onsdag den 13. januar 2016

Årets rose 2015



"Noget du ikke lige ser hos din nabo". Det var jo et af kriterierne, da jeg gik ind i roser efteråret 14. Men jeg havde ikke i tankerne, at jeg nu 1½ år efter ville sidde og overveje hvorvidt en af disse roser skulle være: "Årets rose 2015".

Men årets rose 2015 bliver heller ikke ikke kun en enkelt rose, men en hel rose klasse!

Rosa persica, der tidligere blev kaldt Hulthemia persica, er udgangspunktet for disse nye roser, der bliver omtalt som "Hulthemiaroser" eller "Hulthemiahybridder".

Jeg måtte se om der var substans i den store interesse, jeg kunne spore hos fremsynede rosenfolk internationalt. Og det lykkedes mig at få 3 forskellige hjem sidste år.

Lad mig starte med årets forløb for den mest umiddelbare:
'Alissar, Princess of Phoenicia' - Harkness 2009


"Hulthemia øjet" kaldes dette unike og markante karaktertræk.


 Og finalen lige nu denne vinter:
Dette var nok den mest umiddelbart attraktive af de Hulthemia hybridder det altså lykkedes mig at få fat i efteråret 2014. 
Sund, totalt livskraftig og jævnt blomstrende, indtil frosten lagde den ned.

Det var svært - ingen danske leverandører havde nogen, og de udenlandske havde kun enkelte.

Denne var nok bedst omtalt:


"Eyes for you" - Warner 2009, med en noget mere sporadisk blomstring, og ikke ligeså overbevisende sund. Men ja, det er første år, så næste år viser den måske noget mere?

Og så prøvede jeg selvfølgelig at få nogen fra "Eyeconic" serien, men det lykkedes mig kun at få denne:

"Eyeconic Lemonade" er en Jim Sproul rose fra 2011. På alle måder sund, men også temmelig skriggul hvilket ikke falder i alles smag.
Jim har en fantastisk blog: "Rose Hybridizing", en blog som virkelig kan anbefales.

Amerikaneren Jim Sproul er repræsenteret i Europa af det store firma Meilland, det lyder jo umiddelbart godt, men de har valgt at tage agenturet, og så foreløbig sylte det meste, det er kun denne rose man sælger! 
De undgår jo at andre kommer til, og skulle salget eksplodere, så har man varerne på hylden.  
En trist defensiv indstilling, noget af en moralsk nedtur for dette legendariske firma!

Nå, måske sker der noget nu, for siden mit noget besværlige køb, er det begyndt at røre på sig:  
Sommeren 2015 gav RHS, til alles overraskelse en hulthemiahybrid den prestigefyldte udmærkelse som "The Rose of the Year 2015" - det var til "For Your Eyes Only" -som Warner havde præsenteret i 2014 på Hampton Court Palace Flower Show. 

Og mange store andre rosenfirmaer er siden ihærdigt myldret frem og flasher pludselig deres frembringelser, her er det for eksempel det enorme Interplant.

Det er ikke nyt, at nogen forsøger, at krydse roser med hidtil upåagtede nye arter, lad mig nævne:

  • Rudolf Geschwind der brugte den amerikanske Rosa setigera i mange af sine kryds.
  • Georges Bugnet der brugte den R. rugosa lignende Rosa kamtchatica
  • Og så senere selvfølgelig det banebrydende arbejde på Morden forskningsstation centreret omkring Rosa arkansana. Men mere om det en anden gang!

Og nu er det så Hulthemia alle skal prøve.
Vi må håbe at det ikke sker for hurtigt, at firmaerne ikke forcerer udviklingen og markedføringen, og ser stort på kvaliteten, men sikrer at de roser, de tilbyder, reelt er "garden worthy".

Selv nogen danske rosenforhandlere har nu opdaget disse roser, det er dog ikke altid de rigtig ved, hvad de har med at gøre. Hos Rosenposten finder jeg 3, det er ikke nemt, fordi han benævner dem "buketroser".

Så en lidt anderledes årets rose 2015 - måske næste år er vi nok tilbage til solisterne?






39 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Sikken en flot gennemgang, du har lavet her. 'Alissar, Princess of Phoenicia' er mega flot, men også Eyes for you er flot, den er jeg lige ved at tro, at Jas har haft. De er bestemt titlen værdig, spændende hvad der sker fremover med roserne.
    Godt du er begyndt at interessere dig for dem, for du sætter dig grundigt ind i stoffet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det er superspændende, udviklingen kan gå mange veje!
      Det er nu ikke svært at få informationer om Hulthemia - dem der ved noget, er pionerer og entusiaster der gerne deler deres viden!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten

    Åhh, så flotte de er! De to øverste er helt i min fargeskala på roser :)
    'Eyes for you' ble nok min favoritt. Ja, det er flott at du har fått interesse for roser :)

    Hvordan er det med dekke mot kulden, har du noe å legge over rosene? Her er det -11 nå, og verre skal det bli...

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg er spændt på hvormange der bliver glade for den gule:)

      Jeg vinterdækker ikke - og slet ikke Hulthemia - måske hvis de skyder til foråret og frosten kommer, så kan jeg skygge for sol og vind.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Der kom den! Så sjovt og interessant at lese om din årets rose! Dette var virkelig sjeldenheter. Vakre farver, og imponerende styrke og utholdenhed. De var smukke alle tre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Alletiders at du kan lide dem - jeg er sikker på at vi vil se flere Huthemiaer fremover, spændende bliver det at se hvem og i hvilket tempo:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Din årets rose 2015 har bestemt en attraktiv blomst og er åbenbart også en sund plante. Jeg kan desuden forstå, at det er buskroser, vi har at gøre med her, og det er nok der, min hovedinteresse ligger lige nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg kommer til at tænke på rockiier i pæonverdenen;)
      De fremsynede rosenhandlere laver jo en selvstændig Hulthemia-gruppe til dem - der er alt fra miniroser til slyngroser sådan formmæssigt. Du vil, sagtens kunne finde nogen der opfylder dine ønsker!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Intressant läsning om rosorna. Dina val är fina, gillar dem alla. Kanske är Eyes for you favoriten. Den gula är spännande men en aning för stark i färgen.
    Ha en fin dag!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja den gula skulle nog inte passa in i vilken trädgård som helst;)

      Ha en fin kväll

      Slet
  6. Hej Karsten Som Lisbeth nævner har Anton Jasroser dem nok. Da min Nabo har købt " Princess of Phonica og jeg selv har den som hedder Persiske Mystery også lavet af Harkness 2009, den er pink med rubinrød centrum, ala Phonoica, begge købt ved ham det bliver de fleste af vores roser, da han nemlig har de sjældne og især de gamle for mit vedkommende. Ved han havde nogle flere slags man kan ikke nu huske hvad de hed, da det ikke lige var der min største interesse lå..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helle

      Denne Anton har vist mere end det han skriver i sine lister! Alletiders.
      Det er også mit indtryk at de historiske roser er dem han satser mest på!
      Super at du og din nabo også har hver jeres Hulthemia, Har du vist billeder?

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Næ Karsten det har jeg ikke. Har været blog fri længe. Måske jeg har den liggende i facebook gruppen roser under mine roser: blomsterhatteens. Håber jeg holder ved så jeg kan vise den til sommer.
      Og ja Anton kan skaffe ret meget, det er ikke ham selv der laver hans hjemmeside, så det kan godt betale sig og spørge ved ham.

      Slet
    3. Hej Helle

      Jeg er jo helt FB-fri så det er lidt svært - ja, håber da også du holder ved - en blog er jo langt mindre flygtigt end disse asociale-medier:)
      Tror det ville være smart om Anton også fortalte om sit udvalg, som det er nu konkurrerer han kun på priser...
      Ha en dejlig weekend

      Slet
    4. God morgen Karsten
      Jeg blander mig lige her. Ligesom du er FB fri, er Anton computerfri, det er slet ikke noget for ham. Som en service har han fået lavet en hjemmeside, klart fordi han gerne vil sælge mere, men han lever ikke af det, han er kirkegårdsgartner. Han har meget spændende og kan skaffe meget, men er der noget særligt, man vil have, må man ringe til ham. Evt sende en mail med sit telefonnummer, så ringer han op.
      Ja han konkurrerer på priserne, ellers havde jeg ikke haft så mange roser - ej heller flere andre pensionister, som handler hos ham. Vi kunne selvfølgelig handle i udlandet, men jeg vil nu gerne støtte Anton. Hvis det overhovedet er nogen støtte, når han sælger så billigt :)
      Du må have en dejlig dag - her ligger tågen tykt.

      Slet
    5. Godmorgen Lisbeth

      Ja, er helt enig og godt er det, at så mange, kan få spændende sager til overkommelige priser!

      Min FB modvilje skyldes at FB bryder med den åbenhed der var så grundlæggende i internettets start - FB er et fællesskab der er sin egen verden, du kan ikke udefra søge i det, du skal først være med...

      Tågen ligger også her men mere som en let dis

      En dejlig dag til dig med

      Slet
    6. Ja det er rigtigt, det er ikke muligt at se noget derinde, hvis man ikke er med. Man kan evt. bruge et dæknavn og kun gå ind under det, der interesserer en. Det være sig liljer, iris eller andre blomstergrupper. Hvis man ikke fortæller venner og bekendte, at man er der, kan man være med anonymt.
      Her er det også mere diset nu efter, at det er begyndt at lysne, men særligt lyst bliver det nok ikke i dag.

      Slet
  7. Nyyydelig!! For noen lekre farger og godt kvalifisert til årets rose :-)
    Ukjente for meg så dette var spennende å både se og lese om.
    Ha en fin vinterhelg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Super at vi kan få ny viden hos hinanden!
      Jeg tror vi kommer til at se temmelig meget mere til disse roser fremover:)

      En dejlig vinterhelg til dig med!

      Slet
  8. Hei Karsten! Den øverste rosen var griselekker :-)) Jeg synes selv det er vanskelig når jeg skal velge ut favoritter i hagen så da pleier jeg å si at aller like store favoritter men til hver sin tid ;-D Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja ikke!
      Jeg har det på samme måde, og hvis en plante eller blomst ikke er interessant med et eller andet, så skal den jo ikke være i haven;)

      En dejlig helg til dig

      Slet
  9. Hej Karsten
    Fantastisk interessant indlæg du her har skrevet om de nye roser, bemærker du tit søger udfordringerne med det nye, hvilket kommer os andre til gode her, dejligt du deler dine erfaringer.
    Specielt 'Alissar, Princess of Phoenicia' er da virkelig noget for sig, en rigtig smuksak.
    God weekend.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Ja det nye, historien og folkene bag det hele synes jeg er spændende.
      Den Hulthemia der nok kommer hurtigst ud i handelen bliver jo nok RHS-vinderen.....
      De har tydeligvis haft problemer med at lave nok i år.
      Jeg fik den i min leverance fra Polen, men det var nærmest midt under orderen at de selv fik den i hus og jeg kunne få.

      Du må også have en dejlig weekend

      Slet
  10. Svar
    1. Næ nej, og datoen er jo den oprindelige - tjekker lige op på om der er sket noget?

      Slet
  11. Sådan gør Jettes blog også en gang i mellem. Mit lille gods.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det virker til at blogger har registret et nedslag som ikke findes og ikke har noget navn, man har så slettet det - men henvisningssystemet er jo uafhængigt (kan bla tage andre blogs end bloggers) så der er det (der ikke er der) stadig - der er jo noget altid nogen tidsforsinkelse der - håber det forsvinder så folk ikke tror jeg har skrevet nyt!

      Slet
    2. Der sker somme tider underlige ting, lad os håbe, det forsvinder, men jeg tror det ikke, hvis det er ligesom på Jettes blog.

      Slet
    3. Det er der stadig... nå og nogen kommenterer på dette i stedet, alletiders men ikke lige noget jeg vil satse på fremover:
      Nå her er et par Carruth links:

      http://forums2.gardenweb.com/discussions/1575541/favorite-carruth-roses
      http://www.pacifichorticulture.org/articles/thomas-carruth/

      Slet
    4. Så får du lidt ekstra opmærksomhed :)
      Tak for links
      Jeg fandt også selv noget.

      Slet
    5. Dette nedslag når snart ind i min top 10 ( her ved siden af) Og presser "Kushi Maya" ud... Sikke noget!
      Der er kun 3 nedslag der ikke er skrevet indenfor det sidste år. Nå, det er jo selvfølgelig bare et tegn på hvor godt haveblogeriet har det her i Norden, men Kushi Maya.....

      Slet
    6. Ja roserne de kan ;) godt du fik interesse for dem.

      Slet
    7. Jamen det kan de da! - Tror nu også at der er en generel opadgående tendens!

      Slet
  12. Eyeconic Lemonade var da nydelig! Jeg liker gule blomster godt. Og alle er favoritter til hver sin tid på året.
    Fin dag ønskes deg:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Og gul må man sige den er! Jeg er også ved at udtænke en fremtidig placering til denne, måske lidt "point de vue" agtigt?

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
  13. Hej Karsten

    Jeg så før i dag at det så ut som det var et nytt innlegg hos deg, men det var det jo ikke. Hvordan skjedde det? Jeg har ikke sett det før selv om du har fått mange nye kommentarer.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det er noget af et mysterium, et nedslag der ikke er der? Nå tror jeg skynder mig at skrive et rigtigt et så vi kan se at det fungerer igen!

      En dejlig aften til dig med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...