lørdag den 21. april 2018

Besøg af sommeren




Disse dage må vi huske, når det ser allermest surt ud til sommer!

Sommer i april! DMI har set på det og skal tilbage til 1964 for at finde en tidligere sommerdag. Samtidig kan de konstatere at vi skal tilbage til 2016 for at finde en varmere dag overhovedet! Hele sidste år holdt sig under disse dages rekorder.

Og sikken et par dage i haven!
I højbedet står mine 2 forskellige Fritillaria sewerzowii. Den nye til højre er noget langsommere, og blev jo plaget af sneglebid, du kan lige ane det effektive kaffe jeg har lagt rundt om stilken. 

Og blomsten så?

Her en min "gamle":
Og den nye: 
Den "gamle" olivenbrune er en sjælden variant fra Usbekistan, mens den nye mere gule er en frodig frøplante selektion som Leonid selv har gjort. Carina har tidligere vist en der tilsyneladende har en noget anderledes farvetone. Lækre er de allesammen!

Der er også mere almindelige Fritillaria på vej:
Fritillaria meleagris "Vibeæg". Den er nu fin med sine skaktern!

Også en Epimedium har spurtet: 
Det ligner Epimedium x warleyense 'Orangekonigin' Mon ikke den er sprunget helt ud når jeg kigger nu?

Og min Scilla har fået flot selskab:
En lilje har mast sig vej.

Jag linker også til "trädgårdsfägring" det gode svenske initiativ!

Solen skinner også idag, himmelen er helt klar blå, men vinden er i nord, der er ingen varme i den.

Sommeren var kun på besøg.



36 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja det var et kort besøg, men vi vil ikke klage, i dag er det en helt normal forårsdag med høj sol, det er heller ikke så tosset. Jeg så lige til mine vibeæg i går, de er ikke så langt som dine, måske kommer det i dag. Flotte Fritillaria sewerzowii, jeg har også snart nogle, men ikke så sjældne som dine.
    Dejlig lørdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det blev da en rigtig flot dag - og ikke lummert som i går!
      Mine æg står også ret godt i stenbedet.
      Glæder mig til at se dine!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Även här hade vi sommarbesök igår. Det gäller att inte förivra sig. Bakslagen kommer, det är säkert.
    Så fina Fritillaria! Här har jag bara kungsängslilja, men desto fler.
    Trevlig helg!/Laila

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laila

      Tror hela Norden hade sommar igår, Ja, det är nog bättre att ta det lugnt:)
      Fritillaria är ett fantastiskt släkte!

      Ha en trevlig helg du med!

      Slet
  3. Hej Karsten

    Ja,nå begynner det virkelig å ligne på sommer! Dine Fritillaria er så fine. Jeg må innrømme at jeg er veldig glad i F. meleagris. Den har fulgt meg hele livet, så den har jeg et nært forhold til :)
    Utrolig hvilket sjakkmønster som er i blomstene. Naturen er fantastisk!
    13 grader her nå, og snøen smelter :)

    Ha en deilig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      F. meleagris er super. mange har den, men det gør den ikke mindre spændende!
      Ja skakmønstret findes i flere Fritillaria men er nok tydeligt hos denne?
      16 havde vi idag - men vi har heller ingen sne - godt din snart er borte!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  4. Hej Karsten, ja skønt vejr vi har haft og solen får det til at grønnes. Sikke langt dine Fritilaria er. Her er de kun på vej. Den Epidemium glæder jeg mig til at se farven på. Jeg har gul og rød.
    Her har jeg været så meget i haven at bloggen har ligget stille. Nu må der vist være tid til et indlæg igen. God lørdag herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      det er bare noget superflotte dage, denne Epimedium er både gul og rød og på afstand flot orange:)
      Jeg viser billeder næste gang tænker jeg.
      vi kan ikke nå det hele sdå det er bare vilkårene!

      Ha en dejlig weekend herfra

      Slet
  5. Hej Karsten!

    Samma sommarvärme här, det blev svettigt värre i trädgården och växterna blommar över på nolltid - jag hinner inte med!

    Dina Fritillarior är jätteläckra, jag skulle gärna testa några nya varianter. En del av de jag haft har gått hädan.

    Ha en trevlig lördag kväll!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja igår var det nästan för varmt att jobba i trädgården. Nu skulle det bli mera vanliga vårtemperaturer ser jag.
      Om de står tort eller "liftes" så trivs dessa öken Fritillaria:)

      Ha en trevlig helg

      Slet
  6. Hei Karsten.
    For noen flotte dager vi har hatt. Har vært ute fra morgen til kveld. I morgen skal det regne. Bare det ikke blir for mye av det. Fine Fritillaria. Fin lørdagskveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja, vi får lavet meget i haven i dette vejr, regnen kommer først på tirsdag her.

      Ha en dejlig helg:)

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Härliga ståtliga Fritillaria, får se om det blir någon hos mig i år. Köpte några nya Kungsängsliljor de som varit i rabatten har inte kommit upp . Vi har haft fint väder idag igen, lite blåst men varmt.
    Ha en fin kväll /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Kul om du har tur med de nya kungsängsliljor!
      Här var det nog en 10grader kyligare men 16 grader är helt ok!

      En fin kväll til dig med!

      Slet
  8. Ja, aprilsommeren vil vi huske, når vi kommer til julivinteren :-)
    Virker kaffen??? Er det brugte bønner?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Uha ja, kaffe er effektivt og nej ikke det brugte udvandede grums, frisk kværnet kaffe er nok effektivt men har også ulemper, jeg ville finde ud af om blomsten havde lugt -det tror jeg, men kaffelugten ligesom overdøvede blomstens....

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  9. Så ny kaffe skal det altså være for at snilene skal holde seg borte. Mon tro hva mannen sier om jeg tar litt av hans kaffe? Selv drikker jeg ikke kaffe så jeg kommer ikke til å savne den:-)
    Ja nå går det unna i hagen. Det er så deilig å kunne være ute uten å bli kald. Nå nyter både vi hagemennesker og plantene.
    Ønsker deg en fin fortsettelse på helgen!
    /Nora

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      Det er bare at prøve - frysetørret instantkaffe er ekstremt effektivt, men klarer ikke regn:)
      Det går bare så hurtigt, alt myldrer frem!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  10. Hei Karsten! Vi har ikke hatt det like varmt men våren er her uansett :-)) Som hos deg dukker både liljer og Fritillaria meleagris opp. Kanskje må vi snart kikke etter den røde billen? Ønsker deg en deilig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ranten

      I har jo det store hav til at køle jer ned.
      Her burde den røde bille være kommet - men der var ikke mange sidste og vinteren har været hård ved den, jeg har ikke set en eneste!

      Ha en dejlig søndag du med

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  12. Med solen skinnende gennem skakternene synes jeg faktisk godt, den gode gamle fritillaria kan konkurrere med de mere eksotiske arter; men jeg er i det hele taget glad for fritillaria. 2017 tænker jeg tilbage på som én lang venten på godt vejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Helt enig - var den nyopdaget skulle vi alle have den:)
      Jeg var nu ret glad for 17, men jeg er jo heller ikke glad for meget over de 25grader...

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  13. Sommeren var kun på besøg og det er jeg faktisk glad for. Jeg er egentlig ikke så glad for for megen varme og det er planterne nu heller ikke, de blomstrer al for hurtigt af.
    Jeg har ikke Fritilarier i haven, jeg havde nogle få, men for nogle år siden havde vi mange snegle, så det opgav jeg. Nu har vi heldigvis ikke så mange snegle, så måske skulle jeg prøve igen.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Jeg synes det var passende mængde. og er ligesom dig glad for mere normale temperaturer vi ser nu.
      Ja Fritillaria kan anbefales:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  14. Her blev det ikke "sommerdag" i fredags, men varmt nok - et par og tyve grader, og nu er vejret mere normalt igen (hvis der findes noget normalt).
    Jeg elsker vibeæg og har et par stykker, men de andre fine Fritillaria har jeg endnu ikke haft held med. Du gør sikkert klogt i at dyrke dem i et højbed, hvor du kan holde øje med snegle. Den olivenbrune sag er lækker.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja det rækker fint for mig med et par af tyve:)
      Højbedet er godt når jeg beskytter dem mod regn i deres dvaleperiode -om sommeren - jeg lægger simpelthen en plade over det hele:)
      Ja, jeg bliver stadig mere begejstret!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  15. Det ble et kort sommerbesøk, men litt godt også, så blir våren litt lengre:-)
    Frittalari meleagris har såvidt begynt å titte opp av jorden her (kanskje det snart er på tide å se etter liljebiller?
    Ha en riktig fin uke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Det er jo lige det ja, det hele var ved at eksplodere oveni hinanden.
      Her har vi været totalt forskånet for liljebiller, de havde et dårligt 2017 og denne vinter har nok ikke gjort det bedre, de har nok klaret sig bedre der hvor der var snedække?

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  16. Fina båda två! Vet inte om jag skrivit det här men F sewerzowii är tydligen väldigt variabel i färg. Nu är temperaturen mer normal och lite regn - det gillar jag.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      F. sewerzowii har en bra variation, i växtsätt och i utseendet på blomman. kul at få en som var så annorlunda:)
      Ja, låt os få en mera vanlig vår - det trivs vi med!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  17. Hei karsten!
    Å du deilige sommer :) Jeg gleder meg til ting begynner å komme opp og spire.
    Fine bilder!
    Ha ei nydelig uke,
    Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Lena

      Ja, oppe hos dig tager det jo nok et par uger til, flot du fik gravet dig ned til drivhuset:)

      Ha en dejlig uge du med

      Slet
  18. Hei Karsten

    Så flott du har fått sommervarme! Det ser ut til at plantene dine bobler opp fra jorden i ren glede.
    Det siste bildet likte jeg godt.

    Ha en fin dag:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Superdage var det - nu er det mere normalt omkring de 10-12 grader. men det hele er sat igang!
      Tak!

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  19. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...