fredag den 11. januar 2019

Frølisten 18-19




Nu er årets frøliste aktiveret. 

Noget er gået rigtig godt i år, andet har skuffet - jeg har eksempelvis ikke fået nogen nye liljefrø.

Andet er i god kvalitet men ikke i stor mængde.

Du finder selvfølgelig listen oppe i fanerne. Eller kan trykke her.

Igen i år er det gratis for dig - men fremover må jeg nok finde en anden ordning, måske kan flere gå sammen og lave en bytte central? Det må vi lige give lidt tanker.

Jeg har endnu ikke fået lavet links fra listen, de kommer i løbet af weekenden.

Vi må lige have et par billeder.

Jeg har været i botanisk have:
Det er jo parkdyr og de bliver fodret, så ænderne er nærmest anmassende

Hejren er heller ikke sky, men lader sig vist ikke sådan fodre:

Du må da også hellere få en plante:
Eller rettere et par træer, Det bagerste træ er en vandgran -Metasequoia glyptostroboides- og det der hænger fra de bare grene er hanblomsternes rakler.
Jeg har aldrig før set så rig en blomstring på dem. Træet er fra 1948 og stammer fra den første sending frø der kom fra Kina. Det er en helt fantastisk historie, som vi kan læse i Dansk Dendrologisk Forening's årsskrift. Som også beskriver det store arbejde der gøres for at bevare artens genetiske variation, der findes kun 50 forskellige oprindelige træer. 

Jeg ønsker alle en god weekend / helg




35 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja den tørre sommer har nok været hård ved frøhøsten. Postnord er derimod hård med portoen, så det bliver simpelthen for dyrt at sende, hvis man skal sende ret meget.
    Jeg undrede mig lidt over vandgranen, men heldigvis kom du med en forklaring, jeg har aldrig set rankler på mine, men de er heller ikke så gamle som den du viser.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det var også det der slog mig! Mon ikke det er sidste års ekstremvarme der har gjort dsit også? Det er åbenbart alle de første træer der blomstrer - også de i forstbotanisk have og det enkelte i Øregårdsparken.
      Morsomt hvis vi før spiredygtige frø også:)

      Ha en dejlig weekend du med

      Slet
  2. Rakler på vandgran. Så lærye jeg det. Det er forhåbentlig ikke lige som bambus så de dør.
    Det er godt nok flot med dit frøtilbud. Selvfølgelig skal du tage penge. Med MobilePay er det jo let. (Og så taler vi ikke mere om Danske Bank.)
    God weekend.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nej det er jo ikke en slags græs:)
      Egentlig så gider jeg ikke disse småbeløb på kryds og tværs, jeg modtager jo også selv masser af frø og planter med posten fra andre bloggere, så jeg ville jo godt udbrede denne holdning til endnu flere, og det er ikke noget jeg ændrer uden at der er en god afløser.

      Ha en dejlig weekend du med!

      Slet
  3. Så fint andeportrett!
    Ja, det er faktisk tid for rakler allerede...

    Ha en flott helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Irene

      Tak:)
      Ja, her er de generelt tidligere på færde i år, mange kom allerede sidste år.

      En dejlig helg til dig med!

      Slet
  4. Det är mycket som blommade förra året som man inte sett tidigare - men också många växter som dog i torkan och värmen. Men det är nog bara som det ska vara, det är ju därför trädgårdshobbyn är så spännande. Man vet ALDRIG hur det blir.....
    KRAM/Susie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussie

      Sommaren 18 kommer vi sent att glömma!
      Det har du rätt i utan denna osäkerhet ville det fort bli tråkig rutin...

      Ha en trevlig helg

      Slet
    2. Ville bara tala om att det är ag (en sorts grässort) som ligger på taken.....inte tång, även om det är gott om den! *fniss*
      KRAM/Susie

      Slet
  5. Hej Karsten

    Så fine bilder! Anden har så flotte farger. Spennende med alt som har satt frø etter den varme sommeren. Ja, en byttesentral med frø hadde jo vært fint.
    Jeg sier hvert år at jeg skal ikke ha flere frø, men ble fristet av Iris pseudacorus 'Foxcroft Full Moon'. Jeg synes de hvite er så fine av de. Jeg har en i dammen som heter noe annet, men den trives ikke så godt dessverre. De gule sprer seg som ugress.

    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Tak!
      Det kan jeg godt forstå - den er flot!
      En byttecentral - hvor alle selv bidrager, det burde da kunne fungere!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  6. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  7. Ja, vandgranens historie er helt utrolig. Det specielle haver påvirkede også planternes frøsætning, det er tydeligt, og udbudet i mere specielle planteskoler er også markant mindre, end det plejer at være.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haver skulle være haver😣

      Slet
    2. Vi, tabletten vinder! Haveår.

      Slet
    3. Hej Marie

      En helt fantastisk historie - der ikke gør træet mindre spændende!
      Det har jeg også bemærket det mindre udbud, hos nogen. Andre ser ud til at have klaret sig upåklageligt - forskellen er egentlig ligesom dem vi ser i haverne:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  8. Hej Karsten!

    Det är väldigt generöst av dig att förmedla frön, jag sår inte men för många är sådderna en höjdpunkt i trädgårdsarbetet så de blir säkert glada. Men det är förenat både med arbete och kostnader..

    Härliga bilder av fåglarna i vintersol!

    Sommarens torka har nog framkallat en del fenomen som vi inte sett tidigare och vi kommer med stor sannolik att upptäcka nya märkligheter under inkommande säsong. Fjolårets torka och dess konsekvenser med stressade växter kommer nog att märkas även in i detta odlingsår. En del gynnas, andra missgynnas..både växter och djur.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      ja, jag har redan fått enn del e-post.
      Arbetet är ganska så roligt:) Och så mycket pengar är det inte.
      Tack!
      Precis ja, jag är nyfiken på vad vi kommer se detta året...

      Ha en trevlig helg

      Slet
  9. Botaniske haver er fine at besøge på alle årstider, desværre bor jeg lidt langt væk fra en så det er ikke mange besøg jeg gør :-)
    Med hensyn til frø, synes jeg da at det er fint, at man betaler for frø. Der er tros alt en del arbejde med at samle og ordne dem. Kan man aftale et bytte er det efter min mening næsten det bedste, men alle har jo ikke noget at bytte med og vil gerne give lidt for frø.
    Med venlig hilsen og god weekend
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Jeg hygger mig nu godt med det arbejde, men du har ret et byttesystem kunne være smart, et med højt til lofyet overfor de der lige starter.

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  10. Hej Karsten!
    Fina fågelbilder, gräsanden har så vackra färger. Häger ser man inte ofta i naturen, men det händer ibland, imponerande fågel. Spännande med vandgranen.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja fantastiska färger! Här är ganska vanlig här hägern.
      'Kinesisk sekvoja' har man döpt den i Sverige:)

      Ha en trevlig helg

      Slet
  11. Har funderat på det där - hu behåller man en frisk genmassa när det är litet genetiskt urval. Vi gjorde ett fröbyte till självkostnadspris. En person tog hand om fröerna, portionerade, skickade osv sen betalade jag några kronor för material att förvara fröna i och sen förpackning och porto.

    Om jag samlar frön brukar jag skicka de till trädgårdssällskap jag är medlem i. Som frödonator får man ju dessutom förtur i tilldelningen sen. Det är mycket jobb med frön och det är nog på ungefär den nivån jag ska ligga för att det ska kännas bra :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja, så kan man göra - bra tips!
      Här har det flesta fröförmedlingar slutad - Rhododendron föreningen är ett undantag:)

      Ha en trevlig helg

      Slet
  12. Hei Karsten. Så fine ender. Flott å ha en sådan hage i nærheten.
    Jeg sår litt frø. Her har vi byttedag i hagelaget. Fin ordning.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Anden ser så glad ud - den var dog svær at fotografere fordi den konstant bevægede sig. Botanisk have ligger midt i københavn og benyttes nærmest som en en park nu:)
      Lyder rigtig godt med en frøbyttedag - og hyggeligt!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  13. Det er jo fantastisk at vandgranen sætter alle disse rakler. Ifølge artiklen du linker til skulle det jo slet ikke være muligt under danske forhold, men så var sidste sommer måske heller ikke specielt dansk. Spændende om der kommer frø ud af det i år. Det kunne se ud som om genetisk variation er for nedadgående i slægten og at de fleste træer formeres vegetativt.
    Skønt billede af hejren!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, det er åbenbart sket i mindre grad tidligere, og jeg har da heller aldrig bemærket det tidligere.
      Den konstante varme sidste år er måske det der skal til ja. det lader til at vi har bevaret al den genetiske variation der findes i USA - og altså også i hørsholm - spændende!
      Tak!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  14. Der er skønt i Botanisk Have. Jeg prøver at komme der, når jeg er i København.
    Det er flot, at du forærer frø væk, men det vil da være helt i orden, hvis du tager dig betalt. Jeg har kikket på listen, og månestrålen frister, men jeg tror ikke, den vil trives i vores jord.
    Hav en god aften!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja botanisk have er flot at have her midt i københavn:)
      Månestrålen ved jeg ikke rigtigt så meget om, har den først etableret sig ser den ud at trives rigtigt godt!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  15. Koselig med inspirasjon fra botanisk hage, har tenkt meg en tur i den i Oslo til sommeren. Har du forresten vært innom blomstervenners klubb sin blogg? De driver med noe organisert frøbytte. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Oslos botaniske skulle også være et flot syn!
      Ja blomstervenner klubben ser ud til at være et rent norskt projekt - det ser ellers godt ud!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  16. Hei Karsten! Så morsomt at vi begge hadde bilde av stokkanden :-)) Denne fargerike park anden som lyser opp vinterdagene. Ønsker deg en deilig ny uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Den er så fin med de klare farver ja:)

      En dejlig uge til dig med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...