lørdag den 18. november 2017

Rose drama




Roserne kom i jorden! Men nej, ikke uden forhindringer.

Da jeg sidst var her havde jeg lavet en plan, noget af den holdt fint, andet holdt slet slet ikke.

Men lad os starte med udgangspunktet:


Jeg har allerede 5 roser i mit spørgsmålstegnsbed, med teglsten har jeg markeret hvor de nye skal stå.
Men det hele er totalt frosset, da jeg kommer. 
Også teglstenene er frosset fast på jorden, så jeg beslutter mig for at vente med det hele til efter den lovede regn, som skulle komme natten til fredag.

Sådan så det så ud fredag morgen:
Det havde regnet - og noget uvarslet, var det så frosset totalt igen.

Radioen meldte om vildt mange ulykker på vejerne, og også min egen vej var en skøjtebane:
Man kunne dårligt nok gå på den.

Nå tilbage til roserne:
For jeg fik teglstenene op. Og under en del af dem havde jeg allerede gravet ud til roserne -smart ikke?
Så var det bare at fylde op med jord. 
Men nej...

Og det her praler jeg ikke af:

Argumentet for at grave huller da jeg var her sidst, det var jo frosten. Hvorfor satte jeg så jorden i laden hvor frosten jo også bare kommer ind?

En anden gang må jorden i jordkælderen

Her ser du min dejlige løse jord:
En stor frossen klump...

Så ja, jeg måtte så hakke gennem jorden et andet sted og tage ny jord under frosten og fylde i hullerne.
Kogende vand på jordklumpen.

Og så satse på at det er ok for den sidste rose
Lækre Paula Vapelle ser jeg det er...
Igår aftes

Og nu denne morgen
Jeg kom på en måde i mål - og noget af planen virkede. 

Men jeg har da også lært noget - og det gør jo ikke noget!




30 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Jeg kan ikke annet enn å smile når jeg leser hva du gjort.
    Det må ha vært en syn å se deg hakke i den frosne jorden, og til slutt med kokende vann :)
    Godt at du endelig fikk rosene i bakken. Du skulle nok hatt med deg en ny jordsekk, men det kunne du jo ikke vite.
    Utfordrene værforhold hos deg! Det er skummelt med frossen vei og så regn :(
    Her har alt smeltet, men det er meldt om mer snø til uken. Det gjenstår å se om kommer.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja jeg ville være forudseende og så var der alligevel noget der kiksede:)
      Roserne kom i bakken og dybt- jeg tror på dem til næste år!

      Vejen blev heldigvis gruset senere.

      Sneen er kommet her inat - en 5cm, og det hele er hvidt...

      En dejlig søndag til dig

      Slet
  2. Hej Karsten!
    Blir så imponerad över att du var förutseende att gräva färdigt för rosorna, att jorden skulle frysa, kunde du inte ana. Det löste sig på ett ovanligt sätt. Alla sätt är bra utom de dåliga.
    Ha en trevlig söndag!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja allt löste sig!
      Och jag har lärt lite också:)

      En trevlig söndag till dig med

      Slet
  3. Ha ha! Ja sånn kan det også gå :-D Jeg har vært ute og hakket hull til løk, etter at jorden har frosset, men ikke til busker :-)) Men så ser det jo ut til at det tross alt gikk bra til slutt?! Ha en deilig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja alt gik ok - og nu bagefter er det jo morsomt:)

      En dejlig søndag til dig med

      Slet
  4. Hei Karsten.
    Jeg kunne ikke annet enn smile litt. Hvordan kom du på å grave hull der rosene skulle være?. Godt du endelig fikk de i bakken. Det har vært veldig glatt her også. det er tida nå med frost og regn om hverandre. Fortsatt god helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise
      Jeg har jo før måtte slå hul på frossen jord - det slap jeg for nu:)
      Ja vi må være forsigtige i trafikken!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  5. Hej Karsten
    Ups ja det var ikke nogen nem opgave for dig, selvom jeg synes, du havde været genial på nogle punkter, ja så glippede det lige på et andet punkt, men du kom i mål, så jeg krydser fingre for, at roserne klarer det. Hvordan har du i grunden opbevaret dem?
    Det blev godt nok et fælt føre på vejen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Det bliver spændende, men de er kommet bedre i jorden end dem forrige gang.
      Jeg havde roserne med fra Danmark - heroppe havde jeg dem i et uopvarmet rum - de så godt ud!

      folk kørte i grøften længere nede så alt er blevet gruset nu:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
    2. Jeg har fået det råd at lade barrodsroser trække vand først.

      Slet
    3. Ja, man får gerne det råd - jeg ved ikke om det også ville gælde i mit tilfælde, hvor roserne blev begravet helt - jeg tror jo at det er solen der tørrer dem ud - så de blev plantet dybt og med den tørrest mulige jord - det isolerer bedst mon kulden.

      Vi får se!

      Slet
  6. Hei Karsten. Det er godt med planer, men kanskje enda bedre å være løsningsorientert når planene slår feil. Det blir spennende å se hvordan det blir i blomstringsperioden, gleder meg til å se. Her har det vært så mye regn siste måneden at det jeg helst har unngått å vandre rundt i hagen. Nå er det siste måneden igjen før det igjen går mot lysere tider. Ha en fin søndsg. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Det første år er altid så spændende, jeg har sat roserne meget dybt, i håbet om at de laver egne rødder.
      Ja det er jo fsantastisk at om en god måned går det mod lysere tider!

      En fin søndag til dig med

      Slet
  7. Man lär så länge man lever... Numera har jag alltid jord, sand, torv mm stående i baljor som förvaras frostfritt eller kan tas in så det töar. Det är inte så kul att försöka så i januari - februari annars :)

    Skönt att du fick ner rosorna i vart fall. Nu har ni väl fått snö också? Just nu snöar det faktiskt utanför mitt fönster.

    Ha en fin söndag! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja, då lärde jag mig detta:)
      Här har kommit en 5-6cm, men det klarnar upp från norr - tror det blir en kall dag!

      Ha en trevlig söndag du med

      Slet
  8. Et spørgsmålstegn var vist et passende sted at sætte roserne under de betingelser:-} Spøg til side - de klarer sig sikkert fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      ja ikke:) Jeg er optimist trods alt!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  9. Sikken en historie. Jeg kan lige forestille mig, hvordan det var at stå med al den frosne jord, når du nu ellers havde planlagt det så godt. Jeg krydser fingre for, at roserne ikke opdagede det. De bliver måske de bedste og mest hårdføre roser, du har ;-)
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg havde jo en eller anden idé om at det var præsis som da jeg gravede det op - sådan var det så ikke:)

      De er nok plantet bedre end de 5 roser jeg allerede har - nemlig så dybt så de vil kunne lave egne rødder hurtigt.

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  10. En riktig deckare. Hur ska det sluta? Ja vad gör man inte för sina rosor! Så väl förberett som allt var och ändå så mycket slit. Hoppas de ska trivas där nu.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Jag tror på ett lyckligt slut - Men vi får svaret i loppet av sommaren 2018.
      Tack1

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  11. Hej Karsten!

    Fniss.. ursäkta om jag skrattar lite åt din olycka men du verkar att ta det med humor själv. Önskar dig lycka till med rosorna!

    Den glasbelagda vägen är livsfarlig att beträda, benbrott är inget att längta efter.

    Trevlig söndag till dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Det var ju på sätt och vis lite komiskt, ja:)

      Tack!

      Grusbilen kom ett par timmar efter, mycket välkomment!

      Ha en trevlig söndag du med

      Slet
  12. Uha for en gyser! Både gyseligt koldt og gyseligt spændende. Her fik vi lige akkurat flyttet en del stauder til min fars have i går inden den gyseligt kolde blæst - og muligheden for frost - satte ind. Men et stort tillykke med dit rosenprojekt! Med stædighed og stærke muskler når man langt.

    God ny uge!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Det er først idag jeg synes det er koldt, man får jo varmen ved at fælde træer og grave have:)
      Men idag er vinden i nord - det skulle blive max -6 grader imorgen

      Tak!

      Du må også have en dejlig ny uge

      Slet
  13. Sikke en historie, jeg trak nu på smilebåndet - du havde virkelig tænkt det igennem, og så spillede vejret dig alligevel et puds. Men det endte jo godt, håber roserne klarer den utraditionelle start.
    Ha' en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja jeg var så glad for min idet med at lave hullerne forinden så jeg helt glemte jorden:)
      Tak, vi får se næste år!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  14. Hei Karsten
    Morsom lesning:) Og det går sikkert bra med rosene til våren? For du har kanskje mere hardføre roser i den hagen enn i den andre? Godt du planlegger godt, fint tips dette med å grave hull før frosten kommer.
    Jeg pleier å ha noe jord i kjelleren som ikke fryser, i tilfelle jeg trenger litt utover vinteren.
    Fint når verden blir hvit. Her er det bare litt rim på bakken.

    Ha en fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      ja det håber og tror jeg - roser er jo robuste. Disse er ikke rigtig udvalgt efter hvor hårdføre de er men mere efter udseendet:)
      Jeg har bevidst valgt at sætte dem dybt, rigtig dybt, jeg satser på at de selv laver rødder. DEt tror jeg er vigtigt!
      Ja, så lærte jeg det- jord i kælderen:)
      Her er der kun en 4-5cm sne, men -8 nu og det bliver -13 i nat siger de.

      Ha en fin aften:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...