mandag den 27. juni 2016

At sommer blogge




Det er noget andet at blogge om sommeren. Det er netop nu og her alting sker, for alle os med have.

For mig bliver der ikke altid tid de store tematiske blognedslag, og jeg får også mindre tid til at nærstudere andres blogge og at kommentere.

Det er nok et vilkår, især når vejret i den grad er med os. Og så meget af den ledige tid kan foregå netop i haven.

Jeg tror andre kan have det på samme måde?

Så her - mandag morgen, følger lidt tilfældige billeder fra en dejlig weekend:

Årets første daglilje:
Denne Hemerocallis hedder "Rose In Snow". Mon ikke navnet hentyder til, at man med lidt god vilje, kan se lidt hvidt i kanten?

Efter martagonerne er der en lille pause før de andre liljetyper blomstrer
Endnu et af mine egne kryds, der lægger an til at blomstre for første gang

Og roserne gør sig bemærket, nogen med sine blomster. Denne med sine fantastiske torne:
Rosa omeiensis pteracantha. 

Nå du vil også have en "rigtig" rose...
"Susanna Tamaro" - Først i sol og siden i skygge 
En rose jeg tror vil falde i manges smag.
Fra den store italienske rosenforædler Enrico Barni  2007.

Også bierne nyder godt af det fantastiske vejr
Her er humlen igang med en noget sneglebidt Iris fulva

Og her på Iris x pseudata "Okagami":

Og pæonerne er stadig leveringsdygtige:
Paeonia delevayi med sine fantastiske nye skud, der nu er nået en 80cm op og stadig har masser af blomster. sikken humlen får slæbt pollen hjem!



Sommerfuglene er stadig lidt sky synes jeg, De bliver nemmere at komme tæt på senere på året 
Kun en kom ordentligt i kameraet: Nældens takvinge - Aglais urticae. 

Nu lader det til at blive mere normal sommer, det gør ikke noget. Så kan jeg måske få kigget en ekstra gang ud i haveblogland. 
Og vi alle kan glæde os til, når varmen og solen tager en omgang til.


32 kommentarer:

  1. Godmorgen Karsten
    Ja her har vi sol fra morgenstunden, men også en del udtørrende vind, det er ikke sjovt, når man ikke har fået ret meget regn.
    Smuk daglilje og rosens torne er fantastiske. Det bliver spændende at se dit nye kryds.
    Du har ret i, at det er svært at nå og kommentere ved alle, når man også skal nå haven. Og dog er der stadig ikke mange som laver indlæg, det gør så ikke noget, for vi kan ikke nå at se dem alle alligevel.
    Dejlig start på ugen til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Sidste år havde den nye lilje også knopper, en enkelt eller to tror jeg, men i et uvejr knækkede de af.
      Så det bliver spændende i år.
      Det har du ret i - hvis alle bloggede som i marts april, så ville vi have travlt:)

      Og en dejlig ugestart til dig med

      Slet
  2. God morgen, Karsten! Her i Bergen har det regnet mye de siste dagene, og det skal det visst fortsette med. Riktig kjedelig for peonene som akkurat har sprunget ut, men absolutt en glede for brønnen som gikk tom. Det har gått greit å bære vann til drivhusvanning, drikke og litt småvask, men værre er det med alt annet som behøver vann. Nå har jorden blitt mettet og brønnen fylles opp, så blir livet normalt igjen. Med mindre hagevær har det blitt tid til å lese mange blogger, så da har jeg fått en del nye blomsternavn på ønskelisten. Jeg tror de fleste bloggere forstår at godt hagevær kan bety færre visninger og kommentarer på bloggen. Ha en fin mandag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Anne-Kristin

      Godt at i igen har fået vand i brønden, nu har du jo hus på klippegrund, måske det ellers var en idé at få den boret dybere?
      Jeg tror du har ret i det med vejret - flere får læst når vejret ikke indbyder til fornøjelser i haverne:)

      En fin ny uge til dig!

      Slet
  3. Tja, om vinteren er der for få motiver, og om sommeren har vi for travlt - fantastisk i grunden, at så mange jævnligt laver indlæg trods alt. Dejligt med et alternativt rosenbillede. Vores dagliljer bliver mere og mere angrebet af galmider, så i år fjerner jeg også med hård hånd naboknopperne til de angrebne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det er noget af et paradoks!
      Ja, de galmider er irriterende - synes nu jeg kan se hvilke knopper der er angrebet, de der buttede. Så jeg nøjes med at fjerne dem.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  4. Hej Karsten

    Ja, bloggland er ikke likt gjennom året, og om sommeren skjer det mye mer enn resten av året, for da har jo vi hageeiere det så travelt! :) Så flotte bilder du viser!

    For noen flotte torner det er på Rosa omeiensis pteracantha, men jeg ville nok helst ikke kjenne på de ;) 'Susanna Tamero'var helt i min smak, ja. Vakker farge på den.
    Iris x pseudata 'Okagami' er bare helt nydelig! Hvite blomster er så fint synes jeg.
    Det har vært så mye sommerfugler her også i det siste, og tror de nettopp er klekket. De er vanskeligere å ta bilder av nå ja, for senere er de ikke så sky ;)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, vi kan jo ikke gøre 2 ting på samme tid:)
      Tænkte nok Susanna lige var noget for dig;)
      Det kan du have ret i, at de er nyklækkede - hvorimod de senere jo har klaret selv at lægge æg så deres funktion er ligesom sket.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
    2. Nei, det kan vi dessverre ikke gjør, selv om jeg skulle ønske at det var mulig noen ganger...
      Ja, den var akkurat noe for meg! Jeg vet de er nykkekkede, for jeg har nettopp sett larvene på brenneslene jeg har her pga. sommerfuglene. Har sett både neslesommerfuglene og perlemorsommerfuglene nå nettopp som bittesmå :) Godt å vite at det blir en flott sensommer med mange sommerfugler!

      Slet
    3. Ja brændenælder er måske irriterende at komme i kontakt med, men de tjener som vært for rigtig mange nyttige insekter. Ja, lad os få masser af sommerfugle senere på sommeren!

      Slet
  5. Hej Karsten.Kan kun tilslutte mig hvad alle skriver ang. tiden til at blogge.
    Men holder nu ved mit søndagsindlæg.Og flot daglilje.......glæder mig til mine blomstre.
    Og nu fik jeg lagt et billede ind for dig.nemlig min eneste Martagonlilje.........måske du kender navnet.
    Og din Okagami iris er da bare helt fantastisk,sikke et mønster den har.
    Smukke roser du viser.
    Og god dag til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Jamen alletiders - har lige været på dit lille gods og kommenteret.
      Liljen ligner en flot selektion af selve arten.
      Ja, alle Pseudata iris har dette markante mønster, vi kommer til at se mere af denne type i årene fremover!
      Det var et par roser der ligesom ikke passer ind i et tema - så kom de med idag;)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  6. Ja, nå må vi jo være ute og oppdage :)
    (Men fotoapparatet kan jo være med)
    Etter å ha sett bildet ditt, lurer jeg på om jeg kanskje "behøver" den rosen med de vakre tornene likevel?
    Ha en flott midtsommeruke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Ja når vejret er med os er vi da ude!

      Det er årets nyskud der har de flotte torne, sidste års er blevet kedelige grå. Så jeg er glad for at jeg skar den meget tilbage.

      En flot uge til dig med!

      Slet
  7. Skønne fotos.
    Jeg synes nu det er helt rart med mere normale temperaturer...kunne dog godt undvære blæsten..den gør det koldere end det egentlig er.
    Jeg får ikke lavet spor i haven, når vi har så høje temperaturer, så jeg hilser det køligere vejr velkommen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Det kan du have ret i - over de 25 er heller ikke lige mig!

      Ha en dejlig ny kølig uge:)

      Slet
  8. Det var da dejligt med lidt forskellige billeder fra din have. Wow hvor den rose har nogle flotte torne, den er da smuk på sin helt egen måde.
    Og endelig til sidst et billede med en sommerfugl :o) dem har jeg ikke set mange af i år endnu.
    Jeg syntes også det er svært at finde tid til at blogge, men det er nu så hyggeligt og så må man tage sig tid. Jeg holder meget af at se hvad der sker i jeres andres haver.

    Forsat god uge til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Mange af de larver der kravler rundt og æder på vore planter vil jo blive til eftersommerens flotte sommerfugle, så vi har det bedste til gode:)
      Du får da blogget regelmæssigt og godt humør!

      Du må også have en dejlig uge

      Slet
  9. Så fine bilder! Visst er det som du sier, mye tid framfor PC'n blir det ikke på denne årstiden:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      Tak tak - idag har det regnet og blæst, så det var en god dag at blogge:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Hej Karsten,
    Ja havetiden i Juni er for travl til at blogge for meget. Jeg nyder min egen og andres haver rigtig meget.Din Susanna er meget smuk. Jeg er påudkig efter en ny rose eller to.Der er mange fristelser derude. Mine Liljer er i gang- Lollipop er rigtig fin i år. Menher måtte godt kommenoget vand til haven.Jeg læser med og prøvet at lave et indlæg hvert måned. Mere bliver det ikke til lige nu. Er du på instagram? Det er nogen gange nemmer at poste et billede her og nu. God uge til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja at blogge skal være sjovt:)
      Jeg vil henover sommeren vise en del lækre nye roser, måske det kunne give inspiration?
      Tror det meste af danmark har fået lidt vand idag, og mere skulle der komme siger de jo...
      Nej er ikke aktiv på disse billed platforme - du har ret, de er nemme. Men for mig er det også ordene og dialogen der er vigtig.

      Du må også have en super uge

      Slet
  11. Det der rosentornebillede er da helt fantastisk. Og de dunede humlebasser er slet ikke til at stå for.
    Hvad angår tiden til at blogge, er det svært at sige hvornår det er bedst. Det kommer også lidt an på om "ånden" flyver lavt over mig og det samtidig rammer en regnvejrsdag!! ;o) Men vi blogger det vi har tid til og sådan er det bare. Idag snupper jeg fx en blogmarathon, hvor jeg surfer rundt og får læst en masse. Manden ser jo alligevel noget med en bold! Hyg dig. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Ja, Island fører stadig 2-1 og har lige haft et super flot spark på mål;)
      Godt med sådan en marathon, der bliver skrevet meget rigtig godt i disse dejlige måneder!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Hej Karsten!

    Jag njuter av dina störtsköna bilder, jag är själv fullständigt oteknisk och klarar bara av att köra med autofokus. Och nej, det blir inte så bra.

    Instämmer, det finns inte så mycket tid till bloggen just nu, varken att skriva eller att läsa.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Bilderna på din blogg är fullt godkänd!
      Speciellt när man kommer tätt på motivet, kan det vara bra att ställa skärpan manuellt.

      Nu skulle vädret bli mera normalt. I så fall, i regnet, tror jag flera får tid:)

      Ha en det gott du med

      Slet
  13. Flott rose, som ligner marsipan! En dejlig farve også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill
      ja, det har du da ret i, og formen er den lidt skødesløse;)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  14. Lidt skødesløse... Det var godt sagt! Heri ligger mye af hemmeligheden til charmen, synes i alle fall jeg.:)

    SvarSlet
  15. Rosinen i pølseenden, ja det er mig... Jeg synes jo også at dine billeder er noget så eminent flotte og du kan bare det med detaljerne på planterne. Her er nogle af mine liljer også sprunget ud og roserne kører deres store show lige nu. Man kan ikke både være i haven og være på bloggen, men jeg nyder at lave indlæg og ville gerne lave flere, for der er så meget at fortælle og vise, men-men-men... Når jeg skal slappe lidt af surfer jeg rundt hos I andre:)
    Fortsat god aften, ligen nu skinner aftensolen og jeg kan høre solsortene synge gennem den åbne terrassedør.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Jamen det lyder da bare så hyggeligt, og super at der bliver tid til at se på blogge, på besøgstal kan jeg jo se at der faktisk er et stigende antal der kigger, og netop dette nedslag er da ellers unægtelig også blevet pænt kommenteret:)
      Vi må nyde sommeren og ihvertfald ikke få det dårligt over at vi ikke får kommenteret eller set det hele. De mørke aftner og regnfulde weekender skal nok få tingene tilbage til det vante!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...