mandag den 27. maj 2019

germanica - farvel?




Så lykkedes det måske, tror jeg bestemt, og imorgen kan jeg sandsynligvis køre til Danmark, og hurtigt derefter til Sverige. 
Det hele er blevet udskudt igen og igen, hele tiden et par dage eller to.

Måske ender jeg endda med en vis økonomisk gevinst. 
2 biler er det endt med, og kvalitet til en særdeles billig penge, får jeg at vide af de der kan biler bedre end mig.

Igår har der været valg til Europa-parlamentet. Her har været liv i gaden, søndage er ellers ualmindelig stille her.

Jeg gik en tur i byen.
Det er de offentlige anlæg der viser de mest interessante planter, hvad mon dette er for en busk med disse flotte blå blomster?

Kender du den?

Foran valglokalet står denne imponerende iris
Spejlbilledet er da vist mig selv. og blomsten: Iris x germanica er det egentlige motiv selvfølgelig.

Dem ser jeg også rundt omkring i haverne.
Igen er det de mere oprindelige typer:
Det er småblomstrede sager.

En enkelt er jeg ret sikker på er en veldefineret art:
Iris variagata vokser vildt i Ungarn, og ses i mange haver her, det er en af de oprindelige arter der indgår i Iris x germanicum hybrid-komplekset.
Nå ja - som du ser er her også skvalderkål.

En enkelt Hemerocallis er tidligt i blomst, små temmelig små gule blomster - også ret oprindelig tror jeg.
Måske Hemerocallis lilioasphodelus? Der jo vokser vildt i Italien.

Her er også kommet 'sne':
Jeg tror hele nordeuropa er ramt...

Og mine nyindkøbte roser er begyndt at blomstre:
Her er det 'Zoic' -  Massad  2010.  Den har stået i sin lille potte og blomstrer alligevel som så mange roser her omkring.  

Spændende at kunne få disse roser med hjem. Og gerne imorgen...





26 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Ja, jeg har fått valget med meg, og politikk er alltid intressant. Imponerende iris foran valglokalet! Den dagliljen minner om en jeg har som blomstrer lenge før de andre. Jeg trodde lilioasphodelus var lysere gul? Men jeg kan ta feil :)
    Bilkjøp er alltid en utfordring, men det er vanskelig å klare seg uten dem...
    Det hvite på bakken har fått et eget navn her i Norge, og det er "fnokk".
    Vi har fått masse av det her, og det har allerede begynt å spire overalt :(
    Flott rose!

    God tur hjem og til Sverige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit

      Ja den Iris var imponerende flot!
      Kameraet - en samsung S10 laver nok farverne noget 'tydelige'.
      ja specielt når man skal transportere en masse er store biler gode!
      fnokk er et godt ord!
      Rosen er allerede lækker!
      Tak!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  2. Hej Karsten,
    jeg tror den blå busk er en Ceranoathus "Repens" - amerikansk syren. jeg har engang købt en, men den kunne ikke overleve det danske klima/vinter. God tur hjem i din nye bil. Fine billeder

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Super tak! Ceanothus thyrsiflorus var. repens ligner totalt!
      Tak!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja men hold da op er du ikke kommet hjem endnu, jeg har godt nok tænkt på det. Men du oplever da lidt på din tur og ser fine ordinære blomster, men de er nu fine alligevel. Hvordan mon du får to biler hjem, god tur, jeg håber, det går godt denne gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tror jeg lader den ene stå som reserve - jeg tager ikke noget for givet!
      Tak1

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Nu må det vel også snart være på tide at komme hjem, men jeg synes nok det vil være en bedrift, hvis du formår at køre to biler over grænsen i ét træk... Nå, der er nok noget jeg ikke helt har forstået.
    Flotte blomsterbilleder du fanger i ventetiden! Ligner sommer der hvor du er.

    Hilsner og god tur fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, det må du nok sige, det har varet alt for længe. Den bil ene lader jeg nok blive her i første omgang.
      Hernede har det været sommerligt til nu ja.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hei Karsten.
    Får håpe at det nå går bra og at du kommer deg hjem.
    Flotte bilder du har taget under oppholdet ditt.
    Flotte iris og nydelige roser du har kjøpt.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Tak, ja nu skal jeg bare modtage bilerne, og køre forsigtigt.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. God tur hjem! Jeg glæder mig til at læse om, hvordan det står til i Sverige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Den gode tur er lige blevet aflyst. Lidt ærgerligt, jeg tager flyet hjem i eftermiddag.
      Jeg glæder mig også til gensynet med Sverige.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. God tur hjem. Det var hyggeligt at følge med dig rundt til 'hvad-du-nu-kunne-finde' af blomster. Der er nemlig altid noget, hvis man ser sig for :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tak - der bliver så med fly nu.
      Der har været rigtig god tid til at se sig for:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Den blåbusken liknar en som jag såg i London för flera år sedan, vi kallar den säckbuske, Ceanothus.. finns i olika varianter. Klarar bara zon 1 i Sverige, hade gärna haft den annars. Helt fantastiska Iris, dina bilder är soliga och fina, här är det mest regn nu.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, Ceanothus är det! Den klarar sig tydligen i vintrarna här..?
      Regn, men jag kommer änddå norrut nu!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  9. Flott farge på rosen du har fått deg. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Tak tak!

      Ha en dejlig onsdag

      Slet
  10. Hej Karsten!
    Oj, är du fortfarande kvar där nere? Fina bilder du fotat, en trädgårdsvän hittar till blommor överallt tror jag. Det är bara så det är, ögonen letar efter något vackert att sätta blicken på.
    Det skulle mycket väl kunna vara H.lilioasphodelus men jag tycker att blomstänglarna är något låga, de brukar bilda höga stänglar så blommorna hamnar en bra bit ovan bladverket.
    Önskar dig en trevlig och lugn resa hem och välkommen till Sverige. Spännande att se hur din svenska trädgård klarat vintern.

    Allt gott!
    /Gunilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja det gick inte som planerad;)
      Är nu i DK och får planera på nytt...

      Tak, ja det är spännande!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  11. Hei Karsten, det var da svært så mye forviklinger det ble for deg. Godt du finner blomster omkring deg. Nå har endelig irisfrøene jeg fikk fra deg spirt, det tok nøyaktig fire måneder fra såing. Iris er fantastiske, kjekt å lære mer om dem av deg. God tur hjem og til Sverige. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja forviklinger som dels er uuheld men bestemt også noget med hvordan ting fungerer dernede.
      Alletiders, det bliver spoændende!

      Tak

      Ha en dejlig dag

      Slet
  12. Hei Karsten.
    Trodde du var hjemme for lenge siden. Men tydelig at ting tar tid, og da kan man oppdage ting man ikke hadde sett ellers. Fine bilder.
    God tur hjem, og... det blir spennende å se hva som har skjedd i Sverige, og hvor langt det har kommet der:-)
    Lars og Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Lars og Eirin

      Ja det var jo også den oprindelige plan...
      Nu vil jeg lige ordne den danske have, og så går det nordpå!

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...