torsdag den 11. juli 2013

En sport på Indigo?

Elise var begejstret: "Her er noget du skal se!" - "Min rose har fået en anderledes blomst!" 

OK! Jeg er jo altid nysgerrig efter det spændende nye.

Og det var ikke svært at se: Denne "Indigo" var slet ikke fyldt.



Bagerst på dette billede ser du en "normal" fyldt portland rose "Indigo" - foran ser du et par der højst er dobbelte, og som har en lysere farve!



Der var flere af de anderledes blomster og de kom tilsyneladende ikke kun fra et skud, men sad lidt spredt på en hovedgren.

Jeg kan læse mig til at denne historiske rose er registreret af Jean Laffay, Frankrig i 1847 eller 1830.

Hvis jeg -som jo slet ikke er rosenkender- skulle pege på, hvad de nye blomster ligner, så faldt jeg over en der hedder "Portland's Duchess", håber ikke det er et helt kikset bud... 

Er der nogen her i blogland der har oplevet sådan noget - eller har erfaring med "Indigo"?



11 kommentarer:

  1. Så meget rosenviden har jeg ikke, så jeg kan ikke være til hjælp her. Men du har da ret i, at den kunne ligne Portland´s Duchess. Nogen gange opfører roser jeg underligt, f.eks Winchester Cathedral, som skulle være hvid, men hos nogen får lidt lyserøde blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Og jeg ved nærmest ingenting om roser :) Måske andre her i blogland ved mere! Men i disse dage er der nok en del der i gået i sommer"mode" og er mindre aktive:)

      Ha en dejlig aften!

      Slet
  2. Mystisk; men det kunne da godt være en sport. Det var i hvert fald som en sport på New Dawn, at Penny Lane opstod.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det er også min konklusion, Elise vil prøve at plante et af de nye skud, måske det danner rødder?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hei Karsten

    Ja, det er alltid spennende når slike "sporter" oppstår. Jeg har heller ingen kunnskap om dette, men det er jo fint hvis den danner røtter og siden blir en egen sort.

    Ja, her er det litt sommermode, for det er så varmt, og deilig å kunne være ute og nyte det fine været, og vanne selvsagt. Jeg synes jeg ikke gjør annet enn å vanne for tiden, for vi har hatt en del vind også.

    Ha en deilig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det ville være morsomt med en sport, man hører jo om det, så det ville være spændende selv at være med!

      Her er det også varmt og tørt. Kun jorden i min "sunken garden" er stadig fugtig. så jeg vander også - dog kun det jeg ved ikke må tørre ud, eller hænger med bladene - resten må klare sig med det de har:)

      En dejlig dag til dig med.

      Ja

      Slet
  4. Jeg så i gardeners world at man skulle kunne lave rosenstiklinger i starten af november. Ca 30 hårde stilke stikkes i jorden uden blade med den rigtige ende opad. Den ende som skal i jorden skal skades lidt i barken omkring sovende knopper. De skal stå i jorden hele vinteren og så skyde til foråret. Måske var det noget at prøve ? Jeg ved ikke om det virker...

    SvarSlet
    Svar
    1. Mener 30 cm...ups :)
      Kh
      Marianne

      Slet
    2. Hej Marianne

      Det lyder som en god ide.

      Først vil vi prøve med noget roddanner hormon, jeg alligevel har.

      Vi har også snakket om at få et skud podet - alle køberoser er jo podet. Så det er noget mange rosenplanteskoler er dygtige til!

      Så på den ene eller anden måde, tror jeg vi får flere af den:)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  5. Jeg har slet ingen forstand på roser.
    Dine er meget smukke.
    Ha´ en dejlig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Åse

      Jeg har heller ikke særlig meget styr på det med roser - Det overlader jeg til andre!

      Du må også have en dejlig aften!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...