tirsdag den 7. november 2017

Frost på de eksotiske




Det var den første rigtig frost i denne sæson.

Det var mørkt da jeg tog afsted. Så nu i eftermiddag var jeg var ekstra spændt på at se hvad der var sket i haven. Især selvfølgelig med årets nye "tropiske" bladplanter.
Det er ikke mange uger siden jeg satte dem her i deres varige bed.

Og så i nat blev det -3 grader i 2 meter højde, der var fin tynd is på vandet. Jeg var forberedt og havde vandet planterne med masser vand igår om aftenen. 
Måske var det det der virkede?
For planterne har klaret sig uventet flot! Jeg spekulerer på hvornår de naturligt finder på at lukke ned for vinteren.
Måske er det snarere regnperioder der i Himalaya, altså monsunen, der styrer deres vækst? 
For selvom det går langsom er der stadig lidt nyvækst. Som her på Colocasia affinis jenningsii

Og enkelte blade der takker af
Det er nu planterne skal stå deres prøve! De har klaret snegle, regn og vind. 

Nu gælder det vinteren!

Vil du se mere om dette eksperiment, er der noget om starten her, og en mellem status her.

18 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Spennende med dine eksotiske planter som har tålt litt frost! Ja, kanskje de ble beskyttet av vannet, selv om jeg trodde det ikke hjelp de? Uansett klarte de seg godt i sin første frostnatt. Det blir jo spennende å se hvordan de reagerer på langvarig kulde. Selv om dere kanskje ikke har så lenge kulde av gangen? De er veldig flotte, og de minner meg om stueplanter.

    Jeg håper de klarer seg gjennom vinteren :)

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      jo - ved let frost er vand effektivt til holde temperaturen ved netop frysepunktet - altså ikke under nul.
      Ja, alle siger jeg skal pakke dem mere ind - men nu prøver jeg det her - jeg har reserver - alle planterne har lavet "unger" som står anderledes beskyttet.

      Det er ikke stueplanter, men snarere deres alpine slægtninge:)

      Her er vinteren fuldstændig uforudsigelig - i 2013 havde vi frost indtil starten af april:( Andre år er mere humane!

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  2. Hej Karsten
    Godt de eksotiske planter klarede sig, det er da muligt, det har hjulpet at vande dem godt, det skal man jo også med rhodoerne, for at de skal klare frosten, hvis de har haft det for tørt inden vinteren.
    Jeg er da overrasket over, at I havde - 3 grader i to meters højde, jeg synes ikke, at man kunne se på vejrkortet, at temperaturerne var så lave, det var de ikke hos os, men vi er jo også tæt på havet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det er jo et gammelt fif - mens vand fryser kommer temperaturen ikke under nul.
      Det er skam DMI - eller rettere deres borgervejr - jeg tager en nærliggende vejrstation der plejer at passe med mig:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hei Karsten.
    Det blir spennende å se om de klarer seg gjennom vinteren. Godt at du har "back up" hvis ikke. Her trengs ikke å vannes. Det er så bløtt, så bløtt. Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Jeg er superspændt - Jeg vil holde mine back-ups frostfrit!
      Ja jeg vandede heller ikke fordi jorden var for tør, nej det var vanddråber på bledene jeg var ude efter:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Jeg siger som Hanne-Lise, at det er godt, du har backup.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det er jeg også glad for!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Spännande experiment! Har inte läst nånting om den typen av växter. MEn en del träd och buskar jag har vet jag klarar minusgrader men det som knäcker de är tjäle i jorden. Det kan ju se väldigt bra ut med tex de amerikanska zonerna och alla minusgrader de kan få... ..men de får aldrig eller sällan tjäle. Men om man inte testar går det inte att vinna eller hur?

    Lycka till! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja jag har tänkt isolera kring dem senare.
      Detta är et billigt och kul eksperiment:)

      Tack

      Ha en trevlig dag

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Fina bilder, speciellt pärlbandet av vattendroppar på stjälken. Hoppas ditt experiment lyckas och att de tål vintern. De är gröna och fina fortfarande. Här har två kalla nätter gjort sitt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Hoppas dessa vet när de ska stoppa, och dra energin ner i knölarna..
      Vi har inte haft riktig frost än.

      Ha en trevlig dag

      Slet
  7. Hei Karsten! Utrolig spennende med disse lekre bladplantene dine! Jeg krysser fingrene og venter i spenning! kanskje skal jeg prøve noen selv til neste år?! Ha en deilig torsdag :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Jeg er super spændt - det ser ud til at frosten nærmer sig...
      Ja med dit klima og med tanke på at de klarer sig i Skotland!

      En dejlig torsdag til dig med

      Slet
  8. Spændende at følge dit eksotiske eksperiment. Og hvordan du vælger at få dem gennem vinteren, Mon overdækning kan klare det? Håber, det lykkes.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg satser jo på at de skal visne ned, og så vil jeg nok dække jorden.
      Det vil være super godt hvis de kan overvintre.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Hei Karsten

    For et spennende eksotisk innslag i hagen. At den tåler både regn og vind høres ut som en plante jeg kunne prøvd her i Bergen. Det blir spennende å høre hvordan den takler vinteren hos deg :-)
    Ha en fin dag!
    Hilsen Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marianbne

      Ja, det lyder oplagt - i får heller ikke så hård frost.

      Jeg skal nok rapportere - også hvis det ikke lykkes.

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...