torsdag den 21. september 2017

Genblomstringer




Roserne har ligesom holdt pause, vejret har vel heller ikke ligefrem lagt op til det store. Men nu hvor solen viser sig igen. Nu sker det!

Ikke sådan at enkelte roser ikke har blomstret. Amerikanerne, altså dem fra Carruth og Morden, de har blomstret tilsyneladende upåvirket af den meget regn.

Men også mine Austin roser har blomstret:
Summersong.


Munstead Wood.

Til gengæld ser deres løv ikke så godt ud...

Derudover har min "New Dawn" også blomstret livligt

Og nu skal resten altså til det!

enkelte af roserne har noget underligt misdannet løv
Jeg tror det har været vejr og vind, der er årsagen, måske hagl?, Men har du andre bud så lad os høre!

Ellers skyder roserne på livet løs: 
Jeg er ret vild med denne flotte farve!

Af det næste hold er "Blackberry Nip" -Rob Somerfield 1996- længst fremme.

Denne har jeg set frem til:
Hot Chocolate  -Tom Carruth  2002-. står helt frit og blev slemt medtaget af den sene frost, nu kommer den stærkt igen!

Og Chagall:
"Marc Chagall" -Georges Delbard 2013/2014-  den var bare så lækker sidste år, hvordan bliver det mon i år?

Og den "grønne":
Rosa "viridiflora". Man troede engang at det var en selvstændig art og ikke bare en selektion af Rosa chinensis.

Nå mens jeg har snakket har Blackberry Nip åbnet sig lidt mere


Ja, det går hurtigt i den gode sol!



32 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja det går lidt hurtigere, når solen skinner, men det går nu hurtigere om sommeren.
    Sådan ser meget af løvet på mine roser også ud, Jas havde også nogle, der så sådan ud, han vidste heller ikke, hvad det var. Måske er der andre som har et bud.
    Du skriver om, at de engelske rosers løv ikke er så pænt. Hvad med New Dawn, den plejer også, at blive grim i løvet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Også på dine - ude på øen, måske er det ikke vejret... så. Mine står ved det mest næringsrige, der hvor der er hestepærer og tang, måske har de fået for meget næring i forhold til den vækst vejret kunne tilbyde?
      New Dawn er blevet kraftigt tyndet ud og løvet er vel ok, det får også masser af luft.

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Ja det lyder som en god teori, at det kan være for meget gødning. Man kan aldrig vide.

      Slet
    3. En forseret vækst, i forhold til de betingelser året har givet.

      Ja det må simpelthen være hypotesen:)

      Rosenselskabets "brevkasseekspert" en Ernst Jensen har disse svar

      Slet
  2. Igen en stribe skønne roser set gennem dit skarpe kamera. Dét af Munstead Wood med duggen/regnen - wow. Jeg kunne pludselig mærke en rosenduft. Sjov fornemmelse.
    Dejligt at vi endelig får sol, og at du får endnu flere blomster i roserne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, ovenpå al regnen er det bare super at se blomsterne myldre frem:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hei Karsten.
    Det går litt bedre med rosene når de får litt sol, og du har mange vakre roser nå , godt å kunne nyte dem en stund til :-)
    Bladene ser slik ut på noen av rosene her også..
    Ha det riktig godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Roserne trives i solen:)
      meget mærkeligt - kan det være hagl?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Jeg ved ikke, hvorfor roserne får misdannet løv, men flere af mine ser også sådan ud. Jeg tænker, om jeg har været for rundhåndet med gødning, for jeg har nok givet lidt ekstra gødning i år. Samtidig har det været meget tørt i sommer, selvom jeg selvfølgelig har vandet.
    Bortset fra det misdannede løv, er det ellers en flot samling roser, du viser.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja, måske er det kombinationen med en masse næring som sætter gang i den spæde nyvækst, og så bliver vejret for hårdt?

      Det er kun op af det stykke jord der fik hestepærer og tang det er sket - et andet bed hvor roserne kun har jordens naturlige næring er helt upåvirket.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hei Karsten. Her var det mye flotte roser. Det blomstrer litt her også, men sola uteblir. Munstead Wood skal jeg skaffe meg. Nydelig farge. Det har vært mye misdannet løv her også, så jeg tror det er det dårlige været. God helg til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Vi må håbe i også får solen derop!
      Ja meget tyder på at vejret har været afgørende...

      Ha en dejlig helg du med!

      Slet
  6. Hej Karsten

    Lekre farger på dine roser, og 'Hot Chocolate' ser jo virkelig flott ut! De dype mørke røde farger er jo fine. 'Munstead Wood' er jo en av de med vakrest rødfarge synes jeg. Den har den "rette" burgunderfargen :)
    Deilig å se solen på dine bilder. Her er det bare grått og atter grått vær. Ikke så kaldt, men det er så kjedelig.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Her er vejret bestemt ikke kedeligt - indenfor 14 dage har vi haft det hele incl nedbørsrekord - De sidste par dage har været med flot flot sol:)
      Ingen tvivl om at det er 2 super lækre roser - Godt vi ikke skal vælge mellem dem!

      En dejlig dag til dig med

      Slet
  7. Hot Chocolate er en gevinst, synes jeg. Den er ok sund, men først og fremmest varierer farven meget. Man kan aldrig vide, nøjagtigt hvordan den enkelte blomst falder ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg er imponeret over hvor flot Hot C kom igen efter frosten der i foråret. Min står som ligesom en tæt kugle, måske for tæt, men foreløbigt går det jo godt:) Glæder mig til at se dens variationer.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. skønne rosenbilleder :) :) - mine er også begyndt at røre på sig igen :)
    snart go' weekend :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim

      Alletiders:)

      Du må også have en dejlig weekend

      Slet
  9. Hej Karsten.
    Når jeg ser fotos af Summersong fra Lisbeth og dig, slår det mig hver gang, hvor smuk og varm farven er. Når jeg googler Summersong, vises farven ikke så varm. Faktisk synes jeg, ikke farven er noget særligt der, den er ikke så dyb og varm.
    Hver gang standser jeg op ved Lisbeths og dine billeder af Summersong, det er vist en rose, som må min vej, ser det ud til.
    Sidste år måtte jeg klipper New Dawn helt ned, da der skulle være plads til sti, hvor den fyldte. Det kunne den åbenbart godt lide, den har ikke haft det grimme løv i år. Måske skal jeg bare holde den helt nede fremover.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Den er svær at fotografere -Summersong. Farven er også mere holdbar nu end ved den første blomstring hvor den bleger så hurtigt.
      Min New Dawn blev jo også beskåret eller rettere udtyndet - det gav luft og mere energi til det der var tilbage.
      Måske er en hel nedklipning hvert år lidt vel hårdt - men værd at prøve!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  10. Hej Karsten!
    Fantastiska rosor. Rosa Viridiflora ser spännande ut, Hot Chocolate hoppas jag du visar igen när den slagit ut. Summersong har en speciell färg, mycket vacker. Nu har vi haft några dystra höstdagar, men till helgen skulle det bli fint.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja viridiflora är kul!
      Hot Chocolate kommer jag att visa:)
      Här har vi sol nu, men de lovar mulet från eftermiddagen...

      Ha en trevlig helg du med

      Slet
  11. Hei Karsten

    Flotte roser alle sammen! Roser trenger nok mere sol og finvær, så kanskje det er grunnen til bladene?
    Men jeg vet at noen insekt som skader blad, trives best i dårlig vær. Bl.annet teger og andre som lever av bladsaft. Men da hadde du kanskje sett dem?
    Ser du har en "normal" New Dawn,)

    Riktig god helg:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      ja, det har du nok ret i, jeg tror på en kombination af mange årsager. og jeg forstår nu at der er mange andre der har observeret det samme. Også sidste år hvor vejret var bedre for roser.

      New Dawn er jo selv en sport (den remonterer) - spændende at du har en flot rød gren på din, du skulle få en bid af den podet på sin engen rod?

      Ha en dejlig helg du med

      Slet
  12. Hej Karsten!

    Jag önskar dig en härlig helg med massor av sol och värme på dig och på dina vackra rosor som kämpat så väl under regntunga skyar!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Tack:)

      Ha en härlig helg du med!

      Slet
  13. Fina rosor du har ännu! Den första rosbilden har ett speciellt fint ljus, är den fotad
    i kvällssol? Fin helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malin

      Det var nog på förmiddagen tror jag.
      Nej: torsdag, 21. september 2017 13:03
      Men med lite dagg kvar...

      Ha en trevlig helg!

      Slet
  14. Hej Karsten
    Hvor er det herligt at roserne nu blomstre igen. Summersomg er en fantastisk rose og ikke alene farven er smuk, duften er også helt fantastisk.
    Og så klæder den og Hot Chokolate hinanden :o)

    Forsat god weekend fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja det kunne jeg forestille mig, og Summersong dufter jo også før den springer ud:)

      En dejlig weekend til dig med!

      Slet
  15. Mine roser har et par blomster ad gangen...ikke meget, men dog skønt med sådan en lille farveklat.

    Dejlige billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Ja, lidt har også ret:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...