mandag den 9. februar 2015

Bagud - og det er godt!



Med haver er der ingen facitliste. Først er ikke altid bedst, tidligst kan også være en bagdel. 

Glæden ved årets første rigtige blomster, tror jeg vi alle deler.

Men personlig er jeg glad for alt, der holder sig tilbage. Vi er i årets traditionelt koldeste måned. Holder varmen eller kommer der endnu et kuldefremstød?

Men også hos mig er der enkelte planter der vover sig frem før tiden:
En Rockii pæon spirer det bedste den har lært. Det er en enkelt af de mange jeg modtog fra Ole Larsen for 2 år siden. Håber den klarer sig - men mon ikke der en grund til at alle de andre holder sig pænt tilbage?


For der er stadig frost i jorden også her i min "sunken garden". Vandet er trukket lidt væk, så der er luft under isen, det gør bestemt ikke noget.


Denne er jeg mindre nervøs for, min Tidløs -Colchicum szovitsii 'Snow White'-, der lige har lagt et par cm til, siden jeg viste den sidste uge.

I de bjerge, der er dens hjemsted, bliver den nok udsat for det, der er hårdere end denne "vinter" her i Danmark.



16 kommentarer:

  1. Hej Karsten Det var en rigtig fin beskrivelse af vores vintertide. Du har ret man føler det er ligesom om man har snydt eller det giver bagslag såfremt foråret kommer buldrende i starten af februar. Og det selvom vi længes og hungres efter det. Men heldigvis kan vi med glæde tage imod det ekstra lys der kommer mere af dag for dag. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Ja, lyset det vil vi ikke undvære! Så må vi tage vinteren -og blomsterne- som de og den nu finder på at komme:)


      Slet
  2. Der er ikke rigtig noget at gøre, når planterne insisterer på at ville over jorden. Først i december så jeg de helt spæde spirer af en tidligtblomstrende staudepæon, og jeg skyndte mig at dække dem med et lag kompost, men de er allerede synlige igen, og nu må de selv om det. Din tidløs er rigtig fin i vintersolen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Nej det er svært - de vil ikke alle tage mod et godt råd:)
      Ja staudepæonerne er sprængfyldt med kraft efter sidste års fantastiske sæson!

      Den tidløs er ligesom blevet en mascot:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja din tidløs gror da godt, den bliver uden tvivl flot. Mine træpæoner har også lidt vel meget fart på, for ingen ved hvordan marts bliver, der har før været barfrost først i marts, det ønsker vi ikke, og vi ønsker heller ikke, at planterne er alt for tidligt på den, hvis det skulle komme. Vi må tage det, som det kommer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tidløsen er blevet min mascot;)
      Ja resten af februar og marts, der kan sagtens komme hård dagfrost:(
      Vi håber det bedste, men tager det som det kommer ja!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Alle vårtegn mottas vel med takk?! Jeg bekymrer meg også over sarte spirer som drister seg opp og ut men de er jo helt ustoppelige :-D Nå har sneen smeltet her i hagen og vårløkene tyter opp av bakken. Dessverre gjelder våryrheten for hagens brune snegler også, men det er jo som det pleier? Ha en deilig aften.!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, det er fantastisk når vårløgene viser sig -
      Tror "den norske riviera" er mere udsat for brunsnegle? Jeg så hvordan vores bestand her, fik et knæk i efteråret og jeg har ikke set en eneste endnu i år:)

      Og lidt optimist må man da være!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Jeg nyder bare det der kommer op - det gør mig så glad. Tænker at hvis der skulle komme en perioder med hård frost igen...nå ja..så har planterne jo prøvet det før...så mon ikke de overlever.
    Det er kun min ene artiskok jeg har smidt en enkelt grangren henover...ellers har jeg ikke vinterdækket - det er gået fint indtil videre, de første fire vintre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Jeg vinterdækker heller ikke med andet end det løv og småkviste stauderne selv fælder.
      Tror også at planterne tåler meget, så er da optimist!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten

    Din rockii ser da så vakker ut der den drister seg sakte frem! Rockii har så vakre skudd, og jeg tror at jeg har fått helt dilla på de :)
    Ja, det kan nok enda komme mere frost, her melder yr det mot helgen igjen. Din hvite tidløs er så fin, og jeg kan jo se at den vokser sakte men sikkert fremover. Heldige deg som kan nyte en tidlig vår i hagen!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      ja rockii skudene er lækre, og også blomsten er fantastisk! men det ved du jo:)
      Også her er der frost i prognoserne men kun om natten - vi får se om det holder!

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  7. Hej Karsten
    Der er da godt nok sket noget med din tidløs siden sidst - flot er den.
    Utroligt du har is i have endnu, du må have meget vand stående i bedet.
    God aften.
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Ja, også til idag er der 1cm til:)
      Isen er smeltet væk nu - og vandet har trukket sig tilbage - det gør ikke noget!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. træpæonerne fasinere mig nu.. en eller anden dag må jeg finde plads til en.. isen er smuk i din sunken garden, og mon ikke foråret kommer lige når det skal ? :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Jo det tror jeg du har ret i - de lover varmere vejr nu, og visse planter sætter nok fart på så.
      Du skal da bare få dig en træpæon de fylder ikke meget mere end en ny hortensia.

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...