Vi får se hva høsten bringer, men her er det fortsatt mye som blomstrer. Sedum er en av de, og av de kjøper jeg alle jeg kommer over. De er så verdifulle på sensommeren.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det var super!
      Ja Hemerocallis har klaret sig forbløffende godt, det var lidt uventet!
      Sedum/sankthansurt er alletiders, og du har helt ret deres blomstring er lang og vedvarende!

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  2. Hej Karsten
    Så heldig var jeg ikke, min kirengeshoma er visnet ned, jeg håber, den kommer igen til næste år. Jeg synes allerede det ser ud til, at regnen har hjulpet planterne, ja det bliver spændende at se, hvordan det vil opføre sig de næste måneder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg tror den er mere robust når den har etableret sig. Men det er jo ok hvis den skyder nu eller kommer næste år!
      Ja det er spændende, det er ligesom et nyt forår!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hei Karsten.
    Godt at du fikk regn. Vi har fått mye her også. Kirengeshoma står fint her også. Det begynner å minke med blomster i hagen. Godt jeg har sommerblomstene.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja, og der kom lige en 6mm i nat.
      Jeg håber på genblomstringer og flotte blomster som denne koreanske sag:)

      Ha en dejlig uge du med

      Slet
  4. God morgon Karsten!

    Härligt med livgivande regn! Vi fick också regn häromdagen, ett stilla strilande regn som tacksamt togs emot av jorden. Det slog mig att det var första normala regnet på nästan 3,5 månader. Allt annat regnande har varit i samband med åska.

    Vaxklockan är en mycket trevlig växt så här på sensommaren, här finns nästan inget som blommar pga av torkan men jag såg igår att vaxklockan är full med knoppar. Jag hoppas på en lång och varm höst som en kompensation för den förfärliga sommaren.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, vi får hoppas flera växter följar i vaxklokkans spår.
      Och kanske vissa vill leka vår - den vår vi och de aldrig fick? I så fall får vi hoppas på en bra höst - ja, utan tidig frost.

      Ha en trevlig vecka

      Slet
  5. Hei Karsten

    Kirengeshomaen min blomstrer også straks. Men har veldig mange solsikker rundt seg i år, så den ble litt borte. Men den kommer.
    Jeg har mange høstblomstrende blomster i hagen, og det er veldig godt nå når det går mot høst/vinter.
    Fine små spirer av Helleborus. Kommer dem til å ha de små piggene på bladene når de vokser til?
    Spennende med Tricyrtis dilatataen. Fin blomst.

    Ha en fin ny uke:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Det er en super flot blomst her til eftersommeren.
      Ja disse små spirer kommer til at blive F2 "Sternii" og bladene ligner fuldstændig. jeg er mest spændt på blomsten.
      Tricyrtis er en spændende slægt!

      Ha en dejlig uge

      Slet
  6. Skolen er startet, og regnen er vendt tilbage - det opleves nærmest som åbningen af en ny årstid. Kirengeshoma har også klaret tørken fint her i haven; men efteråret kan nok godt gå hen og blive en bleg affære blomstermæssigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja det er alletiders, det er også svært at have skole i 33 grader varme!
      Kirengeshoma lader det til har klaret sig super hos alle:)
      vi må se - jeg håber jo at en del der normalt ikke gør det vil genblomstre?

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Hei Karsten.
    Sensommeren er også en deilig tid i hagen. Kirengeshoma kommer på samme tid som den alltid pleier. og står like flott. Duehode står også frodig, mørk grønn, og ser sterk ut. Ellers er de fleste høstanemoner litt mindre enn de pleier.
    Er Leysesteria Formosa å få kjøpt i danske hagesenter? Har ikke sett den her.
    Nyt sensommer-dagene:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Kirengeshoma lader til at være konstant - og sådan et år som i år er det jo super!
      Duehovede ser jeg også trives rundt omkring.
      Leycesteria formosa er til salg som plante flere steder, og fås også som frø.
      Jeg ser at bla kridtvejsplanter.dk har den og flere kulivarer også.

      Ha en dejlig uge

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Vi har också fått en del regn den senaste veckan, kommer i små portioner, vilket är bra.
    Många spännande växter hos dig, Leycesteria Formosa har en vacker färg, tror inte jag sett den förut.
    Trevligt med lite blommor som kommer nu, fina bilder på Vaxklockan.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Leycesteria formosa tror jag vi kommer se mera till!
      Vaxklokkan är redan populär, verkar det till:)

      Ha en trevlig vecka

      Slet
  9. Åh ja - dejlig regn i spandevis, som vi ikke selv har båret ud ;-)
    Månestrålens lysegule blomster er en af mine favoritter. Gad vide, om jeg kunne mase den ind et sted...? Jeg får lyst, nu da jeg ser din.
    Flot skud af bien.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det er let at blive glad for denne fine sag!
      Bien gør billedet lige lidt interessantere:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  11. Hej
    Ja regn skal vi nok kigge længe efter på vores kanter, engang i slutningen af september måske!! Vi havde et rimelig vådt og koldt forår til hen sidst i maj, men den væde er for længst brugt op!
    Ha en fin dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Det var jo også det vi gik og hørte at det faktisk var en varmere maj her i skandinavien end i meget af sydeuropa.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Hej Karsten
    Netop hvordan haven vil reagere på regnen er også en af de tanker jeg har haft, jeg tror vi får en smuk september med masser af planter.

    Rigtig God aften :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Jamen ja, det begynder jeg også at tro mere og mere på!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...