onsdag den 5. december 2018

Det lille der sker




Så blev det december jovist. Det har været frost et par dage sidste uge, men vinter kan man ikke kalde det. Nej, det ser mere ud til at efteråret fortsætter.

En rose laver en slags blomst
Rosa chinensis 'Viridiflora' er det  - rosen uden kronblade! 
Istedet fyldt med usædvanlig mange bækblade.

Mere normal er 'Munstead Wood' -Austin 2007-
Men helt springe ud gør den nu alligevel ikke.

Andre roser laver frugter:
Ja, hvad skal man stille skarpt på?

For denne var det lidt nemmere:
Der blev fokuseret på den lille festlige fætter, der kravler rundt udenpå vanddråben. 
Morsomt at den hænger fast!

Ja, den eneste der sådan stadig forsøger er 'Viridiflora'.
Så den får vi lige fra en anden vinkel.
I haveblogland sker der ikke så meget.
December er altid en stille måned. 
Nogen skriver festligt om jule og vinter hygge, nogen holder bare pause andre skriver om det lille der sker i haven. Dem hører jeg nok til.
Når vi er kommer over jul og nytår bliver der masser af tid til at lave status, til at få lidt styr på dette temmelig anderledes år. 

Der er lovet pænt med regn den næste uges tid. De lover ialt en 22mm her.
Det gør bestemt ikke noget hvis denne regn faktisk kommer. Man skal ikke langt ned i jorden for at se at den stadig er alt alt for tør. 



29 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Selv om mange af jyderne ikke forstår, at vi mangler regn, så er det en kendsgerning at øst for Jylland har vi ikke fået så meget regn. De har i øvrigt fjernet tørkeindekset på DMI, så man kan ikke mere se, hvem der mangler regn. Jeg genkendte straks Viridiflora, den er ikke lige mig. Mange af mine roser ser ud som din Munstead Wood, de springer ikke ud, ikke en gang hvis vi tager dem ind. Heldigvis har jeg stadig nogle få i blomst. Men du har ret, der er ikke meget at vise eller skrive om og ikke mange, der ser det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ingen tvivl om at vi mangler regn her - jeg tror egentlig nok vi skal nå det!
      Det behøver ikke være så spektakulært, jeg synes det er hyggeligt med en lille fætter på en dråbe:)
      Så jeg synes egentlig der er noget at skrive om, der er bare lidt længere mellem - men hvert enkelt nedslag bliver set og kommenteret helt ok - 15 har kommenteret det sidste ser jeg, det er egentlig overraskende mange!

      Ha en dejlig aften Lisbeth

      Slet
  2. Rosor kan verkligen blomma, eller vara fina länge på hösten. Min Mozart är fortfarande ganska snygg med blommor.
    Ha det gott
    Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      'Mozart' är en klar favorit här också:)

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  3. Hej Karsten

    Ja, det er litt stille i bloggland nå. Mange er opptatt av juleforberedelser nå, og det ligger jo i tiden. I år har jeg ikke bakt, pyntet eller noe i den retning. Her blir huset pyntet utenpå og det får holde ;)
    Vakre blomster du fortsatt har. Hos dere i Danmark varer sesongen lenge. Trist at dere mangler regn, og jeg skulle gjerne sendt dere litt :)
    230 mm fikk vi i november, så her holder det nå. Det er skummelt med sånn tørke som ikke holder opp. Får håpe det bedrer seg utover vinteren.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det er som det skal være.
      Fornuftigt du slapper lidt af med julen - det har været et hektisk år for dig!
      230mm så er tørken da bestemt aflyst - det en nok mere end vi har fået hele året...

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  4. Hvor var det godt set, at der sad en lille fætter på dråben :-)
    Spøjs Viridiflora - mere speciel end egentlig smuk.
    Der er bestemt stille rundt omkring, men det kan vel næppe undre her i vinter og julemåneden. Og det er da godt, at bloggerne er forskellige. Jeg hygger mig fx med at lukke 2018 ned på bloggen, og glæder mig til mest at se fremad efter nytår.
    Vi havde det lunt og solrigt i dag - dejligt.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, der er små dyr hvor man mindst af alt venter det. Ja netop, smuk tror jeg ingen vil kalde den:)
      ja, den forskellighed er et stort plus!

      Her var der også sol midt på dagen - men den er nu ikke oppe særlig længe:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hei Karsten.
    Du kan få litt regn herfra. Vi har fått så mye i høst. Her står også mange roser med knopper, men de kommer ikke til å springe ut. Det er advent og det blir litt jul her på bloggen. Som du vet liker jeg å pynte litt.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Jamen ja, det tror jeg godt jeg har bemærket - super her på denne årstid med højtider og alt:)

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  6. Viridiflora deler virkelig vandene. Jeg hører til fansene. Det der med julepynt gør jeg ikke så meget i, men viridiflora ser nu godt ud i en dekoration sammen med andre fund fra haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Marie

      Viridiflora er så anderledes, at jeg også er kommet til at sætte pris på den.
      Lys og dekorationer kan bestemt gøres afdæmpet og ganske flot. Detr synes jeg vi ser mange eksempler på.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Hej Karsten!

    Ja, det händer inte så mycket i trädgårdsvärlden - av förståeliga skäl. Bloggarna fylls av pynt och dekorationer och jag börjar undra om jag är den enda som inte har det minsta intresse av allt detta men då är vi ju två i alla fall.

    Nederbörd står högt på önskelistan här, november var särdeles torr och ännu har december inte levererat varken snö eller regn, grundvattennivåerna är oroväckande låga.

    Ha det så gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Jag gläds mycket över folks iderikedom och initiativ. Själv får jag nog först julstämning omedelbart före dagen:)
      Här regnar det nu, helgen lär bli regnig hos dig? Jag är optimist!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  8. Fina nypon du visar och visst kan man hitta fina och små detaljer genom sökaren :) Det är samma sak här torkan finns kvar alldeles för nära ytjorden :(

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Tack:)
      Vi skulle få 22 mm denna helg, -många bäckar små...

      Ha en trevlig dag

      Slet
  9. Hej Karsten!
    Efter en solskensdag är det grått och blött ute igen. Det är inte mycket som händer i trädgården nu. Din ros ser spännande ut, trodde först att den fått något fel, men den skall väl se ut så.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Samma väder här...
      Rosen ser ut som den ska, och ja det är ett fel:)
      Rosen bildar många däckblad i stället för kronblad...

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  10. Jeg synes, det er sjovt at se, hvilke billeder der bliver lagt på de forskellige haveblogs på denne årstid. Der er jo ikke de imponerende blomsterbilleder der kan tages nu. Men jeg synes, at billeder af forfald, forblæste blomsterhoveder og indtørrede bær kan være meget smukkere og mere interessante at se på end billeder af det perfekte.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja, det har du egentlig ret i, Om ikke så længe tror jeg mange laver årskrøniker eller sådan nohet - det giver god mening!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  11. Der sker ikke meget i haverne, men jeg synes nu godt man kan finde lidt at lave derude alligevel.
    Din rose er meget speciel, den grønne, jeg har før tænkt på at anskaffe mig den, men er lidt i tvivl om jeg kan lide den eller om det bare er fordi den er speciel :-) men det er jo også en grund til at anskaffe den :-)
    Jeg er glad for at vejret er som det er, og ja vi har ikke fået så meget vand endnu, her er der nu ikke så tørt når vi graver ned, men jeg kan høre, at der er mange steder, der faktisk mangler vand.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  12. Hej Lene

    Jeg ville nok ikke ligefrem gå ud at købe den igen, Nu har jeg jo prøvet den:)
    Her mangler vi vand, men for hver dag der går normaliseres det hele:)

    Ha en dejlig weekend!

    SvarSlet
  13. Good morning Karsten,
    Your special rose is beautiful. I wish I had the space to plant it!! I love to read your experience with the rose Munstead Wood. The color of the flower is like heaven but in my little garden it does not do well at all.
    Have a wonderful weekend ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marijke

      Tank you!
      The rose 'Christian Tetedoie' -Massad 2016- is perceived by many to be a super good healthy replacement for Moonstead Woods - i do plan to try it out:)

      A great weekend to you too!

      Slet
  14. Hei
    Flotte bilder fra hagen din. Her hos meg på Lillehammer har det endelig kommet snø, og hagen er dekket med et hvitt teppe.
    Ønsker deg en fin førjulstid.

    Vivi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Viviann

      Alletiders i har fået sne, det beskytter så godt og så passer det så godt til årstiden:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  15. Ja, der er vist ikke meget andet at gøre end at fokusere på det lidt der sker. Mystisk rose du har, helt uden kronblade. Mere speciel end køn, hvis du spørger mig, men du kan jo godt lide det mærkværdige.
    Julen er en travl tid, så der bliver nok mere aktivitet i haver og på blogs efter nytår. Lige nu er det indevejr meget af tiden, og der er sandelig også nok at tage fat på.

    Hav det godt!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja den er ret speciel, en lidt sjov sag som man nok skal lære at sætte pris på:)
      Sådan plejer det at være - en del skriverier om vinter og julepynt nu, og så kommer det langsomt igang igen.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  16. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...